به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۰۸:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۷ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : ۴۳۲۸۴۴

 حماس زیر چشم اسرائیل تمرین می‌کرد

 حماس زیر چشم اسرائیل تمرین می‌کرد
گروه بین الملل: خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت در حالیکه حماس ماه‌ها بود داشت برای عملیات تمرین می‌کرد، تحلیل امنیتی اسرائیل این بود که تمایلی به حمله ندارد.
رویترز به نقل از فردی که نزدیک به حماس توصیف کرد اما نامش را ذکر نکرد گفت حماس اسرائیل را گمراه کرده بود: «حماس به اسرائیل اینگونه نشان می‌داد که آماده جنگ نیست.»
«حماس از تاکتیک اطلاعاتی بی‌سابقه‌ای برای گمراه کردن اسرائیل در چند ماه گذشته استفاده و اینگونه به عموم القا می‌کرد که تمایلی به جنگ و رویارویی ندارد در حالی که در همان زمان خود را آماده عملیات می‌کرد.»اسرائیل خود پذیرفته که غافلگیر شد. سرگرد میر دینار سخنگوی ارتش اسرائیل گفت «این ۱۱ سپتامبر ما بود.»
«آنها ما را متعجب کردند و بسرعت از چند منطقه وارد عمل شدند، از زمین و هوا و دریا.»
به گفته این فرد، حماس در غزه یک شهرک‌نشین اسرائیلی را بازسازی کرده و در آنجا تمرین‌های نظامی مثل فرود و حمله انجام می‌داد و حتی از آن ویدئو می‌ساخت و منتشر می‌کرد اما اسرائیل متقاعد شده که حماس تمایلی به جنگ ندارد.
او گفت حماس «یک تصویر کامل» ایجاد کرده بود که تمایلی به جنگ ندارد و تلاشش اشتغال و بهبود وضع اقتصادی است.
رویترز از قول یک منبع امنیتی اسرائیل بدون ذکر نام نوشت : «آنها باعث شدند ما فکر کنیم دنبال پول هستند. اما تمام مدت مشغول تمرین و رزمایش بودند تا اینکه وارد عملیات شدند.»

 غزه را کاملا محاصره می‌کنیم
وزیر دفاع اسرائیل دستور محاصره کامل غزه را صادر کرده است.
یوآو گالانت  گفت: «ما غزه را کامل محاصره می‌کنیم، نه برق، نه غذا، نه آب و نه گاز، همه چیز تعطیل می‌شود.»
اسرائیل کاتس وزیر زیرساخت اسرائیل هم گفت آبی که از اسرائیل به غزه می‌رود را فورا و کاملا قطع می‌کند.ارتش اسرائیل در حال افزایش نیرو و تجهیزات در اطراف غزه است و آماده حمله زمینی به آن می‌شود. به گزارش رویترز تانک‌های ارتش اسرائیل در اشکلون تجمع کرده‌اند.
در همین حال، ابوعبیده سخنگوی شاخه نظامی حماس گفت در حمله هوایی دیشب و امروز (دوشنبه) اسرائیل به غزه، چهار «اسیر» اسرائیلی و محافظانشان کشته شده‌اند.

نگرانی‌ بین‌المللی از گسترش دامنه جنگ 
ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا از حق اسرائیل در دفاع از خود طبق قوانین بین‌المللی دفاع کرد اما خواستار پایان دادن به خشونت‌ها شد.
اتحادیه اروپا گفت در نشست وزیران خارجه‌اش در باره موضع و اقدام بعدی در قبال بحران خورمیانه تصمیم‌گیری خواهد شد. مصر هم گفته است در تماس و گفتگو با اسرائیل و حماس است.
در همین حال سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مسکو با احمد ابو غیط دبیرکل اتحادیه عرب دیدار کرده و هر دو خواستار پرهیز دو طرف از افزایش درگیری‌ها شده‌اند.
روسیه همچنین در باره خطر اینکه که طرف سومی درگیر جنگ اسرائیل و حماس شود هشدار داده است.
رسانه‌های روسیه از قول دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفتند این اظهار نظر در واکنش به تصمیم آمریکا بوده است.
دیروز پس از اینکه کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن دستور «کمک بیشتر» به اسرائیل را صادر کرده است، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفت برای «بازدارندگی»، ناو هواپیمابر جرالد فورد و ناوگروه همراهش را به مدیترانه شرقی اعزام کرده و اسکادران هواپیماهای جنگنده‌اش در منطقه را تقویت می‌کند.

سوخت تنها نیروگاه برق غزه در حال اتمام است
سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد سوخت نیروگاه برق غزه که در حال حاضر تنها منبع انرژی در این منطقه است، ممکن است ظرف چند روز آینده تمام شود.
نوار غزه محل زندگی حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است و خاموشی کامل می‌تواند زندگی بسیاری را در معرض خطر قرار دهد.
غزه برای تامین انرژی به‌شدت به اسرائیل وابسته است. به گفته مقام‌‌های محلی، غزه معمولا روزانه ۱۲۰ مگاوات برق از اسرائیل می‌خرد و تنها نیروگاه برق خودش هم ۶۰ مگاوات دیگر را تامین می‌کند.
اسرائیل روز یکشنبه با دستور دفتر نخست‌وزیر، تمام برق غزه را قطع کرد.
حتی قبل از حوادث اخیر، ساکنان غزه از بحران فزاینده کمبود برق رنج می‌بردند.


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها