به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۰۰:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۳ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب : ۴۲۴۰۷۱

مرگ پریگوژین؛ درس عبرتی برای دیگران

مرگ پریگوژین؛ درس عبرتی برای دیگران
گروه بین الملل: روسیه کشوری پر از شگفتی است.مردم روسیه این تابستان با حملات پهپادی به مرکز مسکو، که چندین بار رخ داد و باعث انفجار و خسارت به ساختمان‌ها شد، شگفت‌زده شدند.بعد از آن روبل، واحد پول روسیه، به شکل غیرمنتظره‌ای در برابر دلار سقوط کرد و ارزش هر دلار به بیش از ۱۰۰ روبل رسید.
ماموریت ناکام اخیر روسیه برای فرود در ماه را هم به این‌ها اضافه کنید: فرودگر فضایی لونا-۲۵ در فضا ناپدید شد، و هفته گذشته در برخورد با سطح کره ماه نابود شد.
اما با شنیدن خبر سقوط هواپیمای یوگنی پریگوژین، رهبر سابق گروه واگنر و مرگ او در این سانحه در استان تور، آدم‌های زیادی شگفت‌زده نشدند. واقعیت این است که خیلی از روس‌ها احتمالا انتظار داشتند این اتفاق خیلی زودتر از این رخ بدهد.هفته‌ها بود که گمانه‌زنی‌ در روسیه درباره سرنوشتی که در انتظار یوگنی پریگوژین بود، ادامه داشت. دقیقا دو ماه پیش بود که رهبر گروه واگنر شورش و طغیان بسیار کوتاه و گذرای خود را علیه دولت مرکزی آغاز کرد.مزدوران تحت امر او یک شهر مهم روسیه را تصرف کردند و حتی رژه خود را به طرف مسکو هم آغاز کردند. بعد از آن که شورش لغو شد، بسیاری تصور می‌کردند که روزهای عمر پریگوژین به شماره افتاده است. هر چه بود این شورش به شکل قابل توجهی باعث تحقیر کرملین شده بود و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، کسی نیست که به این سادگی‌ها ببخشد یا فراموش کند.حدود یک ساعت بعد از سقوط هواپیما، «روزاویساتسیا»، آژانس هوایی فدرال روسیه با صدور بیانیه‌ای تایید کرد که نام یوگنی پریگوژین در میان مسافران هواپیما بوده است.
چنین سرعتی در صدور بیانیه‌ برای این آژانس چندان عادی نبود. روزاویساتسیا معمولا در واکنش به چنین حوادثی خیلی کندتر از اینها عمل می‌کند. این موضوع در اینجا باعث تعجب شد.
تلویزیون دولتی روسیه کمترین زمان ممکن را به گزارش‌های خود درباره این سانحه اختصاص داد و می‌گفت که مقام‌های دولتی حاضر به اظهار نظر درباره آن نیستند. کانال یک روسیه، که زیر نظر کرملین کار می‌کند، در بخش اصلی اخبار شامگاهی خود تنها ۳۰ ثانیه به پوشش این خبر اختصاص داد.در روسیه همه از این واقعیت خبر دارند که شبکه‌های تلویزیونی دولتی برای انتخاب لحن گزارش‌های حساس منتظر دستورالعمل مقام‌ها می‌مانند.
تا آنجا که به خود گروه واگنر مربوط می‌شود، کانال‌های تلگرامی وابسته به این نیرو مدعی شده‌اند که پریگوژین «به دست خائنان به روسیه کشته شده است.» بعد از اعلام مرگ پریگوژین، جایگاهی موقت برای یادبود او در مقر اصلی گروه واگنر در شهر سن پترزبورگ به پا شد. تصاویر رسانه‌های روسیه نشان می‌دهد که مردم با دسته گل و شمع به طرف این جایگاه یادبود می‌روند.
اکنون توجه عمومی به این سو جلب می‌شود که چه اتفاقی در آن هواپیما افتاده است. به گزارش رسانه‌های روسیه بازرسان پرونده در حال تحقیق درباره چند دلیل احتمالی از جمله احتمال «اقداماتی خارج از هواپیما»‌ هستند.
اما تاتیانا استانووایا، تحلیلگر سیاسی، درباره این حادثه می‌گوید که دلیل سقوط هواپیما چندان مهم نیست، بلکه آن چه اهمیت بیشتری دارد پیامی است که این اتفاق برای کسانی می‌فرستند که فکر شورش به سرشان زده است:‌ «همه این واقعه را به عنوان انتقام و اقدامی تلافی‌جویانه می‌بینند… از نگاه پوتین و همین طور بسیاری از مقام‌های امنیتی و نظامی روسیه، مرگ پریگوژین باید درس عبرتی برای دیگران باشد.»
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها