گروه بین الملل: خلبانان یک هواپیمای مسافربری ژاپنی که در باند فرودگاه هاندا توکیو با یک هواپیمای کوچکتر برخورد کرد و آتش گرفت در ابتدا از آتش گرفتن هواپیما اطلاع نداشتند.
این هواپیما به شرکت خطوط هوایی ژاپن تعلق داشت و سخنگوی این شرکت به بیبیسی گفت که مهماندار هواپیما بود که خلبانان را از آتشسوزی در هواپیما مطلع کرد.
پس از آن، تخلیه تمام ۳۷۹ سرنشین پرواز ۵۱۶ خطوط هوایی ژاپن آغاز شد و تمامی آنان از این آتشسوزی جان به در بردند.
پنج نفر از شش سرنشین هواپیمای کوچکتر بمباردیر داش-۸ متعلق به گارد ساحلی در این حادثه جان باختند.
به گفته سخنگوی خطوط هوایی ژاپن، درست پس از نشستن هواپیما بر باند فرودگاه، خلبان احساس کرد که چیزی با هواپیما برخورد کرده که باعث شد کنترل آن را از دست بدهد.
او گفت که هنگام وقوع این حادثه سه خلبان و ۱۲ مهماندار در هواپیما حضور داشتند اما سیستم بلندگوی داخل هواپیما آسیب دید و از کار افتاد و خدمه مجبور شدند با بلندگوی دستی نحوه خروج از هواپیما را به مسافران شرح دهند.
او گفت: «اولین موضوعی که خدمه بعد از مطلع شدن از آتشسوزی به آن پرداختند این بود که دیدند چند تن از مسافران متوجه آتش گرفتن هواپیما شدند و لازم است به نحوی آنها را آرام نگه دارند و مانع از آن شوند که از جایشان بلند شوند چون در این صورت، تخلیه مسافران دشوارتر میشد و چون بلندگوی داخلی هواپیما کار نمیکرد با بلندگوی دستی دستورهای ایمنی را به مسافران دادند.»
رسانههای ژاپنی تخلیه تمامی مسافران از یک هواپیمای مشتعل را «۱۸ دقیقه معجزهآسا» توصیف کردهاند. مسافران کیفهای دستی خودشان را بر جا گذاشتند و به سمت خروجیهای اضطراری رفتند و قبل از اینکه هواپیما به طور کامل شعلهور شود از آن خارج شدند.
سخنگوی شرکت گفت: «در حالی که دود به داخل هواپیما میآید و همه جا پخش میشود... خدمه خطاب به مسافران میگویند: وسایلتان را بگذارید، کفشهای پاشنه بلندتان را در بیاورید، و سرتان را پایین بیاورید!» او افزود که «کلید فرار سریع و ایمن همه مسافران، همکاری آنها با خدمه بود.»
مقامهای ژاپنی گفتند که به هواپیمای گارد ساحلی اجازه برخاستن از باند هاندا داده نشده بود و ورود بیموقع آن به باند باعث برخورد با هواپیمای مسافربری شد. قرار بود هواپیمای گارد ساحلی کمکهای امدادی را به مناطق زلزلهزده ببرد.
به گفته مقامهای فرودگاه، به هواپیمای مسافربری اجازه فرود در باند ۳۴ فرودگاه داده شده اما به هواپیمای گارد ساحلی گفته شد که در نقطه انتظار برای دریافت مجوز پرواز باقی بماند.
مکالمه برج مراقبت و هواپیمای گادر ساحلی نشان میدهد که خلبان دریافت دستور توقف در نقطه انتظار را تایید کرد و این آخرین ارتباط او با برج مراقبت قبل از برخورد با هواپیمای مسافربری بود.