به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۲:۳۶
 
۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۴۰۴۷۸
اظهارات وزير احمدي‌نژاد: سال 88 به میرحسین رای دادم

او بدجوری دروغ می‌گفت، مانده‌ بوديم كه او چه پدیده‌ای است!

احمدی‌نژاد 100 تا مثل مشایی را درس می‌داد!
گروه سياسي: پرویز کاظمی وزیر رفاه دولت اول احمدی‌نژاد در مصاحبه‌اي مفصل و خواندني خاطراتي جالب و عجيب از كار كردن با او را بازگو كرده است كه ابتدا بخش چكيده اين مصاحبه با سايت نامه‌نیوز و در ادامه متن كامل آن را مي‌خوانيد:
او بدجوری دروغ می‌گفت، مانده‌ بوديم كه او چه پدیده‌ای است!
*... احمدی نژاد دروغ می‌گفت. مثلا با من ظهر جلسه داشت و صحبت می‌کرد و شب در جای دیگری می‌گفت از صبح در اصفهان بودم. بعد طوری حرف می‌زد و توضیح می‌داد که حتی من هم قانع می‌شدم و با خود می‌گفتم که نکند حتما روز گذشته پیش ایشان بودم!!

*احمدی‌نژاد همیشه می‌گفت من برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری پولی خرج نکردم. در یکی از جلسات دولت گفت من فقط دو تا تراول پنجاه تومانی خرج کردم؛ اما آقای مددی (رئیس تامین اجتماعی) یکبار به خود من گفت من خانه‎ام را فروختم و برای تبلیغات ایشان هزینه کردم.

*آقای احمدی‌نژاد اصلا علم، فهم و سواد مدیریت ندارد. نمی‌دانست در جایگاه یک رئیس‌جمهور چگونه باید رفتار کند. تعاملات مدیریت را نمی‌دانست. مثلا یکبار در جلسه دولت گفت سیستم بانکی که کاری ندارد، دریافت و پرداخت است دیگر! گفتیم پس تحصیلات PhD چیست که برای سیستم بانکداری می‌گذراند. گفت نه بابا. اینها چیزی نیست!

*من قبل از مناظره معروف مهندس موسوی و احمدی‌نژاد برای دوستان نوشتم که دو موضوع را در مناظره‌ها توجه داشته باشید. یک آقای احمدی نژاد دروغ می‌گوید و دو اینکه حریم نگه نمی‌دارد. در آن صحنه که احمدی‌نژاد عکس خانم رهنورد را در دست گرفت، آقای موسوی باید از صندلی بلند می‌شد و می‌گفت: مگر تو رئیس جمهور نبودی، مگر این 4 سال این اطلاعات را نداشتی. چرا تا الان چیزی نگفتی. تو خیانت کردی. با احمدی نژاد باید اینگونه برخورد می‌شد. موسوی ماخوذ به حیا بود. با ادبیات خودش باید با او صحبت می کرد.


مشروح اين مصاحبه را در ادامه بخوانيد:


اولین بار آقای احمدی نژاد را کجا دیدید؟
در ریاست جمهوری. سیدمهدی هاشمی از دوستان اخوی شهید من بودند. ایشان پس از آنکه رای نیاورد از مشکلاتش برایم گفت که من هم به ایشان گفتم اگر بخواهید من می‌توانم کمکتان کنم. بعد از آن جلسه‌ای با مهدی هاشمی، مجتبی ثمره هاشمی و احمدی‌نژاد داشتم و دیدگاه‌هایم را مطرح کردم.

سال 84 به چه کسی رای دادید؟
آقای هاشمی.

احمدی‌نژاد می‌دانست به هاشمی رای دادید؟
شاید در برخوردهایم حس می‌کرد. البته دور اول به آقای هاشمی و دور دوم به آقای احمدی‌نژاد رای دادم. حدس من این بود که آقای احمدی‌نژاد رای می‌رود.

چطور ممکن است فردی که در دور اول به آقای هاشمی رای داده، در دور دوم به احمدی‌نژاد رای بدهد؟ الان از این رای پشیمان نیستید؟
به آقای احمدی‌نژاد گفتم من به چند دلیل با شما همکاری می‌کنم. یکی اینکه تفکر شما به گونه‌ای است که می‌خواهید مدیریت اسلامی پیاده کنید من هم به مدیریت اسلامی در قالب علمی علاقه دارم. دوم اینکه بنده هیچ احتیاجی به وزیر شدن ندارم. اگر وزیر شوم امکانات را از دست می‌دهم. و از همه مهم‌تر اینکه من مدیر کاروان حج‌ام و عشق زندگی‌ام در حج خلاصه می‌شود، وقتی من را به عنوان وزیر انتخاب کنید که من دیگر نمی‌توانم به حج بروم. پس باز هم امکاناتم را از دست می‌دهم.

ولی باورش سخت است که یک فردی، وزیر شدن را نپذیرد.
وزیر شدن برایم شیرین بود چرا که می‌خواستم کار کنم. اما وقتی دیدم که امکان کار کردن نیست استعفا دادم.

چه اتفاقی افتاد با آقای احمدی‌نژاد درگیر شدید؟
با هم صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم.

باور احمدی‌نژاد این است که در پادگان یک ژنرال وجود دارد و بقیه سرباز هستند
مصداق برایمان بیاورید، چند سالی است که در مصاحبه ها این موضوع مطرح شده اما جزئیاتی نگفته اید؟
کار من همیشه با سیستم بوده است ولی آقای احمدی‌نژاد اصلا سیستماتیک نیست. باورش بر این است که در پادگان و ارتش یک ژنرال وجود دارد و مابقی سربازند. از سوی دیگر ایشان اصلا گوش شنوا نداشت. مدیر باید بشنود اما جاده او یک طرفه است. یک موضوع دیگر این بود که احمدی نژاد دروغ می‌گفت. مثلا با من ظهر جلسه داشت و صحبت می‌کرد و شب در جای دیگری می‌گفت از صبح در اصفهان بودم. بعد طوری حرف می‌زد و توضیح می‌داد که حتی من هم قانع می‌شدم و با خود می‌گفتم که نکند حتما روز گذشته پیش ایشان بودم.

شما اولین وزیری بودید که از کابینه جدا شدید، بر همین اساس هم حساب کنار رفتن شما با باقی وزرا فرق دارد، شما در روزهایی از دولت رفتید که این همه مسائل مختلف در مورد دولت مطرح نبود و احمدی‌نژاد چهره بسیار موجهی در جامعه داشت.
ما کار سیستماتیک کرده بودیم، از طرفی پایبند به یک سری اصول ارزشی هم بودیم. اما ایشان ارزشها را زیر پا می‌گذاشت. بنده به هیچ وجه حاضر نیستم ارزش‌ها را زیر پا بگذارم. مبنای ما بر مبنای ارزش‌هاست و وقتی ارزش‌ها زیر پا گذاشته شود دیگر مجموعه ارزشی برای کار کردن ندارد. مثلا یکبار احمدی‌نژاد، من، آقای داوودی و آقای دانش جعفری را خواست و گفت این موضوع سهام عدالت باید یک ماهه انجام و توزیع شود، من گفتم این کار اصلا ممکن نیست، 

شناسایی، پرداخت، سیستم‌های ورود به بورس، هر کدام یک فرایند طولانی است اما ایشان اصلا قبول نمی‌کرد و حرف خودش را می‌زد. دست آخر هم که دیدید این کار چند سال زمان برد تا انجام شد.

مثلا در همین جلسه‌ای که می‌گویید، فقط شما ساز مخالف می‌زدید؟
بله. من بحث می‌کردم.

آقای داوودی یا آقای دانش‌جعفری چطور
؟
نه. ملاحظه می‌کردند. اما من به این موضوع وابستگی نداشتم. اگر قرار باشه کارم را نادرست انجام دهم که وزیر بودن فایده ای ندارد.

ثمره هاشمی، زریبافان، مشایی و سعیدلو وزرا را کنترل می‌کردند
مصادیق دیگری از این اختلافات را هم بخاطر دارید؟
بله، مثلا ایشان در انتخاب مدیران من دخالت می‌کرد. مدیر دو بال دارد، اولی اختیار و دیگری مسئولیت. من انتخاب خود ایشان بود و وزیر هم بودم و باید من به مجلس توضیح می‌دادم، اما دائم با یک عده معرفی شده برای زیر مجموعه‌ام مواجه بودم. من در برابر افرادی که معرفی می‌کرد مقاومت می‌کردم. چهار نفر خارج از سیستم انتخاب کرده بود تا وزیران را کنترل کند. وزیر را که نباید کنترل کنی!

این چهار نفر چه کسانی بودند؟
مجتبی ثمره هاشمی. زریبافان. سعیدلو. مشایی

در واقع یک گعده بود که احمدی‌نژاد و دوستانش داشتند و شما و سایر وزرا را خیلی بازی نمی‌دادند؟

بله. خودی و ناخودی داشتن، البته دلیل هم داشت. این افراد هیچ کدام نمی‌توانستند رای بیاورند. ما برای احمدی‌نژاد اعتبار داشتیم. در واقع ما را طعمه کرد. با خود گفته بود فعلا کارم را راه می‌اندازم و سپس بعدا با این افراد کار دیگری انجام می‌دهم.

خودی‌ها و غیرخودی‌ها چه کسانی بودند.

خودی همین افرادی بودند که اسم بردم. غیرخودی هم تمام وزرای کابینه. بعدها برخی از آنها تبدیل به خودی شد.

مثلا علی‌آبادی؟
علی آبادی در عین اینکه خودی بود غیر خودی هم بود، خیلی وقت‌ها از او سوءاستفاده می‌شد. احمدی نژاد او را سرپرست وزارت نفت کرد اما کس دیگری را به عنوان وزیر معرفی کرد. وقتی احمدی‌نژاد دید خودی‌‎ها رای نمی‌آورند یک کاتالیزور گذاشت تا ما رای بیاوریم و این افراد کار کنند.
 
حرف خودی‌ها را قبول می‌کرد؟
آنها را هم اگر همراهش بودند و تاییدش می‌کردند قبول داشت. البته احمدی‌نژاد 84 با 88 فرق داشت. هر سال متفاوت تر شد. همین طوری سیر سقوط را طی کرد و دچار هوای نفس شد.

آقای کاظمی، اینکه می‌گویید احمدی‌نزاد نسبت به سال 84 فرق رد را جور دیگری هم می‌شود تعبیر کرد، و آنهم اینکه احمدی‌نزاد به اصولگرایان باج نمی‌داد و حرف آنها را گوش نمی‌کرد، بنابراین دوستان دیروز به مخالفت با او برخواستند و این مخالفت را به شدت هم بروز دادند.

اصلا اینگونه نیست، اتفاقا باج هم می‌داد.

مثلا به موتلفه باج نمی‌داد.
به نمایندگان مجلس چه کسی پول می‌داد.

باج سیاسی منظورم است.

ما گروه و حزب در کشورمان نداریم. مجلس است که می‌تواند رای را بالا و پایین کند.

احمدی نژاد، خاتمی و روحانی 48 ساعته انتخاب شدند، این یعنی ساختار سیاسی کشور اشکال دارد

منظورتان از باج دادن به نمایندگان سر مسائلی مانند استیضاح وزرا بود یا این ماجراهایی که این آخری‌ها سر موضوع مرتضوی پیش آمد؟

فرق نمی‌کند. در کشوری که رئیس جمهور 48 ساعته انتخاب می‌شود آن کشور اشکال ساختاری دارد. آقای خاتمی 48 ساعته انتخاب شد. آقای احمدی‌نژاد هم. آقای روحانی هم. باید طی فرایندی این انتخاب صورت بگیرد. توانمندی‌ها وقدرت‌هایشان ارزیابی شود و در یک مجموعه قرار بگیرند. در چنین شرایطی ما به همین جایی که الان هستیم می‌رسیم. بعد می‌خواهیم درباره هدفمندی صحبت کنیم. وقتی پیش نیازهای دانشگاهی نباشد نمی‌توان از دانشجو انتظار داشت.

شما استعفا دادید یا گفتند باید بروید.
جمع‌بندی که با اقای احمدی‌نژاد داشتم این بود. گفت نمی‌توانید با هم کار کنیم. یک جلسه بود با حضور من، آقای الهام و آقای احمدی‌نژاد.

دلیل شان چه بود؟
برای همین بحث‌هایی که داشتیم.

این جلسه به درخواست شما برپا شد یا درخواست رئیس جمهور؟
نه. با درخواست آقای رئیس جمهور وقت.

درگیری دیگر هم بود که حاشیه ساز شود؟
موارد زیادی بود. مثلا این موردی که الان می‌گویم که البته تاکنون در هیچ جا به آن نپرداخته‌ام. من ایرادهایی نسبت به آقای مددی (مدیرعامل منصوب از سوی احمدی نژاد در تامین اجتماعی) گرفتم. احمدی‌نژاد همیشه می‌گفت من برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری پولی خرج نکردم. در یکی از جلسات دولت گفت من فقط دو تا تراول پنجاه تومانی خرج کردم؛ اما همین آقای مددی یکبار به خود من گفت من خانه‎ام را فروختم و برای تبلیغات ایشان هزینه کردم.

که بعد هم با یکدیگر نساختند.
بله. چرا که از احمدی‌نژادی که رئیس جمهور شده بود، انتظار داشت. من نسبت به رفتارهای مدیریتی‌شان انتقاد داشتم. من 10 روز پس از وزارتم دیدم که مددی خیلی هماهنگ نیست و ساز خودش را می‌زند. مددی از سوی احمدی نژاد سرپرست تامین اجتماعی شده بود. من هم حکم دادیم که بماند. مددی هم به جای اینکه به من پاسخگو باشد، دائم پیش رئیس جمهور بود. بعد از 10 روز سریع حذفش کردم. آقای احمدی‌نژاد من را صدا زد و گفت که عزل مددی کار بدی بود،سریع این بساط را جمع کن تا آبروریزی نشده. من گفتم من بلدم چگونه کار را جمع کنم.  اما مشروط به اینکه آقای مددی نیروی زیردست من باشد نه اینکه دائم بخواهد من را دور بزند، رئیس جمهور وقت قبول کرد. من هم گفتم بسیار خوب برگردید سر کارتان. خودم هم مصاحبه کردم که موردی نبوده. اما باز دیدم همان قضیه ادامه داد.

آقای احمدی‌نژاد دستوری گفت باید برگردد؟
50-50. من هم قبول کردم چون زشت بود در 10 روز اول کار به رئیس جمهور نه بگویم. 
 
با مددی چه کردید؟
رفتار مددی همچنان ایراد داشت. یک روز نزد احمدی‌نژاد رفتم و گفتم نمی‌توانم با او کار کنم. احمدی نژاد دو لفظ در مورد مددی به کار برد که من در مصاحبه نمی توانم مطرح کنم. گفتم من چه کار کنم. گفت خودت یک کاری کن. منظورش این بود که باید تحمل کنی.

احمدی نژاد اصلا علم و سواد مدیریت را نداشت و نمی دانست در جایگاه رییس جمهور چگونه رفتار کند
 یک جلسه من، رئیس‌جمهور، مجتبی ثمره هاشمی و مددی داشتیم. بحث‌ها را باز کردیم و قول داد که تابع باشد. نزد آقای ثمره هاشمی هم قول داد که هماهنگ شود. از اتاق که بیرون آمدیم به من گفت که من اصلا این کارها را انجام نمی‌دهم. شوکه شدم در پشت در اتاقی که قول داده بود با من هماهنگ باشد همه چیز را انکار کرد. من همه اینها را به آقای احمدی‌نژاد منعکس کردم. اگر قرار است من پاسخگو باشم باید بتوانم برخورد کنم. آقای احمدی‌نژاد اصلا علم ، فهم و سواد مدیریت ندارد. نمی‌دانست در جایگاه یک رئیس جمهور چگونه باید رفتار کند. تعاملات مدیریت را نمی‌دانست. مثلا یکبار در جلسه دولت گفت سیستم بانکی که کاری ندارد، دریافت و پرداخت است دیگر. گفتیم پس تحصیلات PhD چیست که برای سیستم بانکداری می‌گذراند. گفت نه بابا. اینها چیزی نیست. همین تفکر باعث می‌شود که قطع‌نامه سازمان ملل کاغذ پاره شود. همین تفکر باعث می‌شود که در سوئیس به او گوجه فرنگی پرت می‌کنند. این آدم انسجام فکری ندارد. 
 
به احمدی نژاد گفتم نگران من نباش، مینی بوس میخرم از میدان آزادی تا ونک مسافر می‌زنم

 
به آن جلسه آخر با احمدی‌نژاد و الهام برگردیم. چه حرف‌هایی زدید؟

در آن جلسه که داشتیم گفت آقای کاظمی ما نمی‌توانیم با هم کار کنیم. من هم گفتم همین احساس را دارم. من استعفایم را می‌نویسم. گفت ما می‌خواهیم از وجود شما استفاده کنیم. گفتم شما اصلا نگران من نباشید. من گواهینامه رانندگی دارم. مینی‌بوس می‌خرم. از میدان آزادی تا ونک می‌روم و مسافر هم می‌زنم.
 
شنبه روزی بود. در دفتر خودم دو صفحه استعفا دست‌نویس بدون خط خوردگی نوشتم. یکشنبه صبح استعفا را به آقای احمدی‌نژاد دادم. گفتند چه سریع. گفتم به همین فوریت چرا که اعتماد بین ما وجود ندارد. 

واقعا این را گفتید.
بله. شوخی ندارم. گفتم ما از این چیزها در این ممکلت زیاد دیدیم. عزل و نصب زیاد بوده. دستمان را روی زانو می‌گذاریم و می‌گوییم یا علی. گردنمان را هم پیش کسی کج نمی‌کنیم.

شما هم حرفی زدیدها. شما که خودتان پولدارید و به مینی‌بوس نیاز نداشتید.
پولدار که نه. من خودم کار بلدم. من همان موقع که از دولت بیرون آمدم از دوبی پیشنهاد داشتم چرا که زبان انگلیسی بلدم، کار بین‌الملل و تجاری بلد بودم. اقتصاددان هستم. آن زمان ماهی 30 میلیون تومان به من می‌دادند. اگر می‌رفتم نمی‌گفتند بد است، وزیر کشور رفت. کار خلاف شرع نکرده بودم. نرفتم. گفتم باید در مملکت ماند و کار کنیم.

قضیه میثاق چه بود. چون بعد از رفتن شما از دولت آقای الهام گفت شما را به این دلیل از دولت کنار گذاشته‌اند که به میثاق رئیس جمهور با وزرا پایبند نبوده‌اید.
اگر یادتان باشد، در جلسه رای اعتماد من همه صحبت‌ها را کردم، آقای احمدی نژاد هم نشسته بود. رای خوبی داشتم. آخر صحبت‌هایم آقای ناطق نوری گفت که بیا پایین، تو رای داری. آخرین مرحله گفتم آقای احمدی‌نژاد یک کاغذ مقابل ما گذاشت که تحت عنوان میثاق آن را امضا کنیم. از نظر من یک کاغذ است. بنده میثاق‌ام را 25 سال پیش، هنگامی که برادرم شهید شد، بستم. خودم او را غسل دادم و در قبر گذاشتم. آن میثاق به مراتب ارزش بالاتری دارد. با کسی هم تعارف نداریم. اگر اخوی من و دیگران شهید شدند به خاطر ارزش‌ها رفتند، بعد ما اینها را زیر پایمان بگذاریم. از همه اینها مهم‌تر اگر کسی در این سطح مدیر باشد اما هیچ گونه اختیاری نداشته باشد، احساس پوچی می‌کند. مگر من عشق نوار پاره کردن و افتتاح کردن دارم.

این هم خیلی مهم است. بریدن از وزیر شدن کار مهمی است.
می‌دانید چقدر به من‌ می‌گفتند با احمدی‌نژاد بساز. می‌گفتم نمی‌توانم. نه اینکه نخواهم، نمی‌توانم. آقای داوودی به من می‌گفت در جلسه دولت انتقاد نکن.

حرف بزن و انتقاد کن آن دولت شما بودید.
بیشتر بله. می‌گفتم خب این تصمیم غلط است باید بگویم.

یعنی رسما به شما می‌گفتند حرف نزن؟
بله. گاهی هم با ایما و اشاره.

در واقع انتهای همه جلسات حرف آقای احمدی‌نژاد بر کرسی می‌نشست.
همیشه نه. اما در غالب موارد چرا. ببینید عادت احمدی‌نژاد این بود که بر خلاف جریان آب حرکت کند. یک نمونه‌اش این که در ایران و سایر کشورهای دیگر با فصل بهار ساعت تغییر می‌کند. اما یکسال ایشان گفت نمی‌خواهد تغییر ساعت داشته باشیم. بعد به ما گفتند که مصاحبه‌های شما در جهت همین قضیه باشد و از تصمیم رئیس جمهور حمایت کنید. من گفتم و باورم هم همین است که این تغییر ساعت خوب است که انجام شود منتها لزومی نداد که اول بهار باشد، می‌تواند اواسط یا اواخر اردیبهشت باشد. چرا که اختلاف ساعت ما از اول فروردین تا اواسط اردیبهشت چندان نیست. این موضوع برای عقب کشیدن ساعت هم صدق می‌کند.

سفرهای استانی چه مزیتی داشت؟
شما هم به نوعی وصله ناجور تیم آقای احمدی‌نژاد بودید و ساز خودتان را می‌زدید.
آدمیزاد فکر می‌کند. چشمانش را نباید ببندد و حرف بزند. من درباره سفرهای استانی حرف دارم. سفر استانی چه مزیتی داشت؟ توضیح مدیریتی دهید. مگر ما در کشور بودجه و ردیف بودجه نداریم. اگر ما در آن استان مازاد بودجه تصویب کنیم چه می‌شود؟ به جز اینکه آنجا باید بودجه را توضیح دهم که هنر نیست. دو باید پولی در جیبم باشد که آنجا می‌روم خرج کنم یا اینکه همه سیستم‌ها را به هم بریزیم. کما اینکه سه سال آخر بودجه را آنگونه تحویل داد. به مجلس آمد و گفت من به سوال‌های شما پاسخ نمی‌دهم. چه اتفاقی افتاد؛ هیچ. حضرت امام(ره) می‌گفت مجلس در راس امور است.

باور احمدی نژاد این بود که مجلس در راس امور نیست
احمدی‌نژاد می‌گفت نیست.
باورش بر همین بود.

آقای کاظمی با مجموع کارهایی که آقای احمدی‌نژاد کرد فکر می‌کنید، چرا نظام با ایشان مصالحه می‌کرد.
به نظرم اشتباه کرد. مگر با خون شهدا، تلاش مردم، مملکت می‌شود مصالحه کرد. هزینه فایده قضایای بحث هسته‌ای را یک نفر برای من توضیح دهد. 10 سال تحریم بودیم. محسنات و معایب را یکی بگوید. کجا در این باره صحبت و نقد می‌کنیم. چرا در تعاملات با سازمان‌های بین المللی اشتباه می کنیم؟

با انگ زدن، تهمت و فحاشی نمی شود امورات کشور را گذراند
با توجه به اطلاعاتی که شما دارید، می‌توانید به این سوال پاسخ دهید. آیا در مورد مسائل اینچنین در کل نظام و ساختار ما استراتژی معلوم است.
اصلا در کشورمان استراتژی نداریم. برای اینکه رئیس جمهور می‌گوید من برنامه توسعه چهارم را قبول ندارم. چه اتفاقی می‌افتد. مگر ما چشم‌انداز 20 ساله ننوشتیم. یک نفر بعد از 10 سال گزارش دهد که ما به کجای این چشم‌انداز رسیده‌ایم. این‌ها ایراد تکنیکی کار است. اگر کسی بگوید چرا اینها اجرا نمی‌شود، ضد حکومت، ضد ولایت فقیه، ضد دین، جاسوس یا آمریکایی نیست. نمی‌توان با انگ، تهمت، فحاشی و برچسب‌ زدن‌های آنچنانی امورات را گذراندند، اینها تفکرات جهان سومی است. ما باید ساختار را درست کنیم.

آقای دکتر شما در سال 88 این مسائل و مشکلاتی را که متوجه دولت می‌دانید را جایی مطرح کردید؟
من بیستم خرداد، چهارشنبه، جلسه‌ای با علی لاریجانی داشتم.

به لاریجانی گفتم به مقدسات قسم به بزرگان نظام بگویید نگذارند احمدی‌نژاد دوباره رییس جمهور شود
به چه عنوانی جلسه گذاشتید؟ یعنی شما با چه سمتی رفتید پیش آقای لاریجانی؟
هیچی. گفتم می‌خواهم درد و دلهایم را بگویم. گفتم آقای لاریجانی به مقدسات، به هر کسی که دوست دارید به بزرگان نظام بگویید نگذارند این آقا رئیس جمهور شود. گفتم اگر این رئیس جمهور شود دیگر کشور نداریم. امریکا باید 5 میلیارد دلار خرج می‌کرد تا کشور را به اینجا برساند. 

لاریجانی گفت نمی‌دانم احمدی نژاد چه پدیده ای است
آقای لاریجانی چه گفت؟
آقای لاریجانی با همان لحن خاص خودش گفت من نمی‌دانم این چه پدیده‌ای است.


آقای احمدی‌نژاد واقعا پدیده بودند و  از هوش بالایی هم برخوردار بودند. نمی‌شود به این راحتی در مورد ایشان اظهار نظر کرد.
بله خب باهوش هستند. یکبار یکی از رسانه‌ها تیتری از من زدند که خیلی خوشم آمد. من گفته بودم که احمدی‌نژاد باهوش است اما نه برای منافع ملی. من بر این باورم. خیلی‌ها معتقدند مشایی در کنارش است و اوست که به احمدی‌نژاد خط می‌دهد. اما مشایی اصلا عرضه ندارد.

جدی مشایی چگونه فردی است؟ این حرف‌هایی که در مورد ایشان می‌زنند چقدر صحت دارد؟
تعطیل است. روزی که برای ثبت‌نام رفته بود دیدید چگونه بود. منگ و گیج.

احمدی نژاد 100 تا مثل مشایی را درس می‌داد
تا همان زمانی که شما در دولت بودید برخورد مشایی چطور بود؟ مثلا حرف خاصی می‌زد یا برخورد خاصی داشت؟
اصلا تا وقتی که من بودم نه. فقط قرآن می‌خواند و می‌رفت. احمدی‌نژاد خودش 100 تا مثل مشایی را درس می‌داد.

پس چرا آقای احمدی‌نزاد شیفته مشایی بود.
چه شیفته‌ای.

همین حرف‌هایی که همه جا در مورد این دو نفر می‌زنند.
این موضوع اصلا تحلیل ندارد.

اینگونه هم که شما می‌گویید نیست. احمدی‌نژاد بارها گفته که من یعنی مشایی و مشایی یعنی من.
برای اینکه احمدی‌نژاد فکر می‌کرد در میان مردم نفوذ دارد و می‌خواست مشایی را به میدان بیاورد، تا در نهایت خودش دوباره سوار کار شود.

اگر فقط قصدش این بود که شما می‌گویید و علاقه ویژه‌ای به مشایی نداشت چرا به سراغ فرد کم حاشیه‌تری نرفت؟
مشایی از خودش چیزی نداشت.

این را نمی دانم اما این تحلیل شما را هم نمی پذیرم. به هر حال احمدی نژاد بهتر از هرکسی می دانست که مشایی در گذر از فیلتر شورای با مشکل مواجه است. بنابراین اگر تنها قصدش ادامه حضور در قدرت بود فرد دیگری را علم می کرد که بی سر و صدا تر باشد نه مشایی را. من فکر می‌کنم تحت تاثیرش بوده است.
نه. شناختی که من از احمدی نژاد دارم این است که 100 تا مشایی را درس می‌دهد و شناختی که از مشایی دارم این است که یک آدم معمولی است. یک بار گفتم آقای مشایی و من را دو طرف یک میز بگذارید تلویزیون هم پخش کنید. اقتصاد، اخلاق، عرفان، مدیریت و فرهنگ هر چه می‌خواهید روی میز بریزید. آخر چفیه بر گردن کورش انداختن چه معنی می‌دهد. کورش را می‌خواهد بسیجی کند یا بسیجی‌ها را کوروشی. این فکرها مرموز است.

مشایی آدم معمولی است در او اثری از جادوگری ندیدم
ببینید آقای کاظمی، خیلی از مردم من جمله ما مواجهه‌ای با آقای مشایی نداشته‌ایم و خب بسیاری از قضاوت‌ها بر اساس اخباری است که از گوشه و کنار می‌شنویم. شما در مدتی که با ایشان کار می‌کردید واقعا ایشان در فضای جادوگری و مرتاض‌گری بودند؟
من چیزی ندیدم.

آقای حسینیان جایی گفته بود یک سخنرانی با حضور آقای مشایی بود که من می‌خواستم بعد از سخنرانی با ایشان برخورد کنم. اما بعد از سخنرانی احساس کردم من هم به مشایی علاقه دارم. شما با ایشان همکلام شده بودید. می‌گفتند اثر کلامش بسیار است.
اصلا اینگونه نیست. تلویزیون آمده، صحبت هم کرده است. باید یک ایده‌ای داشته باشد. بسیار آدم معمولی است. توانمندی خاصی نداشت. به یک نفر پول، توانایی و قدرت بده، هر کاری می‌کند. پشت پرده بنشینی و کار کنی.

دکتر شما یک منتقد جدی احمدی‌نژاد هستید. فساد مالی احمدی‌نژاد را قبول دارید؟
نمی‌توانم به صورت قاطع بگویم اما فکر نمی‌کنم. اما در جهت رضایت دیگران خیلی خوب کار کرد.

مثلا؟
امریکا خیلی از دست احمدی‌نژاد راضی است. اسرائیل.

منافع مالی هم برای کسی داشت؟ 
قطعا. تصمیم‌هایی که گرفت، تورم‌هایی که ایجاد کرد.

یعنی می‌شد احمدی‌نژاد را قانع کرد تا یک تصمیمی بگیرد که رانتی برای کسی ایجاد شود. یا نه منظور شما این است که ناخواسته عامل برخی شده؟
ناخواسته بود. یک برج ساز گفت من خیلی از احمدی نژاد تشکر می‌کنم چرا که برج 20 میلیون تومانی من شد 40 میلیون.
می‌توان از راه رفتن آدمها شخصیت‌شان را شناسایی کرد. شما راه رفتن احمدی‌نژاد را نگاه کنید؛ تند تند تند. ما در مدیریت می‌گوییم دیداری، شنیداری، نوشتاری. مدیریت آقای احمدی نژاد دیداری و شو بود.

با همه این حرف‌ها احمدی‌نژاد در میان مردم محبوب بود و حداقل این که محبوب بود و کم کم محبوبیتش کم شد.
بحث دارد. پوپولیستی یعنی همین.

احمدی نژاد در مقابل روحانیت ایستاد و آنها را نفی کرد
خیلی‌ها در مملکت پوپولیست بودند اما احمدی نژاد نشدند.
احمدی نژاد کارش را بلد بود. یک نکته دیگر هم هست. در مقابل جامعه روحانیت ایستاد. نفی کرد. معمولا در نفی می‌توان خودت را اثبات کنی. . یک وقتی هست که نیت اصلاح دارد. اما گاهی نیت چیز دیگری است. او می‌خواست خودش را مطرح کند و برایش مهم نبود که در این بین دیگران تخریب شوند. به یکی از بزرگان گفتم ایشان می‌خواست خودش را امیرکبیر کشور کند. و عملا می‌گفت هیچ کس ایران را نجات نمی‌دهد جز من.

شده بود بگوید برای جلب نظر مردم این کار را با وجود مشکلاتی که ممکن بود به وجود بیاورد، انجام دهیم.
نه. ولی یک خواسته‌های خاصی داشت. مثلا می‌گفت که فلان امکانات را برای کمیته امداد در نظر بگیریم. می‌گفتیم ردیف بودجه مشخص است. می‌گفت یک فکری بکن. من نمی‌دانم، باید انجام دهید.

از کی فهمیدید که نمی‌شود با او کار کرد؟
6 ماه که گذشت دیدم نمی‌شود. در زمان احمدی نژاد کیلویی کار کردن خیلی مهم بود. 20 ساعت کار می‌کرد که از نظر من محکوم است. آقای احمدی نژاد به خوابگاه دانشگاه تهران رفته بود و ساعت 3 بامداد جلسه گذاشته بود. این اهانت به انسانیت است. همه می‌گفتند ما کارتابل‌مان را یک بامداد می‌بینیم. خبرنگار با ما مصاحبه کرد گفتم خروجی کار مهم است.

احمدی نژاد دغدغه انقلاب داشت.
باور من این است احمدی نژاد فقط خودش را می‌دید. براش انقلاب و امثالهم مهم نبود.

بعد از جلسه خداحافظی احمدی نژاد را ندیدید.
یکی دو بار در حد سلام و علیک. خیلی هم علاقمندم که باهاش مناظره کنم. 

از احمدی‌نژادِ هنگام مناظره نمی‌ترسید؟ 
نه من بلدم چگونه با او مناظره کنم.

قبل از مناظره احمدی نژاد و میرحسین گفتم، احمدی نژاد دروغ می گوید و حریم نگه نمی دارد
اگر سال 88 جای آقای میرحسین بودید چه کار ‌می‌کردید.
من قبل از مناظره معروف مهندس موسوی و احمدی‌نژاد برای دوستان نوشتم که دو موضوع را در مناظره‌ها توجه داشته باشید. یک آقای احمدی نژاد دروغ می‌گوید و دو اینکه حریم نگه نمی‌دارد. در آن صحنه که احمدی‌نژاد عکس خانم رهنورد را در دست گرفت، آقای موسوی باید از صندلی بلند می‌شد و می‌گفت: مگر تو رئیس جمهور نبودی، مگر این 4 سال این اطلاعات را نداشتی. چرا تا الان چیزی نگفتی. تو خیانت کردی.

میرحسین در مناظره با احمدی نژاد ماخوذ به حیا بود
با احمدی نژاد باید اینگونه برخورد می‌شد. موسوی ماخوذ به حیا بود. با ادبیات خودش باید با او صحبت کرد.

احمدی نژاد به ما می گفت در جلسان مجمع تشخیص شرکت نکنید
آقای دکتر آقای احمدی نژاد در دو دور انتخابات به جنگ نفراتی همچون آیت الله هاشمی رفت و رای هم گرفت. در جلسات هیئت دولت که شما حضور داشتید، شده بود که بگوید نسبت به آقای هاشمی چگونه برخورد کنید؟
بله به ما گفته بود به هیچ وجه در جلسات مجمع شرکت نکنیم.

نگاهش به هاشمی چه بود.
هر کاری می‌کرد برای اینکه خودش را نشان می‌دهد. یک مثال بزنم برای این حرف، فرض کنید یک نفر به یک محله‌ای برود و به بزرگ آن محل بدو بیراه بگوید، خب طبیعتا مورد توجه همه قرار می‌گیرد. نوع رفتار آقای احمدی‌نژاد با آیت الله هاشمی هم اینگونه بود. شما اگر از نزدیک هاشمی را بشناسید متوجه می‌شوید که اصلا هاشمی اهل این چیزها نیست. موضع‌هایی که می‌گیرد به نفع اسلام و انقلاب است و از خودش می‌گذرد. دو سال به ایشان گفتم جوابش را بدهد، اما قبول نکرد.

رفتارهای احمدی نژاد پیروی از رهبری را نشان نمی داد
نسبت به مقام معظم رهبری که نکته نداشت.
رفتارهایش پیروی را نشان نمی‌داد.

مثلا کدام رفتارش؟
انتخاب مشایی.

نه اینکه مربوط به دوره همکاری شما با آقای احمدی‌نژاد نیست. از دوره حضور خود در دولت در این زمینه مصداقی اگر دارید بگویید. 
خاطرتان هست که بحث خانم‌ها به استادیوم بروند طرح شد؟ گفتم آقای احمدی‌نژاد شما به من و علی‌آبادی می‌گفتید تا ما مراجع را می‌دیدیم تا با یک پشتیبانی درست جلو برویم. در جلسه هیئت دولت و در شرایطی که همه مکالمات ضبط می‌شد، نسبت به تذکر مراجع بی‌توجه بود. 

آقای احمدی‌نژاد کلا از کسی نمی‌ترسید و شجاعتش یک جاهایی هم خوب بود. مثلا سر سهمیه‌بندی هیچ کس جرات نمی‌کرد این کار را انجام دهد.
اگر این ابزار را در مسیر درست استفاده می‌کرد خیلی خوب بود.

بیایید یک تعریف از احمدی‌نژاد بدهید، ببینیم شما ایشان را چگونه می‌بینید؟
او یک هنجارشکن بود. هنجارشکنی می‌تواند مثبت و منفی باشد. اگر قوه تحلیل درست می‌داشت، دلش برای انقلاب می‌سوخت این هنجارشکنی خیلی خوب بود. تابوهای بی‌معنی را بشکنیم ولی با حساب و کتاب.

سال 88 به میرحسین موسوی رای دادم
به انتخابات 88 رسیدیم. شما تا انتخابات سال 92 تقریبا ساکت بودید، می‌خواستید برای انتخابات اوج بگیرید؟ البته قبلش بگویید سال 88 به چه کسی رای دادید.
من به آقای موسوی رای دادم. سال 88 وقتی آن قضایا اتفاق افتاد باید حالتی برای ایجاد آرامش شکل می‌گرفت. باور من بر این است که بایستی مصلحت نظام را دید. از نیمه دوم 89 خط و ربط احمدی‌نژاد خیلی بد شد. رفتارها، کردها، تمسخرها، تحقیرها. در مجلس بگویی ممه را لولو را برد. هر چی از دهانش می‌آمد، هر جا می‌شد می‌گفت. می‌گویند سخن شما نشان می‌دهد که فکر شما چیست. احساس کردم باید پررنگ‌تر حضور پیدا کنم. لازم است که چهره و تصمیم‌های احمدی‌نژاد را نشان دهم.

مسبب تحریم‌ها ایشان است. کشور را به سمت و سویی برد که چنین حاصلی داشت. با آمار، ارقام و تحلیل‌های درست صحبت کردم نه با غرض‌ورزی. زمانی که بحث یارانه ها بود رگ‌های گردن من پاره شد از بس که گفتم این کار را انجام ندهید. اما خب، سیاسی‌کاری بود. من از همان زمان احساس کردم که بایستی گفت ولی باز به لحاظ اینکه کسی در مسند قدرت است تخریب نشود تحلیل‌های کارشناسی و مدیریتی می‌کردم. اما این اواخر موضع‌ها و رفتارها تندتر شد و ما نیز به فراخور آن تندتر رفتار کردیم. الان دیگر تحت عنوان افشاگری و بیان کردن صحبت می‌کنم تا مردم آگاه شوند چه خبر است تا دیگر نه احمدی‌نژاد جلو بیاید، نه مردم به او اجازه حضور دهند و نه تفکر احمدی‌نژادی جلو بیاید. برای نجات کشور باید این کارها کرد. شاید احمدی‌نژاد یک واکسینه است که دیگر این میکروب وارد بدنمان نشود.

دکتر وقتی شما از دولت بیرون آمدید دیگر وزرا توصیه‌ای نداشتند.
بودند دوستانی که از روش‌های آقای احمدی‌نژآد ناراحت بودند ولی برخورد نمی‌کردند.

اسم نمی‌برید.
نخیر.

الان با وزرای دولت اول احمدی‌نژاد ارتباط دارید.
با آقای پورمحمدی، فرهاد رهبر، فرشیدی، وزیری هامانه، دهقان، نوذری و زاهدی ارتباط دارم.

با تیمی که ارتباط دارید جلسات منسجم دارید.
نخیر. گعده‌هایی هست. می‌نشینیم و صحبت می‌کنیم. هیچ ارتباط کاری با هم نداریم.

اما این گعده‌ها می‌تواند بستر اتفاق‌های مهمی باشد؟
همین بود. اگر خاطرتان باشد یک نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتیم که پیش‌بینی‌هایمان همانی بود که محقق شد.

گعده‌ها چگونه است.
مختلف است. گاهی ماهانه و گاهی هم سه هفته یک بار. فرق می‌کند.

باید منتظر بشینیم تا رقیب آقای روحانی در دور بعد از این تیم خارج شود.
ما فکر می‌کردیم در بحث انتخابات ریاست جمهوری که خیلی کارها در کشور کنیم. تصور می‌کنم بایستی از این ساختارهای معمولی و فرم‌های خشک خارج شویم. بایستی از ابزارهای علمی، مدیران قابل، آدم‌های توانمندِ حرف‌زن استفاده کنیم. من وقتی در وزارت کشور ثبت‌نام کردم یکی از دیدگاهم حذف مدیریت بله قربان‌گو بود. الان همه بله قربان‌گو هستند.

الان هم اینگونه است.
بله. ما باید این فضا را عوض کنیم. هنجار شکنی خوب این است. بگذاریم زمینه فراهم شود تا افراد حرف درست بزنند. حضرت امیر در نامه‌اش به مالک اشتر می‌گوید مالک اگر با رعایا جلسه گذاشتی، کسانی که مجهز به سلاح هستند از خودت دور کن تا مردم بدون لکنت با تو حرف بزنند. اما ما با حشم راه می‌افتیم. مگر یک روستایی جرات دارد. زبانش بند می‌آید.

آقای دکتر در سفرهای استانی پذیرایی همین گونه بود که گاها از سوی برخی رسانه‌ها منتشر می‌شد و دال بر ساده زیستی تیم دولت داشت؟
ما را مثل کارگرها به جلسات هیئت دولت می‌بردند و 7 ساعت جلسه برگزار می‌شد. در ژاپن جلسات هیئت دولت 20 دقیقه است. برای اینکه پشتوانه کارشناسی دارد. اما خروجی جلسات ما چه بود؟

همان موقع هم نسبت به سفرهای استانی انتقاد داشتید؟
در تحلیل‌هایمان می‌گفتیم که کاربرد این سفرها چیست.

مقایسه روحانی و احمدی نژاد مانند مقایسه کردن سیب و پرتغال است
حالا که دوره دولت آقای احمدی‌نزاد تمام شده و دولت آقای روحانی بر سر کار است، شما وجه تمایز میان حسن روحانی و احمدی نژاد را در چه می‌بینید؟
سیب و پرتقال چه شباهتی با هم دارند. احمدی نژاد تک است.

اگر روحانی دعوت به کار کند می‌روید.
بله. در مملکت نباید تابع نظرات شخصی باشیم. اگر به من بگویند این کار را انجام بده و بتوانم انجام دهم وظیفه‌ام این است که انجام دهم. برای اینکه تکلیف از دوش من برداشته شود باید بپذیرم. من در صنعت، خیلی حرف دارم. مدیر نمونه صادرات کشور شدم.

در این خصوص با شما صحبتی هم شده؟
نه. اصلا. اما اگر از من دعوت کنند کار کردن برای کشورمان با همه سختی‌هایش افتخار است. اگر بتوانیم صنعت و اقتصاد را روبراه کنیم. اشتغال و جوانان را سامان دهیم خوب است. اما اینگونه نیست که التماس کنیم، لابی کنیم، ناهار و شام بدهیم که به ما کار دهید.

حسن روحانی را بعد از انتخابات ندید.
نه. اصلا

نخواستند با شما مشورت کنند.
نه.

خیلی‌ها می‌گویند که حیاط خلوت دولت تامین اجتماعی است که مدتی زیرنظر مستقیم شما بود. در آن دوره بذل و بخششی هم صورت می‌گرفت؟
نه آن موقع. احمدی نژآد نمی‌دانست کجا آمده. بعد دید رئیس جمهور است و خیلی قدرت دارد. نمی‌دانست قدرت اجرایی کشور دستش است. سازمان‌ها را نمی‌شناخت. ارتباط سازمانی را نمی‌دانست.

رابطه شما با آقای احمدی‌نژاد به گونه‌ای بود که بتوانید راحت ایشان را ملاقات کنید؟
نه. روش بسیار بدی داشت که گاهی من 1 ساعت پشت در اتاقش باید می‌نشستم. آقای احمدی نژاد مدیریت زمان نمی‌شناخت.

چه ساعتی سر کار می‌رفتید.
جلسات دولت 7 صبح بود. ما دایم از این اتاق به آن اتاق در جلسه بودیم. خیلی بد بود. بی‌مورد، بی‌خود و بی‌هدف.

آقای احمدی‌نژاد بعد از خانه‌نشینی 11 روزه در جلسه هیئت دولت خطاب به وزرایش گفت که شما شاهدید من اگر ملاقاتی با آقا داشتم شبها تماس میگرفتم و اطلاع میدادم تا اگر صبح مردم حرف مقام معظم رهبری روی زمین نماند. شما چنین چیزی را تجربه کردید.
شبها تماس می‌گرفت اما برای کار خودش. من دو سه مورد داشتم. یکی در مورد بحث استقلال و یک دفعه راجع به بودجه زنگ زد. وزرا باید درباره موارد خودشان نظر داشته باشند. زنگ زد که چرا شما می‌خواهید در بودجه تغییرات بدهید، گفت همین که ما می‌گوییم باشد. یک بار هم آقای دکتر غریب گفت نمی‌خواهم مدیرعامل باشگاه باشم. ما به یک جمع‌بندی رسیدیم که نباشد. تقریبا زمان رسانه‌ای شدن آن رسید. شب ساعت 11، 11 و نیم بود که اخبار اعلام کرد غریب می‌رود. خاطرم نیست زریبافان یا احمدی‌نژاد با من تماس گرفت. گفت این را چرا می‌خواهید عوض کنید. گفتم خودش نمی‌خواهد. گفت باید راضی‌اش کنی که بماند. به غریب گفتم احمدی‌نژاد خواسته، فعلا یکی دو ماه دیگر بمان.

مجلس دهم می‌‎آیید.
خیلی به من گفته‌اند. بدم نمی‌آید. ببینم شرایط چه طور است.

جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۳:۱۹
مردم اینها را می دانند. رای آوردنش را نمی دانند.فتنه رانمی دانند. (223650)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۵۱
خدایا از سر تقصیراتشون نگذر، زندگی ما جوونارو نابود کردن (223686)
Mohsen Khorasani
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۷:۰۲
از اول تا آخر این مصاحبه دروغ بود این آقا حالا می بیند دکتر احمدی نژاد سمتی ندارد اینطور ناجوانمردانه به او حمله میکند ایشان که ماشالله ماهی 30 میلیون درآمد دارند من نمی دونم دیگه چی میخاد (223753)
محسن ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۱:۵۸
داداش همشو همنجوری خوندی؟!!! فته پیشنهادچنین حقوقی بهش شده. (223880)
فدای ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۳:۵۴
واقعا احمدی نژاد عجوبست.
دست قاجار رو از پشت بست اونها این همه سال تلاش کردند نتونستند اینقدر کشور رو به ویرانه تبدیل کنند که طرف تو 8 سال مملکت رو با خاک یکسان کرد (223957)
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۲:۱۷
عزیزم نگران نباشید دولت تدبیر با تدبیر زیادی اش از قبیل سبد کالا و انصراف یارانه ها و باطل کردن سهمیه 400 تومانی ماشین های عمومی و گرون کردن های رسمیش و .... احتمال اینکه مردم بگن خدا پدر دولت قبل رو بیامرزه بالا برده دارن یکطرفه میکوبنش تا نکنه دوباره بیاد بالا!! (223900)
يا حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۳:۳۹
شك ندارم با چراغ سبزي از بالا اين حرفها را مي زند! جان موسوي بسبب مشكلات حصر و بيماري در خطر است دارند فضا را براي افراطيهاشون پس از رفع حصر موسوي آماده مي كنند! واي به حالشون!!!! (223949)
ehsan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۳:۲۰
دیگه خیلی دیر شده ! خیلی !
کاش 5 سال زودتر این هارو مطرح میکردین (223651)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۴۳
زیاد دیر نشده البته زودتر میگفت بهتر بود ولی شاید داغونش میکردن ، توقع نداشته باشید همه افراد قهرمان باشند در همین حد هم این اقا صد شرف دارد به افراطی هایی که شب و روز برای دولت جدید بحران میسازند و آرزو ی برگشت شرایط ناگوار 8 سال گذشته رادارند این خاطرات و افشاگریها باعث آشنایی بیشتر مردم با دارودسته احمدی نژاد میشود (223683)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۶:۴۹
اتفاقا این تهمت ها باعث میشه محمود احمدی نژاد محبوبتر بشه ...شما هم فکری به حال 16 سال دروغ و سیاهی دولت متبوعتان بکنید ... (223741)
علی
Germany
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۱:۴۶
الان رو چه حسابی فکر کردی محبوب تر میشه؟ (223872)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۳:۰۲
رو همون حسابی که امثال تو خاتمی رو محبوب می دونن .. (223928)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۱:۰۲
رو که رو نییست سنگ پای قزوینه،اسم خاتمی رو با کسی مقایسه کن که شان و منزلت بالایی داشته باشه ،یکی مثله تو هم برو نگران خودت و اون سه میلیون دیگتون باشین،لازم نیست اظهار نظر کنی،حالا اگه همین آقا بر ضد هاشمی یا روحانی حرف میزد برای تو و امثاله تو اسطوره بود (223982)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۱:۰۳
رو که رو نییت سنگ پای قزوینه،اسم خاتمی رو با کسی مقایسه کن که شان و منزلت بالایی داشته باشه نه با یک شخص مثل محمود که آبرو برای ایران و ایرانی نگذاشت،یکی مثله تو هم برو نگران خودت و اون سه میلیون دیگتون باشین،لازم نیست اظهار نظر کنی،حالا اگه همین آقا بر ضد هاشمی یا روحانی حرف میزد برای تو و امثاله تو اسطوره بود (223983)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۲:۱۵
مگه با این . . . پیش امثال تو محبوب بشه،میخوای تشویقی هم بهش بدیم؟واقعا که خلایق هر چه لایق. (223991)
احمد
United States
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۱:۴۴
کوروش جان بد نیست که یک سری به کوچه و بازار هم بزنید. شرایتی را که همین چند ماه دولت تدبیر بر سر مردم آورده را ببینید و بشنوید . البته اگر نمیگویید تقصیر دولت قبلیست وما در حال خاک برداری هستیم!!!!!!!!!!!!1 (223987)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۵:۱۷
به این جمله یک مثبت دادن کمه (223697)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۱:۵۸
ehsan عزيز، حتي اگه سال 84 هم اين موضوعات و اين قضايا مطرح ميشد باز هم افاقه اي نميکرد! چون تصميمي که بايد، گرفته شده بود و من و جنابعالي هم بعنوان مردم...!! (بنظرت ادامه پيامم رو چي بايد بنويسم؟) (223881)
ج.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۳:۲۵
وزیرش بهش رای نداده. ولی مردم باید بپذیرند . . . .والا فتنه گر می شوند. (223652)
..........
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۱:۳۷
خب بلههههه ..... شاید منم اولین وزیرررر اخراجیییییییی باشممممم
خیلی از این حرفااااااااااا بزنمممممممممممم.....
احدی نژاد دوست دارمممممم
چون به خیلی از افراد ( حالا نمیدونم شما جز شون هستید یا نه ) باااججججج
نداددد
بهاررر متشر کن ... (223868)
شریف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۰:۱۳
پ فکر کردی الان همه رو ضایع کردی با این نظرت که منتشر نکنه (223971)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۱:۳۰
برای امثال شما ها متاسفم یااصلا تو باغ نیستی که احتمالش کمه . یا تو هم مثل خیلی ها با رفتن این بابا دکان و مغازه دونبش تان تخته شده . اگه به من هم پول قلومبه نفت را میدادند مثل بابک جون من هم مثل تو الان خودمو....میدادم (223984)
جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۳:۳۰
حیف! چه دیدگاهی را از دست دادیم !! (223653)
هادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۳:۰۹
تناقض رفتار و ضعف النفس مصاحبه شونده آشكار است! ليكن ، افشاء گري ها مطلوب بود. (223934)
جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۳:۴۱
حالا فهمیدیم ، چرا به دولت پرخاش میکنید،وروزانه وزرا را به مجلس فرا می خوانید. احمدی نژاد بعضی ها را بد عادت کرده بود. (223656)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۵۶
خدا حفظت كنه اي سيد در حصر. تو چه ها كشيدي اي مرد؟
به خدا اگر اين دوره تلاش نكنيم با راي دادنمون اعضاي اين گروهك ناپايداري رو از مجلس بيرون كنيم خيانتي كرده ايم كه هيچ ملتي در حق بزرگان وطنش نكرده. (223689)
عامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۷:۱۹
مهسا خانوم هنوز متوجه نشدی !!!! ((به لاریجانی گفتم به مقدسات قسم به بزرگان نظام بگویید نگذارند احمدی‌نژاد دوباره رییس جمهور شود...!!!!!)) باز میگی رأی ی ی ی ی ی ی ی !!!!!!! (223758)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۰:۰۴
دوست عزیز شرایط فعلی با 88 فرق کرده نباید دست دولت را در برابر افراطی ها کوتاه گذاشت (223967)
فرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۳:۴۵
یکی نیست به این بابایه بگه خودت چرا همون موقع نگفتی؟ (223659)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۶:۵۲
دوستان من هم نظرم با فرد موافق است چه بسا اين گفته ها براي جا زدن مجدد مهره هاي احمدي نژاد باشه و اصلا يك توطئه جديد براي نفوذ در دولت روحاني باشه اگر ايشان راست ميگويد و دلسوز است چرا آنوقتي كه لازم بود جلو نيامد و اظهار نظر و شفاف سازي نكرد پس من هيچ اعتقادي به اين گفته ها ندارم در ضمن افرادي مثل آقاي دانش جعفري هم مخالف بودند (223742)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۳:۱۶
مشخص است عبدالله جان ديگر !!!! نبود بصيرت ! تزلزل شخصيت !!!! نان بنرخ روز خوردن ، منفعت طلبي ! خيانت در امانت ، دين به دنيا فروشي وووووووووو .. از صفات دنيا پرستان است ديگر. (223939)
ج.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۳:۴۶
اعتراف به اشتباه شهامت می خواهد.که در توان دیگران نیست. آفرین به این وزیر مومن وخدا ترس. (223660)
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۳:۴۶
داغ دل مردم رو تازه نکنید!!! (223661)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۳:۱۰
این داغ اتفاقن باید هر روز تازه تر بشه تا یادمون نره 8 سال چه برسرمون اومد . خدا از سر تقصیراتش نگذره .
بهار جان از این دست گزارشات بیشتر منتشر کن تا مردم محمود رو بیشتر بشناسن (223993)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۳:۱۸
اتفاقن این داغ هر روز باید تازه تر و عمیق تر بشه تا یادمون نره 8 سال چه بر سرمون اومد . خدا از سر تقصیراتش نگذره . خدا لعنت کنه خائنین به ملت رو . اینها همش جزئی بود از کارهایی که آقا محمود میکرد
بهار جان از این دست گزارش ها بیشتر بزار (223994)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۳:۴۷
آقای کاظمی الان خیلی ها فکر می کنند که شما دارید دروغ میگید، وچشمهای خودشون رو بر روی حقایق موجود در جامعه بسته اند. تورم، بیکاری، بی اخلاقی و .... همه اینها را مدیون احمدی نژادیم (223662)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۳:۵۷
احمدی نژاد بسیار خطرناک است، برای انتخابات آینده باید چهار چشمی مواظبش بود و گر نه سر و کله اش پیدا میشود و خدا میداند چه برنامه هایی دارد. (223663)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۵:۲۲
خطرناک است ولی نه اینکه پتانسیل رای آوری داشته باشد ولی چون مقدار زیادی پول بی زبان مملکت را دوستانش قایم کرد ه اند و با خرج همان پولها به تخریب رسانه ای روحانی و تبلیغ برای فراموش کردن صدمات احمدی نژاد به کشور بپردازند ، البته انها شاید بتوانند ببه طرق دیگری به کشور صدمه بزنند و از این نظر نباید از انهاغفلت کرد ن (223699)
mehran
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۳:۵۹
حالا كه كار از كار گذشته و كشور و مردم زيان وجود احمدي نژاد را با جان و ماشان پرداختند، گفتن اين حرفها چه فايده اي دارد. شما كه دم از ايمان و تعهد مي زنيد چرا به وقتش اين حرف ها را نزديد؟ (223664)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۰۵
مردم ،آقایانی که سنگ احمدی نزاد راسینه می زنید شنیدید!؟آیا مشکلات نمی تواند پدیده این برخورد ورسیدگی ها باشد ش/ (223665)
حااااااااااامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۲۸
بابا اینا روشون زیاده بخدا . . . (223677)
حااااااااااامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۳۰
خدا کنه همه وزرای این آقا بیان بگن چه مصیبتی بوده آن 8 سال (223679)
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۰۶
ای درود به شرفت (223666)
صاحب
Romania
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۰۷
رسانه‌های اصولگرا چه توضیحی برای این مصاحبه دارند؟؟؟؟؟ (223667)
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۱۶
هی این داداش شهیدتو وسط نکش! بابا شما را به همون ارزشهاتون ولمون کنید. گرانی بیداد میکنه (223671)
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۲۱
احمدی نژاد بد سوزدنددت ها (223674)
شریف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۶:۲۶
اشتباهی مثبت زدم. احمدی نژاد و دارو دستش ادبیات نوینی رو در مکالمات رسمی مون جا کردن باید ممنون باشیم. مثل همین سوختن و آب ریختن به جایی که داره می سوزه و .... چشمتون رو بر حق نبندید احمدی نژاد در همه چیز سر بود و سر رشته داشت جز در مدیریت که قبول دارم ریاست جمهوریش لکه ننگی بود بر تاریخ ایران نه فقط نظام. اما با همه این حرفها درود بر احمدی نژاد (223721)
داماد لرستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۶:۴۴
لکه ننگ که مال شما فتنه گران بود ، در ضمن این ادبیات شما هم بی ارتباط با آتیش زدن سطل زباله نیست ! (223739)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۰:۴۷
اين ادبيات شما هم بي ارتباط با شكم سيري و غارتهاي 3000 هزار ميلياردي نيست (223853)
داماد لرستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۳:۰۵
افسانه نظرت درباره غارت های کرسنت توتال شهرداری ها و ...چیه ؟
-------------
شریف انقلابی ؟ منظورت انقلاب مخملیه دیگه ؟
اگه کمی تعقل کنی می فهمی هدف اونها آتیش زدن زباله نبود تنها آتیش زدن این انقلاب بود ، دریغا که خودت رو به خواب زدی ... (223932)
شریف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۰:۰۷
وقتی می گی انقلاب مخملی باید از نیروهای جدید بگی نه از نیروهایی که بدنه اصلی انقلاب رو تشکیل دادن کیه که ندونه رفسنجانی چه قرابتی با امام داشت کیه که ندونه کروبی با امام چه ارتباط نزدیکی داشت اینا بیان بر علیه انقلابی که خودشون کردن انقلاب کنن؟ نه متاسفانه دولت قبل رو در حد حکومت امام زمان مقدس میدونی . . . (223968)
شریف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۰:۵۷
هههه واقعا در عجبم. تو الان از آتیش زدن سطل زباله ناراحتی در حالیکه احمدی نژاد 8 سال آتیش به اقتصاد و وجهه این مملکت و مقدسات این نظام زد جیکتون در نیومد اون درودی هم که فرستادم از هزارتا لعنت بدتر بود. فقط یه نکته کوچکی به شما هزار چهرگان بگم که شماها یادگاران امام و مطهری و.... و اشخاص انقلابی مثل موسوی و هاشمی و کروبی و .... فقط برای بازی های کثیف سیاسی تون به باد لعنت گرفتید فقط امیدوارم که روزی سر عقل بیایید هر چند که امیدی نیست. (فهم لا یعقلون) (223856)
از خرم آباد،
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۳:۱۴
فتنه گر شما بودید و هستید که 8 سال مملکت رو غارت کردید و الان که دستتون رو از بیت المال کوتاه کردند دارید از زیر میزنید،،،..خائنین به ایران و اسلام.... (223937)
داماد لرستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۳:۲۴
شما هم 8 ماه فتنه رو در پرونده دارید و هم 16 سال غارت بیت المال ... (223944)
Moha Mmad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۲۱
موسوی ماخوذ به حیا بود. (223675)
صاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۲۹
به تدریج ظلم و ستمی که بر این مردم روا دانسته شد در این هشت سال،مشخص می شود (223678)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۴۸
این حرفا دیگه فایده ای نداره! از ایران یه ویرانه باقی گذاشته (223685)
بایندور
Romania
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۵۵
جناب اقای کاظمی ازشهامت ،شجاعت وصداقتتان خوشم آمد. زمانی هم که وزیر بودید هم از خوبی شما میگفتن. سعی کنید در صحنه باشید. در انتخابات شرکت کنید. (223688)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۴:۵۶
همچین موجودی ریس جمهورمون بود؟؟؟؟؟؟!!!!!!! (223690)
نریمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۲:۲۷
رئیس جمهورمون؟!!!! (223912)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۵:۰۶
بله آقاجون! البته آی کیویبعضی ها که در حد جلبکه هنوز به عمق فاجعه پی نبردن! (223693)
حااااااااااااامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۵:۰۹
خدایا خودت کمک کن. برادران دلسوز همیشه نگران پایداری نمی خوان پاسخگو باشن؟!؟!؟ نکنه 8 سال روزه سکوت ادامه داره؟!؟!؟ (223695)
ارسلان&
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۵:۲۱
. . . شماکه خبرداشتیداین چطورانسانی است چراچیزی نگفتید چراساکت ماندیدنوشداروبعدازمرگ سهراب چه فایده دارد. (223698)
ارسلان&
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۵:۲۷
خطاب به عماریون بیایدجواب بدید.مهندس موسوی وجناب کربوی قربانی . . . احمدی نژادشدن، خداوندبزرگ است وعده عذاب برای گناهکاران نزدیک است (223701)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۶:۱۵
هر کشور دیگری بود احمدی نژاد را محاکمه می کردند اما ایجا نه - نمی دانم چه سر و سری وجود دارد. (223717)
مصلحتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۸:۳۷
مصلحــــــــــــــــــــــــت نیـــــــــــــــــــــــــست. (223798)
موحد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۶:۳۶
چرا حالا اینا ر میگی ؟ همین نگفتن ها بلای جان ملت شد و بدانید شریک این ها هستید......... (223726)
ی
Germany
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۶:۳۷
مرد بودی زودتر میگفتی (223728)
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۶:۳۷
"اگر کسی بگوید چرا اینها اجرا نمی‌شود، ضد حکومت، ضد ولایت فقیه، ضد دین، جاسوس یا آمریکایی نیست.امریکا باید 5 میلیارد دلار خرج می‌کرد تا کشور را به اینجا برساند. " قابل توجه آنهایی که فتنه فتنه می کنند....؟آقایانی که دنبال فتنه گر می گردید و انگ می زنید تاریخ خوانده ایدتاریخ 150 ساله را می گویم از فراهانی گرفته تا مصدق وسال 88، آقایان ، باز هم نارو خوردیدیم تا دیر نشده جبران مافات کنید. عبرت چیز خوبی است نه غیرت و تعصب ودگمی خشک و خالی...... (223729)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۷:۲۶
خدای من بعضی ها در 84 به چه کسی رای داده اند (223762)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۷:۲۶
واقعا برا منم یکی توضیح بده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آقای کاظمی با مجموع کارهایی که آقای احمدی‌نژاد کرد فکر می‌کنید، چرا نظام با ایشان مصالحه می‌کرد.
به نظرم اشتباه کرد. مگر با خون شهدا، تلاش مردم، مملکت می‌شود مصالحه کرد. هزینه فایده قضایای بحث هسته‌ای را یک نفر برای من توضیح دهد. 10 سال تحریم بودیم. محسنات و معایب را یکی بگوید. کجا در این باره صحبت و نقد می‌کنیم. چرا در تعاملات با سازمان‌های بین المللی اشتباه می کنیم؟ (223763)
2013
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۷:۴۱
پدرمون دراومد به خدا.... ولی کسی نیست حقمونو از اون دکتر بگیره.....جواب خدارو کی میده؟؟؟؟/ (223772)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۱:۰۰
جواب تورو بدن خدارو بیخیال (223981)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۷:۵۲
واقعا سکوت رساترین فریاداست

خدا میداند احمدی نزاد با این مردم چه کرد (223774)
نه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۸:۳۹
سکوت نشانه رضایت و تایید است (223800)
کورش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۷:۵۵
همشون الان حرفای میرحسین سال 88تکرار میکنند (223775)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۰:۱۷
احسنت (223972)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۸:۱۴
حالا که مملکت نابود شده افشاگری میکنید.چه فایده داره .اگر به فکر کشور بودید همون هشت سال اقدام میکردید مگر غیر این است که به فکر منافع خودتان بودید یا شاید هم از احمدی نژاد میترسیدید حالا همه ژست افشاگری و خوب بودن گرفتن.کی بود کی بود کشورو داغون کرد من نبودم اون یکی بود.جمع کنید آقایان این بساط افشاگری را.نوشدارو بعد از مرگ سهراب.تمام وجودم برای کشورم آتش میگیرد وقتی اوضاع را میبینم. (223782)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۸:۳۳
آقای کاظمی این هشت سال رو با این خیانتی که به مردمت کردی چجوری خوابیدی؟! الان که هشت سال گذشته زبون باز کردی؟خدا ازت نگذره (223795)
ش.ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۹:۱۱
آقاآقا...پشت سرحرف زدن خوب نیستا.مردی رودرو.پخش زنده من به خاتمی رای دادم به احمدینژادرای دادم به روحانی هم رای دادم اصلا احزاب را قبول ندارم مرد میخواهد برای مردم کار کند احمدینژادکار زیادکرد امیدوارم روحانی هم مردم راراضی نگهدارد. (223813)
حقگو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۳:۳۴
احتمالا" برای شما کار زیاد کرده از میلیار د ها دلار چه قدر نصیب توشد...؟؟ (223947)
دیوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۹:۳۹
توجهی به حرفای این جور شخصیتها نباید کرد چون امثال این اقا از روحانی منصب بگیره فردا پشت سر اقای روحانی هم حرف میزنه! به قول قدیمی ها : حرفاتو کجا شنیدی ؟ همونجایی که حرفای دیگرانو شنیدی!!! (223827)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۰:۴۳
شما هم خيانت كردي كه تا حالا سكوت كردي .....الان بعد اينهمه ويرانيها اين حرفها به چه دردي ميخوره...كسي هست دادگاهي برگزار كنه و شما و امثال شما بيان شهادت بدن !!!!ميبينين كه نيست پس خوش باشين كه همه چي براتون روبراهه (223851)
داماد لرستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۳:۰۷
فعلا آقا م ه داره راست راست می چرخه ، آشوب گران هم دارن تو دانشگاه میتینگ می ذارن ! (223933)
مهدی
United States
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۰:۵۴
8 سال از مردم عقبید.عدهای 4 سال پیش نصف این حرفها را هم نزدند .تا حالا زندانند. (223855)
گعده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۱:۰۳
این مصاحبه فاجعه است (223859)
safa
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۱:۴۶
اگه ما کلاهمونو قاضی بکنیم واقعا احمدی نژاد = . . . مثلا هر شهری میرفت مخ جوونارو کار میگرفت میگفت یه ورزشگاه برا خانوما ویه ورزشگاه برای اقایون میسازم این یه نمونه کوچکی است حالا تو مساله امارها که چقدر تورم و بیکاری ... بماند (223873)
ارسلان&
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۱:۵۱
کسانی که هیچ نگفتند درحصروزندان. وکسانی که خودمحوربی عدالتی اختلاص تهمت ودروغ بودن آزاد،تاریخ تنهاقضاوت میکند. (223875)
سحر
Kazakstan
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۱:۵۹
میرحسین موسوی و کروبی را آزاد کنید (223884)
په په
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۲:۴۱
مرا چشم در راه است!!!!!!!!!!!!!!!

تا کی باید چوبه مصلحت بخوریم!جوانان ب گوش باشید ما باید ایرانو بسازیم!!!!؟؟؟؟ (223921)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۲۳:۱۱
احمدی نژاد و اینشاء ا... تبعیدش کنند یا حصر خانگی. (223935)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۰:۰۰
اين قسمت مصاحبه خيلي مرموز است دقت بفرماييد

"فساد دولت احمدي نژاد را قبول داريد؟ .............. فكر نمي كنم " (223964)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۰:۰۴
چرا مصاحبه شونده مي فرمايند : .........فكر نمي كند فسادي در دولت احمدي نژاد بوده است !!؟؟؟؟؟؟
شايد از نظر ايشان صدها ميليارد دلاري كه صحبت مفقود شدنشان هست ميان چند نفر انگشت شمار تقسيم شده كه ارث پدريشان بوده است!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (223966)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۰:۱۱
دانش تنهایی به درد نمی خوره ... دانش به همراه بینش درسته که ما ایرانیها بالای 80 % فاقد بینش هستیم ... در ضمن برای ما خواسته شده که در این برهه از زمان، اینطور سپری کنیم ... دست ما نیست. اینو بهش میگن بینش ... (223969)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۰:۲۱
واقعااقای کاظمی پدیده احمدی نزادوخوب تحلیل کرده (223973)
راستگو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۱:۳۶
ميگم اونوقت چرا بايد مهندس موسوى و آقاى كروبى تو حصر باشن؟؟؟؟ اين بنده خداها كه يك سال بعد از رياست جمهورى احمدى نژاد همه اين حرفارو زدند.!! (223986)
خسته قول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۲:۰۶
بيايد به احمدي نژاد بر چسب بي تدبيري نزنيم. او بسيار با تدبير بود. که 8 سال ريس جمهور بود ما مردم بي تدبيريم و ناتوانيم. که 8سال بر ما حکومت کرد قيول کنيم ادعا بس است. ناتوانيم که 8 سال اين شخص ريس جمهور بود. يک روزشمم زياد بود (223988)
صدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۲:۰۸
واقعاالان دیگه خیلی دیرشده واسه این حرفا.کشورنابودشد,این همه گرونی,طلاتوی روز۳۰ت گرون میشه,فردایشش ۵۰ت میادپایین,این کشوردیگه ابادشدی نیی,فقط بیشترتومنجلاب فرومیره (223989)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۵:۰۴
علی آقا حصر خوب نیست، برای هیچ کس حتی احمدی نژاد (223995)
سعید
United States
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۶:۰۴
من طرفداراحمدی نژادنیستم .اما باید احمدی نژادهم باشد وازخودش دفاع کنه وپاسخ بده .بخش زیادی ازحرفهای ایشون درسته .بخش اندکی هم اغراق واحساسی.همیشه یک طرفه اتهام زدن وصحبت کردن وافشاگری کردن کارصحیحی نیست به رقیب هم زمان پاسخ گویی داده بشه حتی اگررقیب این زمان به شما ندادوحتی هرچقدرهم که ازمحبوبیت بالایی به دلیل برخی اعمال برخوردارنباشه (223996)
حسین تویسرکانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۷:۲۵
من برای میرحسین دلم میسوزد . خدا مارا ببخشد ............ (223999)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۴ ۰۷:۵۰
با سلام
جالب است که اصلا خبری از فاجعه دردناک طرفداران دولت اوکراین بر علیه مردم شرق اوکراین نمی نویسید چون بر خلاف میلتان هست. همانطور اوایل جنگ های سوریه طرفدار مخالفان بشار اسد بودید و خودم می دیدیم چگونه بشار اسد را می کوبید و طرفداری از گروه های مخالف می کنید اما بعد دیدید خیلی وحشیانه عمل می کنند رنگ عوض کردید و محتاط شدید. غرب پرستی و غرب گرایی در روح برخی از اخبار شما وجود دارد
این هم لینک خبر اوکراین
http://alef.ir/vdcammnuo49nuw1.k5k4.html?225059
لطفا منتشر کنید
ممنون (224000)