به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۲۳:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۷ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۴۲۸۸۱۳

تاثیر کشاورزی بر توسعه اقتصادی ایران و جهان

گروه کسب و کار: تاثیر کشاورزی بر توسعه اقتصادی در سراسر دنیا و سراسر تاریخ انسان ها غیرقابل انکار است. کشاورزی اولین فعالیت اقتصادی بشر هوشمند بوده است و محصول حاصل از آن که پیش از اختراع پول، به صورت کالا به کالا مبادله میشد اولین کنش اقتصادی را پدید آورده است.
تاثیر کشاورزی بر توسعه اقتصادی ایران و جهان
انسان هوشمند برای ایجاد امنیت غذایی برای خودش در ابتدا دست به کشاورزی زد و سپس برای ایجاد آسایش و البته کنترل تولید و زندگی بهتر، اقتصاد کشاورزی را ایجاد کرد و از آن روز به دنبال بهبود این اقتصاد و در نتیجه بهبود امنیت غذایی خود بوده است. این بهبود اقتصاد جنبه های مختلفی از مراحل پیش از تولید و تولید و سپس بازاریابی و فروش را در بر میگیرد و نقش کشاورزی در توسعه اقتصادی در تمامی این بازه مهم و موثر است.
در مراحل پیش از تولید، کشاورزی وابسته به نهاده هایی است که هدف آنها در ابتدا صرفا تولید بوده است ولی رفته رفته با رقابتی شدن حوزه، به سمت بهبود کیفیت و کمیت تولید و افزایش بهره وری و آسایش رفته است و این روند رو به رشد از تاثیرات کشاورزی است که غیرمستقم بر اقتصاد حوزه نهاده ها تاثیر گذاشته است. ایجاد نیاز به بذرهای باکیفیت تر و خرید بذر هیبرید و یا ایجاد نیاز به ماشین آلات صنعتی کشاورزی برای تولید راحت تر و مقرون به صرفه تر در ابعاد بزرگ از اینگونه آثار است. تولیدکنندگان و فروشندگان در این مرحله با رشد کشاورزی در سراسر دنیا، اقتصاد بزرگ تر و پیچیده تری را تجربه میکنند و علاوه بر رشد کیفی میتوانند با حضور در بازارهای جهانی و صادرات نهاده هایی همچون بذر و کود و ... به درآمدهای بسیاری دست یابند. رشد در این حوزه منجر به تولید کودهای مختلفی همچون انواع کودهای شیمایی، آلی و ... شده است. همچنین خرید کود npk نیز یکی دیگر از نیازهای کشاورزان امروزی است که تولیدکنندگان بزرگی در حوزه تولید آن ورود کرده اند.

در بخش تولید همانطور که گفته شد کشاورزی آغازگر اقتصاد بوده است و امروزه نیز تولیدات کشاورزی مهم ترین تولیدات هر کشور هستند زیرا امنیت غذایی حتی میتواند تاثیرات سیاسی بسیاری روی آن کشور بگذارد. از طرفی خود این تولیدات، به عنوان مواد اولیه در بسیاری از صنایع و کارخانه ها استفاده میشوند. از این رو هر چه بیشتر پیش رویم تاثیر کشاورزی بر توسعه اقتصادی بیشتر نمایان میشود. کشوری که نتواند به خوبی مواد اولیه صنایع و کارخانه ها را تامین نماید مشکلات زیادی گریبان گیرش می شود و دست به دامان واردات و ... می شود که منجر به خروج ارز از کشور می گردد که تاثیر آن به صورت غیرمستقیم روی قیمت سایر کالاها نیز مشهود است. به طور مثال در محصولی مانند گوجه، کشاورزان با خرید بذر هیبرید گوجه فرنگی و یا بذر استاندارد این محصول، سعی می کنند تا علاوه بر رفع نیاز مردم، نیاز کارخانه های تولید رب را نیز تامین نمایید. رب گوجه علاوه بر اینکه برای آن کارخانه سودآوری میکند، بخشی از نیاز مردم را نیز تامین می نماید که کشور را از واردات رب گوجه بی نیاز میکند.

در مراحل تولید توسط کشاورز و تولید در کارخانه ها عامل مهمی که باید دیده شود، نیروی کار است. کشاورزان و کارگران، مهندسین کشاورزی، کارگران و کارمندان کارخانه ها و سایر افرادی که در بخش تولید فعال هستند، اقتصادشان در گرو کشاورزی و رشد آن است. اقتصاد روستایی با درصد بالایی به کشاورزی وابسته است و بسیاری از روستاییان به این شغل مشغول هستند.
اما تمامی تولیدات کشاورزان بی ثمر خواهد بود مگر آنکه بتوانند به خوبی آن را به دست مشتری نهایی یعنی مردم و یا کارخانجات برسانند که این وظیفه برعهده عمده فروشان و خرده فروشان در سطح شهر، عاملان خرید کارخانجات و البته دولت است. همین امر باعث می شود که کشاورزی بر اقتصاد زنجیره بزرگتری از افراد به صورت مستقیم موثر باشد و درآمد آنها مستقیم از آن محصولات و نهاده ها تامین شود. البته این صرفا در بخش فروش داخلی خلاصه نمی شود. کشاورزان علاوه بر تامین بازار داخل میتوانند با همکاری صادرکنندگان، محصولات خود را به کشورهای دیگر نیز صادر کنند تا ارزآوری نیز داشته باشند و درآمد خود را بیشتر کنند.

نقش کشاورزی در توسعه اقتصادی ایران
نقش کشاورزی در توسعه اقتصادی کشور ما نیز از آنچه در بالا گفته شد جدا نیست و هم در بخش فروشندگان نهاده های کشاورزی و هم در تولید و سپس در فروش و صادرات نقش بسیار پر رنگی را ایفا میکند. همچنین اگر برخی از بخش ها و محصولات کشاورزی، نیازهای داخلی تامین نشود با توجه به گسترده بودن کشورمان و جمعیت نسبتا زیاد، دولت باید با وارد کردن کالاها و اقلام اساسی حوزه کشاورزی، نیاز داخلی را تامین نماید زیر اهمیت امنیت غذایی غیرقابل انکار است. با توجه به اینکه جمیعت بسیار زیادی از مردم ما در روستاها به کشاورزی مشغولند نیز، جایگاه کشاورزی در اقتصاد ایران بیش از پیش اهمیت می یابد.
در این نوشته تاثیر کشاورزی بر توسعه اقتصادی کشورهای جهان و ایران را به طور جامع بررسی کردیم. کشاورزی یکی از مهم ترین ارکان اقتصاد هر کشور است و باید با برنامه به سمت بهبود آن گام برداشت. از این رو باید با وضع یا اصلاح قوانین مرتبط با این موضوع، شرایط بهبود اقتصاد را فراهم کرد. البته بهبود اوضاع نیازمند عزم و اراده ملی برای این اقدام حیاتی برای کشور است و از این رو نیاز به آموزش کشاورزان و سایر افراد دخیل در این چرخه بیش از پیش احساس می شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها