به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۱۹:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۵ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۴۲۸۲۷۴

پیامد سیاسی اتهامات  علیه هانتر بایدن

پیامد سیاسی اتهامات  علیه هانتر بایدن
گروه بین الملل: از نظر سیاسی، افکار عمومی در آمریکا به دو بخش تقسیم شده است.
بخشی از مردم آمریکا از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق، با ۹۱ اتهام کیفری در سطح فدرال و ایالتی مواجه است خشمگین هستند به خصوص اینکه بسیاری از این اتهامات توسط وزارت دادگستری دولت جو بایدن سازماندهی شده است.گروه دیگر معتقد است که همان وزارت دادگستری پنج سال را صرف تعقیب ناعادلانه هانتر بایدن، پسر رئیس جمهوری در ارتباط با مشکلات مالیاتی و رفتار شخصی او کرده در حالیکه هانتر بایدن تایید کرده که زمانی به مواد معتاد بوده اما آن را ترک کرده و از این بابت پوزش خواسته است.
هر دو بخش جامعه بر این باورند که نهادهای مسئول اجرای قوانین کشور به اسارت طرف مقابل درآمده و به شکلی نامناسب سیاسی شده است.
وکیل هانتر بایدن در واکنش به این خبر که موکلش با سه فقره اتهام فدرال در ارتباط با مالکیت و حمل اسلحه مواجه شده دادستانی را به «تاثیرپذیری نامناسب و حزبی» از جمهوریخواهان حامی ترامپ متهم کرد.
در همان حال، اندی بیگز، از اعضای محافظه‌کار کنگره، گفته است که تشکیل پرونده علیه هانتر بایدن صرفا یک بازی انحرافی است تا به نظر برسد که وزارت دادگستری منصفانه عمل می‌کند.
او پیشتر در حساب اکس (توییتر) خود نوشته بود: «آنها سعی می‌کنند از او در برابر اتهامات جدی‌تر حفاظت کنند!»مشکلات حقوقی هانتر بایدن البته از نظر شخصی ضربه‌ای به پدر و خانواده‌اش خواهد بود. اما پیامدهای آن بسیار فراتر از این است.جمهوریخواهان مدتهاست که می‌دانند پسر رئیس جمهور یک نقطه ضعف آسیب‌پذیر برای او محسوب می‌شود و بهره‌برداری از آن نه تنها می‌تواند جو بایدن را به‌شدت عصبانی کند، بلکه به منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات قانونی  ترامپ نیز کمک می‌کند.باید این واقعیت را نیز اضافه کرد که وقتی از اکثر دموکرات‌ها در مورد نامزدی  بایدن سئوال می‌شود، از اینکه به جای فردی از نسل بعدی، خود او دوباره نامزد انتخابات سال ۲۰۲۴ شده خرسند نیستند.همه اینها بدان معناست که نتیجه پرونده هانتر بایدن نقشی مهم در یک سال انتخاباتی پرتلاطم ایفا خواهد کرد.در عین حال، اتهامات هانتر بایدن به اندازه اتهامات علیه دونالد ترامپ چندان وسیع و جدی نیست و این مشکلی را برای جمهوریخواهان ایجاد می‌کند.
این درست است که سه اتهام مربوط به حمل اسلحه اتهامات کیفری است و ممکن است اتهامات بیشتری در ارتباط با مسایل مالیاتی و معاملات خارجی علیه هانتر بایدن مطرح شود، اما هیچکدام از آنها در حال حاضر به مقیاس اتهامات ادعایی علیه دونالد ترامپ نیست.بنابراین هر تلاشی در بهره‌برداری بیش از حد از مشکلات هانتر بایدن می‌تواند مردم آمریکا را به مقایسه بین مشکلات حقوقی دو طرف دعوت کند.
همچنین، همانطور که دموکرات‌ها بدون شک مورد تاکید قرار خواهند داد، هانتر بایدن نامزد یک سمت انتخابی مختصر هم نیست چه رسد تلاش برای رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا.
یکی از جنبه‌های جالب پرونده هانتر بایدن این است که وکلای او به وضوح معتقدند که توافق بر سر قبول اتهامات در مقابل ختم پیگرد کیفری که در ماه ژوئیه به نتیجه نرسید هنوز هم می‌تواند احیا شود. در عین حال، در قانون اساسی چیزی در مورد ممنوعیت حمل اسله توسط افراد معتاد به مواد مخدر وجود ندارد.البته با توجه به حمایت اکثر دموکرات‌ها از محدودیت حمل اسلحه، چنین استدلالی بدون طنز نیست.کیفرخواست  علیه هانتر بایدن تنها چند روز پس از آن اعلام شده که کوین مک کارتی، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان، آغاز تحقیقات برای استیضاح جو بایدن را اعلام کرد.
کاخ سفید این تصمیم را به عنوان یک ترفند سیاسی مردود دانسته است.
 مک کارتی گفت که «اتهامات جدی و معتبری» در مورد معاملات تجاری خانواده و رفتار  بایدن وجود دارد. و جمهوریخواهان امیدوارند تحقیقات جدید ارتباط رئیس جمهوری با سوء استفاده از قدرت و فساد را نشان دهد.البته با وجود اینکه تا کنون، هفت ماه از تحقیقات در مورد هانتر بایدن گذشته، نتیجه آن به یک ضربه کاری و قاطع علیه رئیس جمهوری منجر نشده است.
ممکن است زمانی که ارسال احضاریه‌ها برای حضور در تحقیقات کنگره علیه جو بایدم آغاز می‌شود، این وضعیت تغییر کند، اما اکثریت جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آن‌قدر کم است که اطمینانی وجود ندارد که رأی‌گیری در مورد طرح استیضاح حتما به تصویب آن منجر شود.آنچه مسلم است، این است که این تحولات باعث شده که تمایز روشن بین نظام سیاسی و حقوقی ایالات متحده که زمانی کاملا واضح بود به طور فزاینده‌ای دستخوش ابهام شود.
به گفته رندی زلین، استادیار دانشکده حقوق دانشگاه کرنل، این یک مشکل بزرگ است. وی افزوده است که از نظر او « تنها نتیجه این درگیری‌های بی‌پایان ایجاد تشتت در کشور است.»
 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها