گروه اقتصادی: صنعت جهانی چرم از جمله صنایع پویایی است که در حوزه صادرات این محصول کشورهایی همچون ایتالیا، چین، برزیل، ایلات متحده، روسیه، هند و غیره جزو برترین ها هستند. به طوری که طبق آمارهای منتشر شده ایتالیا سالانه حدود ۳.۴ میلیارد دلار چرم به سایر نقاط جهان صادر می کند و کشورهای ایالات متحده با صادراتی حدود ۱.۶ میلیارد دلار، برزیل با ۱.۲ میلیارد دلار نیز جزو برترین ها هستند.
صادرات مویرگی چرم نیمه ساخته
به گزارش بازار،سعید شادکام، نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان سالامبور چرم ایران در خصوص شرایط حاکم بر صادرات چرم می گوید: در حال حاضر صادرات با دور زدن تحریم ها و هزینه کردن به صورت مویرگی انجام می شود و چرم نیمه ساخته کشور غالبا به پاکستان، هند و ایتالیا ارسال می شود.
شادکام همچنین در خصوص اصلی ترین موانع و مشکلات صادراتی در این حوزه نیز می گوید: الان در کنار هزینه های تولید، بحث گرانی کرایه حمل بسیار شدید شده است به طوری که ظرف سه ماه گذشته هزینه های حمل و نقل ۳۰ درصد گران شده است. به نحوی که هزینه کرایه یک کامیون ایتالیا الان قریب ۳۸۰ میلیون تومان شده است. این در حالی است که عوارض هم هست هزینه های دیگری هم وجود دارد و لذا تاجر باید یک سرمایه جداگانه برای کرایه حمل، گمرک و عوارض بگذارد.
وی با اشاره به عوارض صادراتی گفت: در حال حاضر بایستی به ازای هر پوست ۴-۵ هزار تومان به صندوق دولت بریزیم تا برای ارزیابی بیاند. به این ترتیب به طور میانگین به ازای هر کامیون صادر کننده باید ۱۵۰ میلیون تومان عوارض بپردازد.
نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان سالامبور چرم ایران خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید قرار بود این پول ها و عوارض های دریافتی به صندوق برود و از این صندوق برای حمایت و توسعه این رشته تخصیص داده شود اما هرگز این اتفاق نیفتاد و نهایتا در دو مرحله و در هر مرحله ۲۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است. این در حالی است که طی سال های اخیر بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان از صادر کنندگان عوارض گرفته اند و در چنین شرایطی حتی در شهرک صنعتی چرمشهر حتی شاهد هستیم که برای پرداخت قبوض آب و برق شرکت خدماتی دچار مشکل می شود!
رئیس هیات مدیره شرکت خدماتی چرمشهر ادامه داد: در واقع مشکل چرمشهر بسیار زیاد است و به عنوان مثال تصفیه خانه چرمشهر ورامین هزینه بسیار سنگینی دارد با این وجود شاهد هستیم متاسفانه آنقدر که تمرکز شرکت شهرک های صنعتی روی فروش زمین های واگذار نشده است، به مسائل و مشکلات دیگر چرمشهر نیست و متاسفانه و هیچ حمایتی نمی کند.
عدم سرمایه گذاری در حوزه ماشین آلات صنعت چرم
شادکام در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه سرمایه گذاری در حوزه ماشین آلات و استفاده از ماشین الات روز دنیا از عوامل موثر بر تولید محصولات با کیفیت بالا است و به تبع بر حضور در بازارهای جهانی تاثیر گذار است، چقدر ایران در این حوزه سرمایه گذاری کرده است نیز گفت: در حوزه ماشین آلات سرمایه گذاری نشده است و هرکسی مدعی شود با این نرخ ارز می تواند ماشین الاتی وارد کند قطعا صحت ندارد.
در حقیقت تا به امروز نشنیده ایم در چرمهشر کارخانه ای برای توسعه فعالیت های خود بتواند ماشین خارجی بیارود. البته ممکن است ماشین داخلی را نوسازی کند اما وقتی معاونت نساجی و پوشاک وزارت صمت با مشارکت یک بانک از محل اخذ عوارضی که از خود صنعت گرفته شده در طی چند سال گذشته دو بار و هر بار ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه و رشد و پویایی صنعت چرم خواسته وام بدهد در حالی که امروز ۲۰ میلیارد تومان پول نهایتا برای خرید دو دستگاه ماشین چرم سازی کفایت می کند.
وی همچنین در خصوص پیش بینی بازار داخل و بازار صادراتی می گوید: بازار داخل بسیار کم فروغ است و چون فصل گذشته است و بارشی نبود قطعا بازار خوبی نیست. البته محصولات چرمی گران شده است به نحوی که یک کفش چرمی دست دوز بین ۷۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان است و به همین دلیل است که مصرف کننده خاص خودش را دارد.
سد تحریم های داخلی محکم تر از تحریم خارجی است
وی ادامه داد: از سوی دیگر در حوزه بازار خارجی نکته قابل تامل این است که بیشتر تحریم های داخلی است و می توان گفت ناکارآمدی و ناخردی مدیریت داخلی از تحریم ها سخت تر است. به عبارت ساده تر ما تحریم های خارجی را با پرداخت یکسری هزینه ها دور می زنیم اما سد تحریم داخلی را نمی دانیم چه کار باید کنیم. بر فرض از یک طرف دام زنده را به حوزه خلیج فارس صادر می کنند در حالی که وقتی یک گوسفند می رود همه اشتغال آن هم می رود و همه گروه های صنفی که در گیر این گوسفند بوده اند کم کار می شوند. از آن طرف برای تنظمی بازار گوشت وارداتی می آوردند که پوستی به همراه ندارد. بنابراین این یک ناکارآمدی است و ربطی به تحریم ها ندارد.
نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان سالامبور چرم ایران با بیان اینکه وقتی با با کمبود پوست روبرو می شویم در بحث صادرات دچار مشکل می شویم، افزود: به نظر بنده برای سال آینده بسیاری از واحدهای تولیدی به سمت تغییر کاربری می روند و یا به صنوف دیگر واگذار می کنند آن هم به این دلیل که مواد اولیه (پوست) نیست.
وی تصریح کرد: تمامی این مسائل به این دلیل است که متولی ندارد و همه چیز به ستاد تنظیم بازار سپرده شده است و وزارت جهاد عملا همه امور را رها کرده است در حالی که به جای اینکه دام زنده صادر کننده باید دامپرور را حمایت کنند که نیاز نداشته باشد دام خود را صادر کند و پوست آن از این طریق از کشور خارج شود و ما با کمبود پوست مواجه شویم.