به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۲:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۳ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۴۶۲۰۶

واردات بنزين مزيت اقتصادي و زيستي دارد

گروه اقتصادي: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه قطع دریافت ریفورمیت از پتروشیمی ها و انجام واردات، مزیت زیست محیطی و اقتصادی دارد، گفت: کشتی های حامل بنزین عیراستاندارد از بنادر بازگردانده می شود.
واردات بنزين مزيت اقتصادي و زيستي دارد
عباس کاظمی اظهار کرد: قطع تولید ریفورمیت به عنوان اکتان افزا در پتروشیمی ها و جایگزینی آن با واردات 150 میلیون دلار در سال صرفه جویی اقتصادی برای کشور دارد. وی با اشاره به کاهش روند واردات بنزین در خرداد ماه، اظهار داشت: از اواسط تیر ماه محموله های بنزین با استاندارد یورو 4 وارد کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه خرید ریفورمیت از پتروشیمی ها و امتزاج برای تولید بنزین به طور متوسط 90 دلار در هر تن گرانتر از بنزین وارداتی است، گفت: مجموع صرفه جویی ناشی از قطع تولید ریفورمیت در پتروشیمی ها و جایگزینی آن با واردات 150 میلیون دلار در سال خواهد بود.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: همچنین به دلیل اینکه پتروشیمی ها می توانند محصولات خود را که در حلال سازی کاربرد دارد، صادر کنند می توانند درآمد ارزی قابل توجهی را نیز برای کشور کسب کنند.

کاهش آلایندگی هوای کلانشهرها
کاظمی با اشاره به تأثیرات قطع تولید ریفورمیت در پتروشیمی ها و انجام واردات بنزین، اظهار داشت: قبلاً مجموع بنزن در بنزین تولید کشور حدود 2 درصد بود که با توزیع بنزین پاک و واردات یورو 4 میزان بنزن با کاهش نیم درصدی به 5.1 درصد خواهد رسید.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه حد مجاز بنزن در هوا 5.1 قسمت در میلیارد ppb است، گفت: عده ای جار و جنجال زیادی راه انداخته اند که کاهش نیم درصدی چه ارزشی دارد، در حالی که با این کاهش، کیفیت هوای شهرها بهتر شده و میزان بیماری ها کاهش می یابد.وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش سازمان محیط زیست، هوای شهر تهران نسبت به سال گذشته بهبود یافته به طوری که میزان بنزن هوا از ppb 10 در سال گذشته به 3.3 PPb در سال جاری کاهش یافته است.

 MMT در بنزین یورو 4 وارداتی وجود ندارد
کاظمی با اشاره به ارایه تفسیرهای نادرست از اسناد منتشره توسط برخی رسانه ها، اظهار داشت: ماده اکتان افزای که در بنزین استفاده می شود MTBE است و نه MMT که تهدیدی برای سلامتی مردم به شمار نرفته و عامل سرطان زا به شمار نمی رود.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه مشکل MTBE این است که در منابع و مخازن آبی پایداری دارد و باعث تغییر طعم و بوی منابع آبی می شود، خاطرنشان کرد: حتی در کشورهای اروپایی به طور گسترده از ام.تی.بی.ای استفاده می شود.

کاظمی در خصوص وجود ماده اکتان افزایMMT در بنزین وارداتی نیز گفت: در بنزین یورو 4 وارداتی این ماده وجود ندارد و در صورت مشاهده محموله بنزین عودت داده می شود.وی افزود: در بنزینی که در هشت سال گذشته وارد کشور شده بعضاً این ماده وجود داشته، اما از اردیبهشت ماه سال جاری و با تأکید بر واردات بنزین یورو 4 دیگر از ماده اکتان افزایMMT خبری نخواهد بود.کاظمی خاطرنشان کرد: اساساً وجود و مصرف هرگونه ماده اکتان افزا که دارای فلزات سنگین مانند منگنز، سرب، آهن و غیره مانند MMT باشد، در بنزین تولید داخلی و وارداتی ممنوع است.

 نظارت سازمان استاندارد بر واردات بنزین
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: بنزین وارداتی یورو 4 به طور دقیق مورد ارزیابی قرار می گیرد و محموله های وارداتی باید همه تأییدیه ها و استانداردها را کسب کنند. کاظمی افزود: حتی از سازمان استاندارد به عنوان یک نهاد بی طرف درخواست کرده ایم که بر روند واردات نظارت کند و کشتی هایی را که بنزین وارداتی آنها فاقد استاندارد یورو 4 است، بازگردانده می شوند.

 تولید بنزین در پتروشیمی ها با هدف چانه زنی برای واردات
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: در سال های 88 و 89 که بحث دریافت ریفورمیت به عنوان اکتان افزای برای امتزاج و تولید بنزین در پتروشیمی ها مطرح شد، استدلال طراحان این ایده بود که از این بحث به عنوان ابزاری برای چانه زنی در خارج از کشور استفاده شود تا از این طریق بتوانند واردات را از سر بگیرند، اما متأسفانه تولید آن در پتروشیمی ها ماندگار شد.
مرجع : ايرنا