گروه اقتصادي: روزگار چشم و هم چشمی در ایران از خانه و خودروها چند سالی است به کالاهای لوکس دیگری مانند هواپیما (!) منتقل شده و بازار پر رونقی در زمینه خرید و فروش هواپیماهای شخصی به راه افتاده است.
دو سال پیش، در آغاز این موج قیمت های موجود در بازار برای هواپیماهای شخصی از 100 تا 500 میلیون و البته مشتریانشان نیز انگشت شمار بودند. پس از گذشت دو سال، حالا بسیاری از افراد متمول روی به خرید و فروش هواپیمای شخصی و پروازهای خصوصی آورده اند و قیمت ها نیز چند برابر شده است. خبرگزاری 24 فرانسه نیز به بررسی پدیده این موج پرداخته و از هزینه های هواپیماهای شخصی نوشته است. گزارش را در ادامه بخوانید.
مدت زمان خیلی زیادی نیست که پای مازراتی، فراری و دیگر خودروهای لوکس به ایران باز شده و دیگر ویراژ دادن آنها در خیابان های شهرهای بزرگ ایران به هیچ وجه عجیب نیست. دیگر، خانه ها و آپارتمان هایی که نه تنها امکانات، بلکه قیمت آنها نیز همپای خانه هایی در محلات شیک شهرهای اروپا و آمریکا است، عجیب نیستند. حالا دیگر نه تنها خیابان های ایران، بلکه کم کم آسمان ایران شاهد پول های میلیونی و میلیاردی است که برخی از ایرانیان خرج «هواپیماهای شخصی» خود می کنند.
شاید وسایل «چرخ دار» هیجان خود را از دست داده است و بسیاری «میلیون های» خود را خرج خرید هواپیمای شخصی در ایران می کنند. هیجان انگیزتر و تا حدی هم از مازراتی ارزانتر! موضوع دارد آنقدر در میان بخشی از ثروتمندان ایران داغ می شود که کمپانی های فیلیپینی سایت ها و صفحاتی در شبکه های اجتماعی با هدف جذب مشتری های ایرانی برای آموزش خلبانی ایجاد کرده اند.
هواپیمای 420 میلیونی
دیگر خرید هواپیما، خرید قطعات یدکی و بیمه کردن هواپیما و یافتن تمام خدمات لازم برای هواپیمای شخصی کار سختی نیست. فقط کافی است چند صد میلیون پول اضافه در حساب بانکی تان داشته باشید و ماهانه هم البته چند میلیون برای خرج و مخارج نگهداری از این اسباب بازیهای تازه مد شده در ایران کنار بگذارید.
یک فروشنده هواپیمای شخصی به یکی از روزنامه نگاران که خود را یک مشتری معرفی کرده است، می گوید: «هواپیمایی که کارآمد باشد و سرعت خوبی داشته باشد از 100 هزار یورو شروع می شود که می شود حدود 420 میلیون، 30 میلیون هم خرج گمرک تان می شود، 15 میلیون هم خرج حمل و نقل، تا لحظه تحویل حدود 600 میلیون تومان برایتان خرج برمی دارد، اگر مدل های بهتر بخواهید، قیمت بالاتر می رود. این هواپیماها ساخت ایتالیا و جمهوری چک هستند، گرانترها هم ساخت آلمان.»
خرج های مختلف
برای نگهداری هواپیما هم باید به یک فرودگاه نزدیک محل زندگی خودتان هواپیما را بسپارید که آنها آشیانه در اختیار شما می گذارند و کار نگهداری هواپیما را هم به عهده می گیرند. هزینه نگهداری هم بنا بر محل زندگی شما متفاوت است. مثلا در نزدیکترین فرودگاهی که شما اجازه سپردن هواپیمای خود را در تهران دارید که بین کرج و قزوین است حدود یک میلیون و دویست هزار تومانه ماهانه باید پرداخت کنید، فرودگاه مشهد 900 هزار تومان، شیراز 700 هزار تومان، تقریبا همه فرودگاه های کشور خدمات ارائه می دهند و با این هواپیما همه جای ایران می توانید بروید.»
این فروشنده ادامه می دهد: «ما خودمان همه قطعات یدکی را نیز داریم که به شما بدهیم. روغن، لنت، ملخ و غیره که مصرف زیادی دارد همیشه داریم. اگر قطعه خاصی هم نیاز داشته باشید در آلمان سفارش می دهیم و 5 روزه با «دی اچ ال» برای ما می فرستند. باید هواپیما را حتما بیمه کنید که آن کار را نیز مثلا بیمه آسیا انجام می دهد و البته چند بیمه دیگر که آن هم سالانه حدود 4 میلیون خرج دارد. با هواپیماهای ما، می توانید از کیش تا تهران را حدودا 4 ساعت و نیم با یک باک پرواز کنید، سرعت این هواپیماها بیش از 200 کیلومتر بر ساعت است، ظرفیت آن نیز 2 نفر است. ما خودمان کلاس آموزشی هم داریم که تحت نظر سازمان هواپیمایی ایران است، اگر به کلاس های فیلیپین بروید امکان دارد برای پرواز دچار مشکل شوید چون امکان دارد سازمان هواپیمایی گواهینامه آنها را به رسمیت نشناسد اما ما زیر نظر سازمان هواپیمایی کار می کنیم.
هم آموزش در ایران داریم هم اگر مایل باشید شما را به ترکیه اعزام می کنیم تا آنجا آموزش ببینید ولی دلیلی نیست، ایران بهتر است. دوره آموزش خلبانی هم حدود 11 میلیون خرج دارد. 60 ساعت تئوری و 40 ساعت هم باید آموزش عملی ببینید، خرج آن تقریبا ساعتی 250 هزار تومان است. تا حالا 200 عدد از این هواپیماها در ایران فروخته شده و هیچ اتفاقی نیفتاده است. البته من فروشنده همه آنها نبوده ام اما نشان می دهد امنیت این هواپیماها تا چه حد زیاد است. پرواز با هواپیما هم با توجه به قیمت سوخت، ساعتی حدود 200 هزار تومان خرج برمی دارد. این تحریم ها هم مشکلی در کار ما ایجاد نکرده است. هواپیما را از آلمان سوار کانتینر می کنیم و کاملا قانونی و بدون هیچ مشکلی آن را به ایران وارد می کنیم.»
هزینه 650 میلیونی
با یک حساب سرانگشتی می توان حساب کرد با خرید یک هواپیما با قیمت متوسط، گرفتن گواهینامه در اولین امتحان و بدون گرفتن کلاس اضافه و تنها 50 ساعت پرواز طی یک سال و نگهداری هواپیما در فرودگاه تهران، یک هواپیمای شخصی در سال اول دست کم حدود 650 میلیون تومان خرج برمی دارد. اصغر ترکان، مدیرکل اسبق فرودگاه بین المللی مهرآباد و عضو فعلی هیات مدیره شرکت هواپیمایی آسمان نیز در این رابطه می گوید: «سال هاست که طبق قوانین، تمام افراد حقیقی و حقوقی اجازه دارند هواپیمای شخصی داشته باشند اما هم ارگان ها و هم اشخاص حقیقی کمتر این کار را می کنند چون اساسا دوست ندارند نامشان بر دهان ها بیفتد که «هواپیمای شخصی» دارند. هواپیما موضوعی است که انعکاس رسانه ای زیادی پیدا می کند، کسی به اینکه صاحب آن مازراتی چه کسی است خیلی توجه نمی کند، از خیابان می گذرد شاید مردم نگاه کنند و بعد تمام می شود اما هواپیما توجه برانگیز است.
هواپیماهای کوچک هیچ وقت مشمول تحریم نبودند و نمی شوند. الان یک هواپیمای فالکون که 10 سال کار کرده است را به راحتی می شود خرید. قیمت هواپیماهای دست دو حتی از 50 هزار دلار هم شروع می شود و اکثر افرادی که هواپیمای شخصی خریده اند، هدفشان تفریح است و کمتر دیده ام کسی با هدف تجاری و کاری از این هواپیماها استفاده کند. اولین گواهینامه ای که داده می شود گواهینامه «پی پی ال» است که فقط برای استفاده شخصی و برای هواپیمای تک موتوره است. بعد با بالا رفتن ساعات پرواز، گواهینامه «سی پی ال» می گیرند که می توانند استفاده تجاری کنند و هواپیمای دو موتوره را نیز برانند.»