به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۸ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۴۴۵۵۳۳
بودجه ۱۴۰۳ مالیات‌محور است

ساز و کار گرفتن مالیات از دانه درشت‌ها را نداریم

ساز و کار گرفتن مالیات از دانه درشت‌ها را نداریم
گروه اقتصادی: بودجه ۱۴۰۳ در حالی دو هفته پیش تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که با محوریت مالیات گرفتن بسته شده است؛ بر همین اساس این‌طور به نظر می‌رسد که دولت با کسری بودجه مواجه است و با مالیات گرفتن حتی از کسانی که حقوق‌های کم دریافت می‌کنند، می‌خواهد این کسری را جبران کند؛ این در حالی است که فرارکنندگان مالیاتی همچنان به فرار خود ادامه می‌دهند و گویا فشار دولت فقط بر قشر حقوق‌بگیر و کسبه‌های کوچک است.

به گزارش اقتصاد24،فرهاد طهماسبی، نماینده استهبان در این خصوص گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۳ هنوز در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح نشده است، اما آنچه از جمع‌بندی‌ها دیده می‌شود این است که تا حدی مالیات‌محور است که این موضوع، هم به مردم و هم کسبه به خصوص کسبه جزء و حقوق‌بگیر‌ها فشار وارد می‌کند.

وی افزود: متاسفانه ما ساز و کار نظارت دقیق و ساز و کار گرفتن مالیات از افراد دانه درشتی که باید مالیات بدهند را آن‌چنان که باید و شاید، نداریم و از این‌رو، فشار آن به مردم وارد می‌شود. قطعاً نمایندگان مجلس برای کم‌کردن فشار اقتصادی به دوش مردم در بررسی و تصویب لایحه بودجه این موارد را درنظر خواهند گرفت و از اصلاحاتی که به نفع مردم باشد، حمایت خواهند کرد.

نظام مالیات‌گیری در کشور ما تاکنون سر و سامانی نداشته است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت شرایط کشور و شرایط اقتصادی و معیشتی مردم را می‌داند، پس چرا لایحه بودجه را بر پایه مالیات گرفتن از اقشار آسیب‌پذیر تنظیم کرده است؟ گفت: به هر حال نظام مالیات‌گیری در کشور ما تاکنون سر و سامانی نداشته، به عبارتی قابل قبول نبوده است و همین نگرفتن مالیات‌ها و نپرداختن مالیات‌های کسانی که مشمول مالیات هستند، باعث بروز مشکلاتی شده است.

طهماسبی یادآور شد: به نظر بنده مالیات گرفتن و نظارت دقیق، خوب بوده و کمک‌کننده است، اما بایستی روش‌ها اصلاح شود تا به اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف، کمترین فشار وارد شود و از طریق دریافت مالیات به اقشار آسیب‌پذیر جامعه کمک شود. از این‌رو، در بررسی لایحه بودجه و چکش‌کاری‌های نمایندگان در خصوص دریافت مالیات، قطعاً به نفع مردم گام خواهیم برداشت.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها