به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۱۳:۰۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۴۴۰۶۹۳

دل‌خوشی وزیر صمت به حضور اجباری مونتاژکار چینی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو!

دل‌خوشی وزیر صمت به حضور اجباری مونتاژکار چینی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو!
گروه اقتصادی: حدود 10 روز پیش بود که بازدید وزیر صمت دولت ابراهیم رئیسی از شرکت چری در سفر به چین، با بی‌اعتنایی مدیرعامل این شرکت و مسئولان دولت چین مواجه شد. به گزارش تجارت نیوز،اکنون اما در بازگشت او از چین، ماجرا به شکل دیگری رقم خورده و در نمایشگاه تحول صنعت خودرو که هفته گذشته برگزار شد، شرکت‌های خودروسازی مجبور به حضور در آن بودند تا وزیر صمت با استقبال ویژه‌ای مواجه شود. 

به‌عنوان مثال، فردا موتورز یکی از این شرکت‌ها بود که در روز اول نمایشگاه و درست در ساعاتی که عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، در نمایشگاه حضور داشت، مقابل سالن‌های 8 و 9  مشاهده می‌شد، اما بلافاصله پس از خروج علی‌آبادی از نمایشگاه دیگر از این خودروساز هم خبری نبود. پیگیری‌های تجارت‌نیوز حاکی از آن است که بسیاری از فعالان این صنعت به‌رغم میل باطنی با فشارهای دولتی ناچار به حضور در نمایشگاه هفته گذشته شده‌اند.

خودروسازانی که برای ادامه فعالیت خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، اکنون شاید حضور فعال در نمایشگاه‌های متعدد را جزو آخرین برنامه‌های خود هم قرار نداده باشند؛ اما به دلیل فشارهای مختلف چاره‌ای جز تحمل هزینه‌های جدید حضور در نمایشگاه را ندارند. نمایشگاه‌هایی که طی سال جاری به یک یا دو رویداد هم محدود نشد و تقریباً در هر ماه نمایشگاهی برگزار شد که بیشتر شبیه به ویترینی برای محصولات چینی بود. 

وزارت صمت فریب خودروسازان را می‌خورد؟
در این بین عملکرد وزیر صمت و تیمش نیز با نقدهای فراوانی مواجه است؛ چراکه برخی خودروسازان به خود اجازه می‌دهند با ظاهرسازی در مقابل دیدگان او به نوعی بازی فریب را راه بیندازند. البته گویا برای وزارت صمت هم این نوع رفتار اهمیت چندانی ندارد و صرفاً دل‌خوشی وزیر برای آن‌ها کافی است. 

این نوع فریب‌ها به نمایشگاه خودرو هم محدود نمی‌شود. طبق اعلام فرهاد به‌نیا، عضو هیئت مدیره و سخنگوی انجمن قطعه‌سازی، به تجارت‌نیوز، علی‌آبادی در جلسه‌ای که با مدیران این انجمن داشت شخصاً و در همان جلسه با مدیران سایپا و ایران خودرو تماس گرفت و دو خودروساز همان‌جا وعده دادند که طی 10 روز بدهی 120 هزار میلیارد تومانی‌شان را تسویه کنند، اما آن‌ها پس از گذشت دو هفته تنها 4800 میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخته‌اند و اعتنایی به پیگیری وزیر صنعت ندارند. 

همچنین بسیاری از خودروهایی که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به‌عنوان محصولی تمام‌ایرانی و داخلی‌سازی‌شده به نمایش درآمدند از قطعات و طراحی چینی برخوردار بودند تا نمودی دیگر از تبدیل صنعت خودروی ایران به ایالتی چینی نمایان شود؛ اما شاید همین ادعاها هم برای دستاوردسازی وزارت صمت رئیسی کافی باشد. 

البته در چنین شرایطی نمی‌توان خودروسازان را هم مقصر تمام ماجرا جلوه داد. مهم‌ترین دلیل این نوع رفتارها به نحوه سیاست‌گذاری بازمی‌گردد. از قیمت‌گذاری دستوری گرفته تا اجبار تولیدکنندگان به حضور همیشگی در نمایشگاه‌های متعدد. تمام این‌ها در نهایت منجر به استفاده از ترفندهایی می‌شود که دولتمردان دل خوش بمانند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها