به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۸ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۴۵۴۶۵۵

لغو مصونیت قضایی ترامپ برای حضور در دادگاه

لغو مصونیت قضایی ترامپ برای حضور در دادگاه
گروه بین الملل: یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا حکم داد برخلاف ادعای دونالد ترامپ که می گوید از پیگرد قانونی در این زمینه مصونیت دارد، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به اتهام توطئه برای براندازی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ می‌تواند محاکمه شود.
این دومین حکم مراجع قضایی آمریکا در چند ماه اخیر است که استدلال وکلای  ترامپ مبنی بر این‌که او در مقام رئیس‌جمهور در آستانه و هنگام یورش گروهی از هوادارانش به ساختمان کنگره در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ مصونیت قضايی داشته است را رد می‌کند.
صدور این حکم درعین حال می‌تواند زمینه را برای درخواست تجدیدنظرهای دیگر در این احکام و کشاندن قضاوت نهایی در این پرونده به دیوان عالی آمریکا را فراهم کند.
قرار بود دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامات  ترامپ دراین مورد از روزهای اول ماه مارس (اواسط اسفند) آغاز شود ولی قضات، این دادرسی را به تعویق انداخته و هنوز تاریخ جدید آن را اعلام نکرده‌اند.
تعیین تاریخ این دادرسی برای  ترامپ که در رقابت‌های حزب جمهوریخواه برای تعیین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری امسال پیشتاز است اهمیت فراوانی دارد و او امیدوار است که شروع این دادرسی به بعد از انتخابات در ماه نوامبر موکول شود.اگر  ترامپ در انتخابات جو بایدن را شکست دهد احتمالا به عنوان رئیس‌جمهور جدید می‌تواند به دادستان کل جدید آمریکا دستور دهد که این پرونده را فسخ و یا فرمان عفو خودش را صادر کند.دیوان عالی آمریکا ماه گذشته درخواست جک اسمیت، بازپرس ویژه وزارت دادگستری و مسئول پرونده دونالد ترامپ، برای بررسی سریع موضوع را رد کرد و به این ترتیب نشان داد که حداقل در حال حاضر قصد ندارد در این پرونده دخالت کند. به این دلیل حکم دادگاه تجدیدنظر واشینگتن در وضعیت فعلی مهمترین تحول در پرونده اتهامات  ترامپ تلقی می‌شود.سئوال اصلی که قضات این دادگاه به آن پاسخ داده‌اند این است که آیا روسای جمهور سابق پس از ترک این مقام می‌توانند به‌دلیل اقداماتی که به عنوان رئیس‌جمهور و مرتبط با وظایف خود انجام داده‌اند محاکمه شوند یا نه؟
دیوان عالی آمریکا تاکید کرده است که روسای جمهور به خاطر انجام وظایف خود از هرگونه پيگرد مدنی مصونیت دارند و وکلای  ترامپ ماه‌ها استدلال کرده‌اند که این مصونیت باید تخلف‌های کیفری را نیز شامل شود.
آن‌ها می‌گویند تمامی اقداماتی که مبنای اتهامات  ترامپ است، از جمله تلاش برای اعمال نفود در نتایج رای‌گیری چند ایالت و یا تحت فشار قرار دادن معاون رئیس‌جمهور برای تایید نکردن پیروزی  بایدن در انتخابات، همه بخشی از «وظایف جانبی و حوزه اختیارات بیرونی» رئیس‌جمهور هستند.
اما بازپرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا استدلال می‌کند که چنین مصونیتی در قانون اساسی آمریکا و یا سنت قضایی مشابهی در موارد قبلی وجود ندارد و گذشته از این اقداماتی که  ترامپ در فاصله انتخابات (نوامبر ۲۰۲۰) تا ترک کاخ سفید (۱۰ ژانویه ۲۰۲۱) انجام داده است با هدف تغییر نتایج انتخابات به نفع خود بوده، او به عنوان یک نامزد انتخاباتی این اقدامات را انجام داده و اين جز وظایف رئیس‌جمهور نیست.
اما روز اول ماه دسامبر تانیا چوتکان، قاضی دادگاه محلی، در حکم خود ضمن رد استدلال وکلای  ترامپ تصریح کرد: «مقام ریاست‌جمهوری به معنای بلیط مجانی و مادام‌العمر برای خروج از زندان» نیست.در پی صدور این حکم وکلای  ترامپ پرونده را به یک دادگاه تجدیدنظر در واشینگتن بردند.از مجموع سه قاضی دادگاه تجدید نظر واشینگتن دو نفر توسط جو بایدن و یک نفر توسط جورج دبلیو بوش تعیین شده‌اند.هر سه قاضی ماه گذشته هنگام شروع این دادرسی در استدلال وکلای  ترامپ در دفاع از مصونیت او به شدت ابراز تردید کردند و از همان زمان تقریبا مشخص بود که تقاضای فرجام را رد خواهند کرد.دونالد ترامپ هم‌اکنون در نظرسنجی‌ها نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است.
پرونده‌ای که دادگاه تجدیدنظر واشینگتن  حکم خود در مورد آن را اعلام کرد یکی از چهار پرونده کیفری است که  ترامپ با آن‌ها روبروست.
رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ایالت فلوریدا با اتهام تملک و نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه دولتی، در ایالت جورجیا با اتهام اعمال نفوذ با هدف تغییر نتایج رای‌گیری و در نیویورک نیز با اتهام پرداخت حق‌السکوت به یک ستاره سابق پورن از پول کارزار انتخاباتی روبرو است.
برچسب ها: دونالد ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها