گروه فرهنگی:عوامل انیمیشن «ببعی قهرمان» عنوان کردند این فیلم قصد دارد به بچهها امید بدهد و به آنها بگوید، تلاش کنند تا به هر چیزی که میخواهند برسند.به گزارش ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، نشست رسانهای انیمیشن «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی برگزار شد.
در این نشست حسین صفارزادگان و میثم حسینی کارگردان، محمدمهدی مشکوری تهیه کننده، مقداد اخوان نویسنده و پویا صفا آهنگساز حضور داشتند.محمدمهدی مشکوری تهیهکننده «ببعی قهرمان» در ابتدای این نشست عنوان کرد: اکنون در آرامش اینجا نشستهایم اما یک عده در کیلومترها آن طرفتر شبهای ناآرامی دارند. لطفاً ۳۰ ثانیه به احترام کودکان غزه سکوت کنیم.
وی ادامه داد: ایده این کار از زمانی شکل گرفت که سریال ۲ بعدی «ببعی» در شبکه کودک پرمخاطبترین برنامه این شبکه شد. ما سال ۹۶ این سریال را تولید کردیم و تا سال ۹۹ درگیر این سریال بودیم. این کار برای گروه سنی خردسال بود و ما به این فکر کردیم که برای این مخاطبان وفادار یک انیمیشن سینمایی بسازیم.
این تهیهکننده تصریح کرد: گروه سنی نوجوان توقع میزان کیفیتی را از انیمیشن دارد که ما نمیتوانیم این توقع را برآورده کنیم. اما برای کودک میتوانیم یک کار خوب با رنگ و لعاب بسازیم. میدانم که شاید این ژانر برای این جشنواره خیلی مناسب نباشد زیرا «ببعی قهرمان» برای کودکان ساخته شده است.
مشکوری ادامه داد: تخصص تیم ما تولید سریال تلویزیونی برای کودک و نوجوان است. ژانر کودک در کشور ما بسیار محروم و مظلوم است اما شکرخدا جشنواره فجر امسال توجه ویژهای به حوزه کودک و نوجوان داشت.این تهیه کننده بیان کرد: صنعت انیمیشن قابلیت صادرات و ارزآوری زیادی دارد و ما اگر به این حوزه توجه داشته باشیم اتفاقات ویژهای رقم خواهد خورد. ما نیز سعی کردیم یک کار بینالمللی بسازیم زیرا کودکان در همه جای دنیا یک رنگ و یک شکل هستند.
وی عنوان کرد: یک پروژه انیمیشنی حدود ۲ تا ۳ سال زمان میبرد و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر را درگیر میکند. درنتیجه نقدی که به انیمیشن میشود باید با ملاحظه این شرایط خاص باشد. ما «ببعی قهرمان» را با همکاری سازمان اوج ساختیم.
حسین صفارزادگان کارگردان این انیمیشن گفت: فرایند تولید انیمیشن بسیار پیچیده است و تمام مراحل آن مهم است اما پرچالشترین بخش انیمیشن، بخش مدیریت است. درنتیجه نمیتوان فرایند تولید انیمیشن را با فرایند تولید فیلم مقایسه کرد.
حسینی دیگر کارگردان این اثر درباره تکنیک ساخت این انیمیشن توضیح داد: تکنیک اصلی «ببعی قهرمان» سه بعدی است و یک فصلهای ۲ بعدی هم برای نمک بیشتر به کار اضافه شده است.وی ادامه داد: ما در ایران با نرم افزارهای محدودی کار میکنیم اما در همین پروژه ما از یک نرمافزار جدید برای مدیریت پروژه استفاده کردیم. شکرخدا بچههای ایران بسیار خلاق و توانمند هستند در همین پروژه بچههایی بودند که اکنون ایران نیستند. این موضوع از یک طرف باعث افتخار است و از طرفی باعث افسوس که این استعدادها دیگر ایران نیستند.
مقداد اخوان نویسنده «ببعی قهرمان» نیز بیان کرد: سفارشی داده شد که برای سریال «ببعی» فیلم بلند تهیه شود. برای نوشتن این متن به این فکر میکردم که یک ببعی چه کارهایی میتواند، انجام دهد و چه کارهایی نمیتواند. هدف من این بود که «ببعی قهرمان» امید بدهد و به بچهها بگوید که تلاش کنند تا به هرچیزی که میخواهند برسند. در همین راستا خرده داستانها و شخصیتها شکل گرفتند.
پویا صفا آهنگساز این اثر گفت: من کار سختی داشتم چون یک تیم خیلی بزرگ داشتیم. علاوه بر آهنگسازی، کل بحث صدا در این انیمشین دست من بود. خیلی سال است که کار موسیقی انیمیشن کودک انجام میدهم. ساخت موسیقی برای کودک باید فانتزیتر باشد. من نیز سعی کردم که موسیقی این کار به استانداردهای جهانی نزدیک شود. ما برای اولین بار در موسیقی این کار از هوش مصنوعی استفاده کردیم.
مشکوری بیان کرد: در بحث دوبله کار با افراد انجام شده است و فقط در بحث موسیقی ما از هوش مصنوعی استفاده کردیم.مشکوری درباره پخش بینالملل فیلم گفت: ما سعی کردیم المانهای بینالملل را در این کار رعایت کنیم و مذاکرات جدی هم در این زمینه انجام شده است. ما این امید را داریم که مخاطبان وفادار ما در اکران عمومی نیز حضور پررنگ داشته باشند.
وی درباره ساخت محصولات جانبی «ببعی قهرمان» توضیح داد: ما در حوزه سریال «ببعی» نیز کارهایی در راستای تجاریسازی انجام دادهایم. برای این کار هم قطعاً انجام میشود و در بازار هم موجود است.مشکوری بیان کرد: ما ۱۲ عنوان سریال در گروه سنی خردسال و کودک کار کردهایم. اکنون در سطح کشور فعالیت میکنیم و خروجیهای ما کار یک شرکت یا یک تیم داخل تهران نیست.
میثم حسینی درباره سبک تولید این انیمیشن گفت: پروژه «ببعی قهرمان» سرتاسر دیزاین بود. بخشی شاهد این هستیم که انیمیشن سازی به سمت وضوح سادهسازی رفته است. اما «ببعی قهرمان» در همه ابعاد سختترین راه را طی کرد. اگر هنر پویانمایی را از آرتیست بگیریم و به یک ماشین بسپاریم در واقع چیزی از انیمیشن باقی نمیماند.