به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۴۶۶۷۸۲

توافق درباره گسترش دامنه تحریم‌های ایران

توافق درباره گسترش دامنه تحریم‌های ایران
گروه سیاسی: وزیران امور خارجه و دفاع اتحادیه اروپا در مورد گسترش تحریم‌ها علیه ایران پس از حملات موشکی به اسرائیل گفتگو کردند. آنها همچنین در حال بحث در مورد چگونگی افزایش بیشتر میزان کمک‌های نظامی ارسال شده برای حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه هستند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  گفت که وزرای خارجه اتحادیه اروپا به توافق رسیدند که موشک‌ها و انتقال احتمالی آنها به کشورهای دیگر مانند روسیه و گروه‌های نیابتی در منطقه را ذیل تحریم‌های موجود علیه پهپادهای ایرانی تعریف کنند.
این اقدام پس از شلیک انتقام‌جویانه صدها پهپاد انتحاری و موشک از سوی ایران به سمت اسرائیل در تاریخ ۱۳ آوریل صورت می‌گیرد. بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی نگران آن هستند که تنش بین ایران و اسرائیل به یک جنگ منطقه‌ای همه جانبه تبدیل شود.
اگرچه تولیدات ایران عمدتاً داخلی است، اما تهران همچنان به قطعات تکنولوژیکی ساخت خارج متکی است و می‌تواند ضمن جداسازی از آن‌ها در برنامه موشکی خود استفاده کند. ایران در این سال‌ها شبکه پیچیده‌ای از اپراتورها را برای به دست آوردن اقلام حساس با کاربرد دوگانه ایجاد کرده که می‌توانند هم برای اهداف نظامی و هم برای اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار گیرند. تهران به این ترتیب تلاش کرده است تا به نوعی با تحریم‌های طولانی مدت بین‌المللی مقابله کند.
گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی در سخنانی در لوکزامبورگ گفت که از آنجایی که موشک‌های ایران علیه اسرائیل استفاده شده است، اتحادیه اروپا باید انتقال قطعات مورد استفاده برای ساخت این موشک‌ها را محدود کند.گروهی متشکل از ۹ کشور از جمله آلمان، فرانسه، هلند و لیتوانی ماه فوریه خواستار گسترش تحریم‌های موجود علیه صنایع پهپادی و موشکی ایران شدند.
سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روی این درخواست کار کرده است، اما برخی از دیپلمات‌ها در محافل خصوصی گلایه کرده‌اند که پیشرفت آن بسیار کند بوده است.
بسیاری بر این باورند که سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نگران به خطر افتادن مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران است. یک مقام اتحادیه اروپا در سخنانی قبل از نشست روز دوشنبه این انتقاد را رد کرد و گفت که بین کشورهای عضو توافق وجود ندارد.اتحادیه اروپا همچنان تحریم های سازمان ملل علیه موشک‌های بالستیک ایران را علیرغم پایان یافتن انقضای آنها در ماه اکتبر حفظ کرده است. این مقام اتحادیه اروپا گفت: «ما اکنون در مرحله‌ای هستیم که به معرفی نام‌ها و نهادها برای قرار گرفتن در فهرست تحریمی فکر می‌کنیم.»
چندین وزیر خارجه اروپایی  استدلال کردند که مذاکرات هسته‌ای به دلیل «مانع‌تراشی ایران» تقریبا دیگر وجود ندارد.  لاندسبرگیس گفت: «من یکی از کسانی هستم که باور ندارم برجام آینده ای داشته باشد.»
وزیران اروپایی همچنین گفتند که تلاش‌های خود برای یافتن راهی قانونی برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی را افزایش خواهند داد. این امر مستلزم تصمیم قانونی دادگاه اتحادیه اروپا است که زمانبر خواهد بود.آلمان اخیراً اطلاعات مربوط به حمله سال ۲۰۲۲ به یک کنیسه را که گفته می‌شود به ایران نیز مرتبط می‌شود برای بررسی به خدمات حقوقی اتحادیه اروپا تحویل داده است.
سپاه پیش از این نیز در چندین مورد از جمله حقوق بشر در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفته است.
 شالنبرگ گفت: «این واقعاً یک عمل نمادین است. ما هنوز آنها را به عنوان سازمان تروریستی در نظر نگرفته‌ایم. اما معتقدم اگر امکان پذیر باشد، باید آن را در نظر بگیریم.»


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها