گروه سیاسی: سازمان صدا و سیما، تا استقرار رییس جدید، روزهای پرتلاطمی را میگذراند. واحد مرکزی خبر، به عنوان بازوی خبری رسانه ملی، بعداز استقرار دولت جدید، رویکردی را در پیش گرفته که با انتقاد و اعتراض احزاب و گروههای مختلف سیاسی همراه دولت مواجه بوده است. برخی بخشهای خبری، برخلاف سیاست کلی رهبر معظم انقلاب اسلامی درمورد همکاری با دولت و کمک به اجرای برنامهها، علناً به تخریب دولت میپردازند. ازجمله در روز پنج شنبه، در بخش خبری ۲۰: ۳۰ «صرفاً جهت اطلاع»، مطالبی توهینآمیز برای دولت و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پخش شد.
نویسنده و مدرس علوم ارتباطات اجتماعی در این باره گفت: چنین اقداماتی به دور از کار حرفهای خبری است و نشان از تسویه حساب سیاسی توسط کسانی میدهد که وضعیت نابسامان رسانه ملی را فرصت مناسبی برای این کارشان دیدهاند. متاسفانه امروز واحد مرکزی خبر به محل تسویه حساب سیاسی شکست خوردگان در انتخابات ۲۴ خرداد تبدیل شده است. قادر باستانی افزود: زمان قانونی ده ساله آقای ضرغامی در سوم خرداد ۱۳۹۳ به پایان رسیده است و همه بخشهای صدا و سیما تا استقرار رییس جدید، در وضعیت برزخی به سر میبرند. البته سیاست کلی کشور مشخص است و همه بخشها، مخصوصاً رسانه ملی وظیفه دارند به دولت منتخب مردم کمک کنند و قطعاً اقدامات و سیاستهای فعلی صدا و سیما، در مغایرت جدی با این سیاست کلی قرار دارد.
باستانی گفت: عملکرد چندسال اخیر واحد مرکزی خبر، تسلط محسوس یک خط فکر سیاسی را نشان میدهد که این خط فکری در انتخابات اخیر، حدود ۴ میلیون رای به دست آورد، اما متاسفانه هنوز هم ابزار اصلی تبلیغات در انحصار همین اقلیت پُرتوقع قرار دارد. نتیجه تسلط این گروه، فاصله گرفتن مستمر رسانه ملی از نخبگان و فرهیختگان جامعه و عوامزدگی و سطحینگری در تحلیلها و تفاسیر وقایع و رویدادهای داخلی، منطقهای و بینالمللی بوده است. فقدان تحلیلگران و مفسرین مستقل و توانمند و استفاده از خبرنگارانی که ابزار دست عوامل سیاسی واقع میشوند، مخاطبان صدا و سیما را روز به روز تحلیل برده و بازار شبکههای خبری ماهوارهای را رونق بخشیده است. وی افزود: البته آنها که از اخبار صدا و سیما برای تسویه حساب سیاسی با مخالفان خود استفاده میکنند، تاریخ بخوانند و بدانند که این کار درنهایت به ضرر خود و افکارشان تمام میشود. این رسم ارتباطات در دنیاست که به ابزار رسانه، در یک افق بلندمدت نگاه میکنند و برای اهداف راهبردی، نه عقدهگشاییهای کودکانه، مورد استفاده قرار میدهند.
این کارشناس رسانه، بزرگ بودن واحد مرکزی خبر را یک ایراد اساسی دانست و گفت: به نظر من سازمان صدا و سیما در دوره جدید مدیریتی خود، میتواند واحد مرکزی خبر را به چند سازمان رسانهای مجزا و مستقل از هم تقسیم کند تا هم این سازمانها بتوانند با هم رقابت کنند و هم سلایق مختلف موجود در جامعه را پوشش دهند؛ البته خصوصیسازی به مفهوم حرفهای هم میتواند، توان اثرگذاری واحد مرکزی خبر را صدچندان کند. باستانی گفت: رشد فزاینده تاثیرگذاری رسانههای فارسی زبان خارج از کشور به ویژه شبکه بیبی سی، بیش از آنکه نتیجه اقدام حرفهای آن رسانهها در جلب رضایت مخاطبان باشد، معلول ضعف مفرط واحد مرکزی خبر در عدم اقناع، طرد و نارضایتی مخاطبان است و این امر در هشت سال گذشته روند صعودی داشته و حتی میتواند نظام را با مخاطرات امنیتی مواجه کند. بنابراین متولیان امر باید نسبت به اصلاح مدیریتی واحد مرکزی خبر توجه جدی داشته باشند.
وی با ذکر نمونههایی از اخبار پخش شده در رسانه ملی تاکید کرد: امروز واحد مرکزی خبر به تخطئه و خنثیسازی موفقیتهای دولت در مهار تورم و مذاکرات هستهای میپردازد و به همین خاطر بخش بزرگی از اقشار تاثیرگذار جامعه، منبع دریافت اخبار و اطلاعات خود را تغییر دادهاند و متاسفانه رسانههای خبری فارسی زبان بیگانه، از این خلاء بزرگ به خوبی استفاده بردهاند و جایگاه آن را اشغال کردهاند. باستانی افزود: البته در واحد مرکزی خبر، نیروهای خوش فکر، کاربلد و حرفهای کم نیستند، اما سیاستهای کلان رسانه ملی که در اخبار پخش شده صدا و سیما، نمود پیدا میکند، دارای اشکال است و با سیاستکلی نظام که مبتنی بر کمک به دولت مستقر است، مغایرت جدی دارد و دقیقاً معکوس آن عمل میکند. بهتر است شورای سیاستگذاری سازمان صدا و سیما، با استقرار یک تیم مجرب و حرفهای، رویکرد درست و مبتنی بر امنیت ملی را که زیبنده یک بنگاه خبری رسمی است، طراحی و آماده کند تا به محض استقرار تیم مدیریتی جدید در صدا و سیما، بدون فوت وقت، رویکردها اصلاح شود.