به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۲:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۴ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۴۶۳۲۲۰

گرانی‌های خبرساز که نوروز را به کام مردم تلخ کرد

گرانی‌های خبرساز که نوروز را به کام مردم تلخ کرد
گروه اقتصادی: نوروز ۱۴۰۳ با گرانی آغاز شد. اگرچه برنامه آقایان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما و قائم‌مقامش جلیلی اجرای تحول در سازمان متبوعشان بود و بر مبنای این طرح بسیاری از چهره‌ها دیگر راهی به تلویزیون نداشتند؛ اما ورق چنان برگشت که آواز عباس قادری بازخوانی می‌شود و ایرج خواجه امیری بعد از ۴۵ سال در برنامه نوروزی حاضر شده و برای مخاطبان برنامه فرزاد حسنی ترانه می‌خواند.

چهره‌هایی که برای حضورشان بر اساس شنیده‌ها عدد بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان حق‌القدم گرفته‌اند. محسن سهرابی، فعال رسانه‌ای با انتشار پستی در شبکه ایکس نوشت: «‌۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه برای حضور ‎سلبریتی‌ها در برنامه شب عید شبکه ۳: داویدز: ۴.۲ میلیارد، حامد بهداد: ۱ میلیارد، مهدی طارمی: ۱ میلیارد، سعید عزت‌اللهی: ۸۰۰ میلیون، علی پروین: ۷۰۰ میلیون، علی قلی‌زاده: ۵۰۰ میلیون و محمد محبی: ۴۵۰ میلیون. هزینه‌های شب عید تلویزیون در چند روز گذشته به یک مساله رسانه‌ای تبدیل شده است.»

با همه این اوصاف باز آمارها باید راه را نشان دهند، از آنجا که بعضی از منابع همچون مدیر پیشین روابط عمومی صداوسیما در شبکه ایکس نوشته است که برای حضور هر سلبریتی در برنامه‌های نوروزی تلویزیون بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است، باید اقبال مردم را مورد بررسی قرار بگیرد و آمارها بگویند که با توجه به هزینه‌های انجام شده مردم به هنرمندان اعتماد کرده‌اند و به‌واسطه حضور آنان باری دیگر صداوسیما را انتخاب کرده یا نکرده‌اند، باید ماند و دید ترفند و تکنیک آقایان جواب داده و این سازمان توانسته با توجه به حذف یکی از رقبای خارجی صداوسیما که در ساخت برنامه‌های عامه‌پسند توانمند بود، مخاطب خاکستری و سرگردان را به دست آورد. اگر این اتفاق افتاده باشد، باید بیشتر به سمت خواسته‌های مردم حرکت کنند نه اینکه فقط در یک شب و در مجموعه برنامه‌های نوروزی و چند سریال اتفاقی محدود و گذری رخ بدهد.

تغییر رویکرد آقایان و بازتاب عقاید مردم در حالتی آینه‌وار می‌تواند منجر به کسب اعتماد عمومی و بازگشت سرمایه اجتماعی برای بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین سازمان فرهنگی شود. بازتاب عقاید مردم و بخش بزرگی از جریانات فکری کشور در چند برنامه گفت‌وگومحور در بازه زمانی انتخابات مجلس و بعد از آن نوروز ۱۴۰۳ می‌تواند، سنگ محکی باشد برای استمرار یک روند رو به آینده.

چرا که تجربه پرهزینه دو سال گذشته نشان داد، هرچقدر رسانه را در اختیار عده‌ای محدود بگذارید و بر یک خط فکری اصرار بورزید جز هزینه‌زایی و دورشدن مردم نتیجه در بر نخواهد داشت. مردم حتی اگر انتخاب دیگری نداشته باشند، هیچ اجباری در انتخاب نمی‌بینند و راهی برای خود می‌یابند.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در واکنش به هزینه میلیاردی برای دعوت سلبریتی‌ها در ویژه برنامه عید تلویزیون گفت: هزینه‌های برنامه‌ها به‌صورت معمول در قالب قرارداد کلی شبکه با تهیه‌کننده و حامی مالی است و جزئیات قراردادها در اختیار این سازمان نیست و با پرداخت‌های غیرمعقول موافق نیستیم. رویه‌های غلط که از دوره‌های قبل صدا و سیما رواج داشته به تدریج در دست اصلاح است.

*سفر بی سفر
این گرانی تنها در صداوسیما نبود بلکه در سایر بخش‌ها هم مشاهده شد. مانند وزیر راه و شهرسازی که از افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس برای ایام نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد. وی افزود: این اقدام برای ترغیب اتوبوس‌داران برای حضور در طرح نوروزی انجام می‌شود، چراکه در برخی مسیرها قیمت‌ها پایین است.

نتایج نظرسنجی در شبکه‌های اجتماعی «دنیای‌اقتصاد» درباره «تعداد مسافرت‌ها» و همچنین «محل اقامت مسافران» نشان می‌دهد، فقط ۱۵درصد از نظردهنده‌ها در یک‌سال اخیر، بیش از ۲بار سفر رفته‌اند. این روزنامه افزوده است: نظر‌سنجی حاکی از آن است که نزدیک به نیمی از نظردهنده‌‌ها یعنی ۴۴‌درصد در سال‌جاری حتی یک بار هم سفر نرفته‌‌اند.

علاوه بر این از جمع ۵۶ درصدی کسانی‌که سفر کرده‌‌اند ۱۵‌درصد اقامت‌‌شان در «چادر» بوده و ۲۲‌درصد برای کاهش هزینه و پرداخت اشتراکی اقامت در خانه‌‌های اجاره‌‌ای ساکن شده‌‌اند.

این روزنامه افزوده است: نظر‌سنجی حاکی از آن است که نزدیک به نیمی از نظردهنده‌‌ها یعنی ۴۴‌درصد در سال‌جاری حتی یکبار هم سفر نرفته‌‌اند. علاوه بر این از جمع ۵۶ درصدی کسانی‌که سفر کرده‌‌اند ۲۲‌درصد برای کاهش هزینه و پرداخت اشتراکی اقامت در خانه‌‌های اجاره‌‌ای ساکن شده‌‌اند.

درآمد سرانه واقعی مردم ایران در سال ۱۳۹۲ معادل ۳۰ میلیون تومان بود. این درآمد در سال ۱۴۰۲ به ۲۰ میلیون تومان کاهش یافته است. این کاهش درآمد باعث شده است که مردم ایران نتوانند کالاها و خدمات مورد نیاز خود را خریداری کنند. کاهش قدرت خرید مردم  تأثیرات منفی مختلفی بر اقتصاد کشور داشته است.

کاهش قدرت خرید باعث شده است که مردم ایران نتوانند کالاها و خدمات مورد نیاز خود را خریداری کنند و سطح رفاه آنها کاهش یابد. کاهش قدرت خرید باعث شده است که تقاضا برای کالاها و خدمات در کشور کاهش یابد.

*سکه هم پرواز کرد
بررسی روند قیمتی طلا و سکه از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا یازدهمین روز فروردین ماه امسال حکایت از صعودی بودن قیمت داشت. نگاهی به پرونده بازار سکه از روزهای‌ پایانی سال گذشته تا  یازدهمین روز فروردین ۱۴۰۳ حکایت از روند صعودی قیمت‌ها دارد.

بر این‌ اساس و طبق آنچه در این بازه در سایت اتحادیه طلا و جواهر درج شد، سکه امامی‌ در روز ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ در حول و حوش ۳۸ میلیون و‌۷۵۰ هزار تومان معامله شده بود با آغاز سال جدید  و در روز پنج فروردین ماه سالجاری وارد کانال ۳۹ میلیون تومان شد و بر روی ۳۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قرار گرفت. آن طور که شواهد نشان می‌دهد در روزهایی که بازار سکه به واسطه تعطیلات نوروز به حالت نیمه تعطیل در آمده بود جناح افزایشی سکه امامی یکه‌تازی کردند و بنابر اعلام سایت اتحادیه قیمت هر قطعه سکه امامی روز یازدهمین روز ماه جاری به ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. به عبارت دیگر این فلز گرانبها در کمتر از دو هفته تقریبا یک میلیون تومان گران شده است.
مرجع : آرمان ملی
برچسب ها: گرانی عید نوروز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها