گروه اقتصادی: قیمت خودروهای وارداتی با اعمال تعرفه ۷۵ تا ۱۰۰ درصدی محاسبه شده است.
بهگزارش فرارو؛ قیمت شش محصول از مدلهای وارداتی تحتعنوان قیمت فروش قطعی در مبادی ورودی، در سامانه یکپارچه قرار گرفته که تازه این قیمتها بدون محاسبه هزینهها و عوارض قانونی مثل صدور گواهی اسقاط خودرو فرسوده و فاکتورهای دیگری اعلام شده. مثلا قیمت هونگچی H5 که به شکل تقریبی دو میلیارد و ۲۹۲ میلیون است و فعلا گرانترین خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه محسوب میشود، با احتساب موارد دیگری مثل همان گواهی اسقاط و مالیات و بیمه و پلاک و ... حداقل ۱۰ درصد دیگر بالا میرود، اما قیمت همین محصول در چین معادل یک میلیارد و ۱۴۴ میلیون است.
شماره یک هونگچی H5
هونگچی H5 فعلا گرانترین خودرو وارداتی است که تکلیف آن در سامانه یکپارچه مشخص شده؛ دو میلیارد و ۲۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. با اضافه شدن هزینهها و عوارض قانونی مثل مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، هزینههای شمارهگذاری، هزینه صدور گواهی اسقاط خودرو فرسوده، کرایه حمل و ... قیمت هونگچی H5 بالاتر هم میرود، اما همین محصول در خود چین بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار یوآن ارزش دارد.
قیمت هونگچی H5 با این اوصاف ۲۲ هزار دلار تخمین زده میشود که حتی با احتساب نرخ دلار آزاد نهایتا باید یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان فروخته شود. هونگچی جزو اولین کارخانههای خودروسازی چین است و H5 بین سدانهای مختلف این کارخانه، اقتصادیترین گزینه محسوب میشود.
شماره دو | بستیون T77
بستیون T77 مثل هونگچی H5 محصول وارداتی بهمنموتور است. این یکی با قیمت پایه یک میلیارد و ۶۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سامانه یکپارچه بهچشم میخورد و از این بابت ارزانترین گزینه بین شش محصولی است که تکلیفشان روشن شده.
بستیون T77 شهریور امسال در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شد و همان موقع بررسیهای خبرنگاران حوزه خودرو مشخص میکرد، شاسیبلندی که بهمنموتور سراغ آن رفته، در خود چین ۱۱۵ تا ۱۲۵ هزار یوآن یعنی تقریبا ۱۷ هزار دلار به مردم فروخته میشود.
بستیون T77 که با اضافه شدن پیشرانه ۱.۵ لیتری نسبت به مدلهای نسل قبلی خودش از حیث فنی ارتقا پیدا کرده است، بیشتر از ۸۹۰ میلیون تومان قیمت ندارد، اما قرار است بااحتساب هزینهها و عوارض قانونی بیشتر از یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون فروخته شود.
شماره سه | کرولا ۱۲۰۰
تویوتا کرولا در قالب دو تیپ مختلف در فهرست اولیه مدلهای وارداتی معینخودرو حضور دارد. پیشرانه اولی یک موتور ۱.۲ لیتری چهار سیلندر است و دومی به موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر مجهز شده. با این حال فعلا تکلیف قیمت تویوتا کرولا ۱.۲ لیتری مشخص شده و میدانیم قیمت پایه آن یک میلیارد و ۷۴۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.
قیمت تویوتا کرولا ۱.۲ لیتر در کشورهای دور و اطراف خلیج فارس به ۲۰ هزار دلار نمیرسد و بهپول خودمان حولوحوش یک میلیارد تومان ارزش دارد.
شماره چهار | کیا سلتوس
کیا سلتوس در هند با پیشرانه ۱.۴ و ۱.۵ لیتری عرضه میشود، اما کوشاخودرو بهعنوان واردکننده این سری از محصولات کیا، سراغ تیپ ۱.۶ لیتری رفته است. کیا سلتوس ۱.۶ لیتری از موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی قدرت میگیرد و مصرف سوخت ترکیبی هفت لیتری جزو مهمترین مشخصات فنی آن است.
قیمت کیاسلتوس در همان هند بسته به نوع پیشرانه و ... چیزی بین ۱۳ تا ۲۱ هزار دلار است و محصول وارداتی کوشاخودرو باید نهایتا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون قیمت داشته باشد. در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی قیمت پایه کیا سلتوس دو میلیارد و ۱۵۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام شده است.
شماره پنج | جتا VS5
جتا VS5 شاسیبلند وارداتی ماموتخودرو است که با قیمت پایه یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی عرضه میشود؛ حدود ۷۰۰ میلیون تومان بیشتر از چیزی که در خود چین ارزش دارد.
جتا VS5 ماموتخودرو در چین، جزو مدلهای ۲۰ هزار دلاری است و اینطوری قیمت جتا VS5 حولوحوش یک میلیارد تومان برآورد میشود. جتا VS5 یکی از دو محصول وارداتی ماموتخودرو است و کنار آن در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی اسم جتا VS7 هم بهچشم میخورد.
شماره شش | جتا VS7
جتا VS7 از نظر ابعاد و اندازه بزرگتر از جتا VS5 است، اما با همان پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوشارژ وارد شده و از آپشنهای بیشتری هم برخوردار است. قیمت جتا VS7 در سامانه یکپارچه فروش خودرو نسبت به جتا VS5 حدود ۳۳۰ میلیون بیشتر اعلام شده و خریداران آن بدون احتساب هزینهها و عوارض قانونی باید دو میلیارد و ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بپردازند. جتا VS7 در چین حدود ۲۱ هزار دلار ارزش دارد و با این اوصاف باید ارزش آن را حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بدانیم.