گروه اقتصادی:ارزش صادرات امارات علیرغم جمعیت کم و مساحت کوچک، به نزدیک 70 میلیارد دلار در سال 2020 رسید. این دستاورد با بکارگیری سیاستی مبتنی بر مشارکت جامع اقتصادی پدید آمد. به گزارش تجارتنیوز، در شرایطی که امارات متحده عربی جمعیت، مساحت، منابع طبیعی کمتر و پیشینه صادراتی کوتاهتری نسبت به ایران دارد اما ارزش صادرات آن به میزان چشمگیری از ایران بالاتر است.
ارزش صادرات امارات 5.5 برابر بیشتر از ایران
نمودار زیر از وبسایت بانک جهانی گرفته شده و ارزش صادرات ایران و امارات متحده عربی را نمایش میدهد. منحنی سبز نشانگر ارزش صادرات ایران و منحنی آبی نمایانگر ارزش صادرات امارات است.
آخرین دادههای نمودار از ارزش صادرات ایران و امارات به سال 2020 میلادی برمیگردد و گویای این است که ارزش صادرات ایران در این سال 67.47میلیارد دلار (بنا بر قیمت دلار آمریکا در سال 2015) بود؛ در حالی که ارزش صادرات امارات در همان سال به 372.44میلیارد دلار رسید.به طور کلی از سال 2001 میلادی و از زمانی که دادههای صادراتی هر دو کشور در اختیار بانک جهانی قرار گرفته است، همواره ارزش صادرات امارات از ایران بیشتر بوده و این جریان افزایشی سال به سال قدرت یافته است. این در حالی است که چنانچه نمودار نشان میدهد، پیشینه تجارت کالا و خدمات در ایران بسیار بیشتر از امارات است.
صادرات امارات متحده عربی در حالی در سال 2020 بیشتر از 5.5 برابر ایران بود که جمعیت ایران در آن سال بیش از 87 میلیون نفر و جمعیت امارات 9 میلیون و 287 هزار نفر بود. علاوه بر این مساحت ایران یک میلیون و 648 هزار مترمکعب و مساحت امارات 83600 مترمکعب است.
راز موفقیت یک سیاست تجاری است
مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی ایران در شهریور سال گذشته گزارشی با عنوان سیاست تجاری امارات متحده عربی منتشر کرده است. آنگونه که در بخش جمعبندی این گزارش آمده است، امارات سیاست تجاری خود را در قالب مشارکت جامع اقتصادی طراحی کرده و به پیش میبرد و در قالب این سیاست امضای موافقتنامههای مشارکت جامع اقتصادی با کشورهای هند، انگلیس، ترکیه، کره جنوبی، اتیوپی، اندونزی و کنیا را در دستور کار قرار داده است.
بنا بر گزارش اتاق بازرگانی انتخاب این کشورها به روشنی نشان میدهد که امارات اولویتهای جهانی را در سیاست تجاری خود پیش گرفته و به عبارت دیگر در بیشتر مناطق اقتصادی جهان یک کشور را در اولویت قرار داده و بر تشکیل موافقتنامه مشارکت جامع اقتصادی با آن متمرکز شده است. انتخاب این کشورها در راستای استراتژی کلان توسعه اقتصادی امارات قرار دارد.
امارات همچنین میکوشد بیش از گذشته زمینههای لازم برای حضور شرکتها را فراهم آورد و تبدیل به دروازهای مطمئن برای اتصال کشورهای غرب آسیا به اقتصاد جهانی باشد.بنا بر دادههایی که از گزارش اتاق بیان شد، نه فزونی جمعیت و مساحت که اتخاذ یک سیاست درست موفقیت امارات را در عرصه تجارت رقم زده است.