به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۴۴۵۹۲۷

تبادل زندانیان میان آمریکا و ونزوئلا

تبادل زندانیان میان آمریکا و ونزوئلا
گروه بین الملل: دو مقام ارشد آمریکایی گفتند که دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا دست‌کم ۲۰ نفر از چهره‌های اپوزیسیون را که در زندان به‌سرمی‌بردند به همراه ۱۰ آمریکایی آزاد کرده، اقدامی که در ازای آزادی یکی از متحدان مادورو در آمریکا انجام گرفته است.
به گفته یکی از این منابع مطلع، فرد متحد مادورو یک تاجر کلمبیایی به نام الکس ساب است که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، او را مورد عفو قرار داد و به ونزوئلا بازگشت.
دستگاه قضایی ایالات متحده الکس ساب را متهم کرده بود که از جمله با رشوه به مقامات حکومت ونزوئلا و با استفاده از حساب‌های بانکی خود در آمریکا حدود ۳۵۰ میلیون دلار از ونزوئلا ربوده و پولشویی کرده. او اما این اتهام را رد کرده است.
به گفته مقامات آمریکا، همه ۶ شهروند آمریکایی که ایالات متحده تاکید داشته است بازداشت آنها در ونزوئلا غیرقانونی بوده است، آزاد شده‌اند. ونزوئلا نیز به نوبه خود لئونارد گلن فرانسیس، تاجر فراری مالزیایی، را که در پرونده رشوه‌خواری در نیروی دریایی ایالات متحده دست دارد، به آمریکا بازگرداند.
بر اساس این گزارش، ونزوئلایی‌هایی که آزاد شده‌اند از جمله شامل ۶ فعال مدنی در حوزه آموزش هستند که با اتهام توطئه‌چینی به ۱۶ سال زندان محکوم شده‌ بودند.
کاخ سفید در هفته‌های اخیر گفته است که انتظار دارد دولت ونزوئلا در ازای کاهش تحریم‌های ایالات متحده علیه بخش انرژی در این کشور، زندانیان سیاسی بیشتری را آزاد کند. دولت ونزوئلا همچنین توافق کرده که انتخابات سال ۲۰۲۴ در این کشور منصفانه باشد.
اگرچه آزادی این زندانیان می‌تواند نشانه‌ای از تن دادن مادورو به خواسته‌های ایالات متحده تلقی شود، اما بازگشت الکس ساب به ونزوئلا یک پیروزی برای مادورو است. ساب هنوز محکوم نشده است و بازگشت او به ونزوئلا پیش از این بعید تلقی می‌شد.
واشینگتن تا آخر ماه نوامبر به مادورو مهلت داده بود که با رفع ممنوعیت کاندیداتوری اپوزیسیون برای مناصب دولتی و آزادی زندانیان سیاسی و شهروندان آمریکایی که به «ناحق بازداشت شده بودند»، مانع بازگشت تحریم‌ها علیه کاراکاس شود.
برچسب ها: ونزوئلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها