به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۷ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۴۳۰۸۴۳

رونمایی از اولین زیردریایی ساخت تایوان

رونمایی از اولین زیردریایی ساخت تایوان
گروه بین الملل: دریاسالار هوانگ شو کوانگ، مدیر برنامه ساخت داخلی زیردریایی، هفته گذشته به خبرنگاران گفت که هدف این است که از هرگونه تلاش چین برای محاصره تایوان به منظور حمله نظامی یا محاصره دریایی جلوگیری شود.
وی افزود، این ناوگان امکان مقاومت تا زمان دریافت نیروی کمکی از ایالات متحده و ژاپن برای دفاع از تایوان را به ما خواهد داد.
ساخت زیردریایی‌های داخلی برای مدتی طولانی اولویت اصلی رهبران تایوان بوده است، اما این برنامه در زمان خانم تسایی که هزینه‌های نظامی را تقریبا به دوبرابر افزایش داده تسریع شد.
چین هنوز به طور رسمی به این خبر واکنش نشان نداده است. اما در مقاله‌ای که اوایل این هفته در نشریه دولتی گلوبال تایمز منتشر شد آمده است که آنچه که تایوان در نظر دارد «تنها خواب و خیال» و این طرح «فقط یک توهم» است.
این مقاله همچنین مدعی شد که ارتش چین «پیشاپیش یک سامانه ضد زیردریایی چند بعدی» در تمامی اطراف جزیره تایوان ایجاد کرده و شبکه دیگری در حال حاضر در حال استقرار است.
تحلیلگران نظامی معتقدند که زیردریایی‌های جدید می‌تواند به تقویت توان دفاعی تایوان کمک کنند هرچند ناوگانی متشکل از ۱۰ زیردریایی در مقایسه با ناوگان عظیم چین که گفته می‌شود بیش از ۶۰ زیردریایی از جمله چند زیردریایی هسته‌ای دارد چندان نیرومند نیست.
اما این جزیره مدت‌هاست که استراتژی جنگ نامتقارن را دنبال می‌کند و هدف آن ایجاد نیروی دفاعی چابک‌تر برای مقابله با دشمنی بزرگ‌تر و دارای منابع بیشتر است.
ویلیام چانگ، پژوهشگر نظامی در مؤسسه تحقیقات دفاع و امنیت ملی تایوان، گفته است که «این زیردریایی‌ها می‌توانند به نیروی دریایی نسبتا کوچک تایوان در به دست گرفتن ابتکار عمل علیه نیروی دریایی قدرتمند چین از طریق جنگ چریکی با قابلیت‌های پنهان‌کاری و غافلگیری کمک کنند.»
او تاکید دارد که این زیردریایی‌ها می‌توانند امکان محافظت از تنگه‌ها و کانال های مختلفی که به اصطلاح اولین زنجیره دفاعی جزیره تشکیل می‌دهد را تقویت کنند . این تنگه‌ها و کانال‌ها شبکه‌ای از جزایر از جمله تایوان، فیلیپین و ژاپن را در بر می‌گیرد که به عنوان جبهه جنگ احتمالی در درگیری با چین محسوب می‌شوند.
چانگ افزود: «جنگ ضد زیردریایی همچنان ضعیف‌ترین بخش نیروی دریایی چین است و این فرصتی برای تایوان جهت بهره‌برداری از این ضعف است.»
درو تامپسون، از مقامات سابق وزارت دفاع آمریکا و پژوهشگر مدعو در دانشگاه ملی سنگاپور، خاطرنشان کرده است که: «مرکز ثقل هر درگیری دریایی بین چین و تایوان احتمالا آب‌های عمیق سواحل شرقی این جزیره نخواهد بود، جایی که زیردریایی‌ها در آن بیشترین تأثیر را خواهند داشت.»
به گفته او، در عوض، صحنه اصلی جنگ در آب های کم عمق‌تر سواحل غربی رو به سرزمین اصلی چین است.
او گفته است: «این زیردریایی برای عملیات ضد تهاجم بهینه‌سازی نشده است... داشتن این قابلیت برای پیچیده کردن عملیات نظامی چین موثر است اما تعیین کننده نیست.» به گفته او، اثربخشی این ناوگان تا حد زیادی به نحوه کاربرد آنها توسط تایوان بستگی دارد.
به گفته چیه چانگ، پژوهشگر امور دفاعی در اندیشکده بنیاد ملی سیاست تایون، علاوه بر ایفای نقش بازدارنده، زیردریایی‌های تایوان می‌توانند در عملیات ایذایی و کمین علیه کشتی‌های چینی نیز به کار روند. عملیات مین گذاری در بنادر چین، اختلال در عرضه نفت از راه دریا و تخریب تاسیسات کلیدی در خط ساحلی چین از این جمله است.
اما آنچه مهمتر است اینکه تایوان در وهله اول موفق شد زیردریایی را طراحی کند و بسازد.
هایکون از سیستم رزمی شرکت دفاعی آمریکایی لاکهید مارتین استفاده می‌کند و موشک‌های ساخت آمریکا را حمل خواهد کرد که با توجه به اینکه ایالات متحده متحد اصلی تایوان است، ممکن است تعجب آور نباشد،
طبق گزارش رویترز، حداقل شش کشور دیگر از جمله بریتانیا در تامین قطعات، فناوری و سایر امکانات به تایوان کمک کردند.
ادم هوانگ گفته است که شخصا با مراکز نظامی در ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی و هند برای کمک تماس گرفته است، اما مشخص نکرد که کدام کشور در نهایت با کمک به ساخت زیردریایی موافقت کرد.
تامپسون خاطرنشان کرده است که «این واقعیت که چندین کشور و شرکت از تامین قطعات برای یک برنامه دفاعی در تایوان واهمه نداشتند ... نشاندهنده یک تغییر ژئوپلیتیک قابل توجه است.»
چیه افزوده است این موضوع نشانگر «تردید و نارضایتی» کشورهای دیگر از چین است که برخی از اعضای جامعه بین‌المللی آن را احساس می‌کنند.
رونمایی از این زیردریایی یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که دولت چین تایید کرد که در ماه جاری مانوورهای نظامی دیگری را برای «مبارزه قاطعانه با نیروهای جدایی‌طلب و مغرور تایوان» انجام داده است.
چین در هفته‌های اخیر بار دیگر شمار کشتی‌های جنگی خود در تنگه تایوان و تجاوز جت‌های نظامی به حریم هوایی اطراف جزیره را افزایش داده است.
مقامات نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده جدول زمانی متفاوتی را برای تهاجم احتمالی چین عنوان کرده‌اند.
یکی از تاریخی‌هایی که اخیراً اعلام شده سال ۲۰۲۷ است و گمان می‌رود شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، به ارتش خود گفته است که تا آن سال از نظر عملیاتی قادر به تهاجم به تایوان است.
اما ویلیام برنز، مدیر سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - گفت که این اظهارات لزوما به این معنی نیست که شی تصمیم دارد در آن زمان به تایوان حمله کند زیرا احتمالا او در مورد موفقیت چین در چنین عملیاتی مطمئن نیست.
برچسب ها: تایوان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها