به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۴:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۱ ساعت ۲۱:۴۳
کد مطلب : ۴۲۳۸۳۰
دو ماه پس از شورش علیه پوتین صورت گرفت

كشته شدن رئیس گروه واگنر با سقوط هواپیما

كشته شدن رئیس گروه واگنر با سقوط هواپیما
گروه بین الملل: یوگنی پریگوژین، رئیس ارتش خصوصی واگنر، بر اثر سقوط هواپیما در روسیه کشته شد. براساس همین گزارش‌ها ۹ نفر دیگر هم (شامل سه خدمه پرواز) کشته شده‌اند.
گزارش شده است که نام پریگوژین در فهرست مسافران این هواپیما بوده است. همین گزارش‌ها حاکیست که ظاهرا او سوار هواپیما هم شده است.
پیشتر کانال تلگرامی نزدیک به گروه واگنر (گری زون) گزارش کرد که این هواپیما، هدف شلیک پدافند هوایی منطقه «توور» در شمال مسکو، پایتخت، قرار گرفته است.
این هواپیمای جت خصوصی که گفته شده در مالکیت پریگوژین بوده، از مسکو به سمت سن‌پترزبورگ در حال حرکت بود.خبرگزاری تاس می‌گوید که هواپیما پس از اصابت به زمین آتش گرفت. همین خبرگزاری می‌افزاید که چهار جسد پیدا شده است
روز گذشته پیامی از سوی  پریگوژین منتشر شد که در آن اشاره شد که او در «آفریقا» است.  رهبر واگنر در این پیام ویدئویی می‌گوید که این گروه آفریقا را «آزادتر» می‌کند.
پریگوژین در این ویدئوی تازه می‌گوید که «واگنر در حال اکتشاف معادن و همچنین مبارزه با  جنایتکاران است.»بریتانیا ماه گذشته میلادی تحریم‌هایی را علیه دو فرمانده عملیات واگنر در جمهوری آفریقای مرکزی اعمال و آن‌ها را به شکنجه و کشتار غیرنظامیان متهم کرد.ایالات متحده آمریکا هم نیروهای واگنر را متهم کرده است که سودهای هنگفتی با انجام معاملات غیرقانونی طلا در این قاره به دست آورده‌اند.پریگوژین از زمان رهبری شورش کوتاه‌مدت خود در روسیه در تیرماه که تنها ۲۴ ساعت به طول انجامید، حضور و فعالیت چندانی در انظار عمومی نداشت.
در جریان آن شورش در ماه ژوئن، حدود پنج هزار نیروی واگنر کنترل شهر روستوف در جنوب روسیه را به دست گرفتند و با هدف برکناری رهبری نظامی روسیه به طرف مسکو حرکت کردند.
در واكنش به این حادثه رئیس جمهور آمریکا، گفت که خبر حادثه «مایه غافلگیری نیست».
جو بایدن درباره مسئولیت حادثه گفته است: «کمتر چیزی در روسیه رخ می‌دهد بدون آنکه پوتین پشت آن باشد.»
یوگنی پریگوژین از متحدان اصلی ولادیمیر پوتین رهبر روسیه بود اما رابطه آنها بعد از شورش واگنر علیه رهبران نظامی روسیه در جنگ اوکراین به تیرگی رفت.
شاشانک جوشی، سردبیر دفاعی نشریه اکونومیست می‌گوید دولت روسیه سابقه طولانی در انتقام از کسانی دارد که از نظر کرملین «خائن به روسیه» محسوب می‌شوند. او با اشاره به قتل الکساندر لیتویننکو، افسر اطلاعات روسیه در بریتانیا می‌گوید این اقدامی برای انتقام از کسی است که دشمن ولادیمیر پوتین و تهدید برای کشور روسیه تصور می‌شده، اقدامی که قرار است پیامی صریح برای همه داشته باشد.»روزنامه دیلی تلگراف گزارش داده است که منابع دستگا‌ه‌های امنیتی بریتانیا معتقدند که جت شخصی  پریگوژین از سوی اف.اس.بی، سازمان اطلاعات داخلی روسیه و به دستور ولادیمیر پوتین ساقط شده است.
آلیشا کیرنز، نماینده مجلس بریتانیا و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام  گفت «سرعتی که مقام‌های روسیه برای تایید خبر حضور پریگوژین در هواپیمای ساقط شده از خود نشان دادند، آنچه را که همه باید بدانند به راحتی عیان می‌کند.» او در حساب خود در شبکه ایکس نوشت: «برای پوتین یک گناه نابخشودنی است. خیانت به پوتین و روسیه.»حدود یک ساعت بعد از سقوط جت شخصی  پریگوژین، سازمان هوانوردی روسیه با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که نام رهبر شبکه واگنر در مانیفست هواپیمای ساقط شده بوده است.چنین سرعت عملی از سوی سازمانی که به کندی در واکنش به حوادث هوایی شهره‌ است، بسیاری را شگفت‌زده کرد.
تلویزیون دولتی روسیه گزارش از سقوط این هواپیما را در حداقل ممکن نگه داشته است و از مقام‌های دولتی اظهارنظری منتشر نکرده است. برنامه خبری شامگاهی شبکه یک تنها 30 ثانیه به این خبر اختصاص داد.در روسیه کمتر کسی تردید دارد که شبکه‌های تلویزیونی معمولا برای موضع‌گیری در گزارش‌های خود منتظر دستورالعمل مقامات می‌مانند.گزارش کشته شدن یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدوران روسی واگنر، واکنش‌هایی را در پی داشته است.سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان دولت بلاروس که در تبعید خودخواسته است، گفته است که کسی دلتنگ یوگنی پریگوژین نخواهد بود زیرا او یک قاتل است و باید با همین عنوان از او یاد شود.میخایلو پودولیاک، از دستیاران رئیس جمهوری اوکراین، گفته است که اگر مرگ پریگوژین تایید شود، نشانه‌ای از سوی کرملین به همگان است که مجازات عدم وفاداری به ولادیمیر پوتین، مرگ است.
بریتانیا ماه گذشته میلادی تحریم‌هایی را علیه دو فرمانده عملیات واگنر در جمهوری آفریقای مرکزی اعمال و آن‌ها را به شکنجه و کشتار غیرنظامیان متهم کرد.ایالات متحده آمریکا هم نیروهای واگنر را متهم کرده است که سودهای هنگفتی با انجام معاملات غیرقانونی طلا در این قاره به دست آورده‌اند.
 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها