به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۲ - ۱۳:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۲ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۴۳۹۱۱۴

بیمارستان‌ها نباید به صحنه نبرد تبدیل شوند

بیمارستان‌ها نباید به صحنه نبرد تبدیل شوند
گروه بین الملل: آمریکا از اسرائیل خواست تا از حمله و درگیری در نزدیکی‌ مراکز درمانی اجتناب کند.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید  تصریح کرد، "ایالات متحده خواهان آن است که بیمارستان‌ها به صحنه نبرد نشوند" و "انسان‌های بی‌گناه و بیمارانی که تحت درمان قرار دارند، در بین دو جبهه درگیر نشوند".او افزود که ایالات متحده در این راستا پیوسته در حال تبادل اطلاعات با مقامات اسرائیلی به شکلی فعالانه است.سالیوان در این رابطه ارزیابی اسرائیل را تایید کرد که  حماس از کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها در نوار غزه برای اهداف نظامی خود استفاده می‌کند.مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این مورد تصریح کرد: «بدون آنکه به اطلاعات سرویس‌های امنیتی بپردازیم، می‌توانیم به گزارش‌های منابع باز و آزاد بنگریم و می‌بینیم که حماس همانگونه که از تأسیسات غیرنظامی به عنوان مراکز کنترل و فرماندهی، انبار اسلحه و پناهگاه اعضای خود  استفاده می‌کند، از بیمارستان‌ها هم استفاده می‌کند.»در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از حماس خبر داد، با توجه به درگیری‌های نظامی شدید، "تمامی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در شمال غزه از کار بازمانده‌اند".
یوسف ابو ریش، معاون اداره بهداشت غزه که تحت کنترل حماس قرار دارد، گفت: «هیچ بیمارستانی در غزه دیگر فعالیت نمی‌کند». در روزهای گذشته، نگرانی‌ها از وخامت وضعیت بیمارانی که در بیمارستان‌های واقع در شمال غزه به سر می‌برند، افزایش یافته است.اسرائیل بارها نیروهای حماس را متهم کرده که از غیرنظامیان و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به عنوان سپر انسانی خود، سوءاستفاده می‌کنند و با این هدف، بسیاری از مواضع و پایگاه‌های نظامی خود را در زیر این مراکز درمانی تعبیه کرده‌اند.ارتش اسرائیل تا کنون بارها به ساکنان شمال غزه هشدار داده که هرچه سریع‌تر از این منطقه خارج شوند.
در همین خصوص، اسرائیل اعلام کرد که کریدور یا مسیری بشردوستانه را برای شهروندان حاضر در منطقه بیمارستان شفای غزه به منظور رفتن به سمت جنوب نوار غزه باز کرده است.
این مسیر بین بیمارستان شفا و جاده اصلی به سمت جنوب باز شده است و از خیابان الوحده به جاده اصلی صلاح‌الدین می‌رسد.
همچنین اتحادیه اروپا، حماس را متهم کرد که از بیمارستان‌ها و غیرنظامیان در غزه به عنوان "سپر انسانی" استفاده می‌کند.
در بیانیه‌ای که جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از این نهاد منتشر کرده، همزمان از اسرائیل خواسته شده است که "حداکثر خویشتنداری را برای حفظ جان غیرنظامیان از خود نشان دهد".اسرائیل،  حماس را متهم می‌کند که مراکز فرماندهی خود را در نزدیکی و یا زیر بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در غزه تعبیه کرده‌اند.
بورل در این بیانیه "نگرانی شدید اتحادیه اروپا از تشدید بحران انسانی در غزه" را ابراز و تصریح کرده که این اتحادیه خواهان "برقراری فوری وقفه در حمالت و ایجاد کریدورهای بشردوستانه به منظور کمک‌رسانی به مردم غزه است".
سازمان بهداشت جهانی بار دیگر از "وضعیت اسف‌بار" در بیمارستان الشفا که بزرگ‌ترین بیمارستان در غزه محسوب می‌شود، انتقاد کرد.
به گزارش این نهاد بین‌المللی بیش از ۲ هزار نفر در این بیمارستان به سر می‌برند. گفته می‌شود که احتمالا بیش از ۶۰۰ نفر از آنان بیمار و زخمی هستند و بقیه آنها نیز آوارگانی هستند که به این بیمارستان پناه برده‌اند.



 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها