به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۴:۱۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ ساعت ۰۱:۴۶
کد مطلب : ۴۶۷۳۱۶

ادامه واکنش‌ها به صدور حکم اعدام توماج صالحی

نصب پلاکاردی با عکس توماج صالحی در بزرگراهی در تهران
نصب پلاکاردی با عکس توماج صالحی در بزرگراهی در تهران
گروه هنری: اعتراضاتی در حمایت از توماج صالحی در شهرهای مختلف دنیا از جمله در بن، لاهه، فرانکفورت، برلین و هامبورگ برگزار شده است.
 
انتقاد شماری از خواننده‌ها از حکم توماج صالحی
داریوش اقبالی و ابراهیم حامدی «ابی» دو خواننده مشهور ایران به حکم توماج صالحی واکنش نشان دادند. داریوش با همرسانی آهنگی از خودش، قسمتی از شعر «رویش ناگزیر» شهریار دادور را منتشر کرده است: گیرم که باد هرزه‌ی شبگردبا های و هوی نعره‌ی مستانه در گذر باشد؛ با صبح روشن پر ترانه چه می‌کنید؟» شماری از خواننده‌های رپ فارسی هم با انتقاد از حکم اعدام توماج صالحی، خواهان آزادی او شده‌اند. ‌‌
 
وزیر خارجه کانادا حکم اعدام توماج صالحی را «به شدت» محکوم کرد
ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس حکم اعدام توماج صالحی را «به شدت» محکوم کرد.
او در این پیام نوشته است: «بسیاری دیگر مانند توماج در تلاش برای تغییر دموکراتیک قربانی نقض حقوق بشر و بی توجهی آشکار... به زندگی انسانی شدند. استفاده از مجازات اعدام برای سرکوب حقوق و آزادی‌های بشر غیرقابل توجیه است.»
 
عفو بین الملل خواستار لغو حکم اعدام توماج صالحی شد
سازمان عفو بین الملل در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از مقامات ایرانی خواسته محکومیت و حکم اعدام توماج صالحی را لغو کنند. عفو بین الملل خواستار آزادی فوری او شده است.

هشدار نرگس محمدی از زندان اوین
نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران و برنده نوبل صلح در پیامی از داخل زندان اوین گفته:‌ توماج صالحی، صدای رسای جنبش «زن،زندگی،آزادی» و موسیقی متن آن است. اعدام توماج، اعدام جنبش زنده ماست...»
 
فرانسه حکم اعدام توماج صالحی را «غیرقابل‌قبول» خواند
فرانسه حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم کرده و آن را «غیرقابل‌قبول» دانسته است. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای گفته است: «فرانسه این حکم را به شدت محکوم می‌کند، حکمی که پس از چندین حکم مرگ دیگر و اعدام‌های توجیه‌ناپذیر در ارتباط با اعتراضات ۲۰۲۲ صادر شده است.» توماج صالحی در بیانیه وزارت خارجه فرانسه «هنرمندی متعهد» توصیف شده است.
 
ایتالیا حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم کرد
ایتالیا حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم کرده است. آنتونیو تایانی، وزیر خارجه ایتالیا، در شبکه ایکس نوشت: «من مجازات مرگ را که مقام‌های ایران بر توماج صالحی تحمیل کرده‌اند محکوم می‌کنم.» وزیر خارجه ایتالیا گفته دولتش در «هر کجا و هر شرایطی» مخالف مجازات اعدام است.

چندین کارشناس حقوق بشری سازمان ملل خواستار آزادی توماج صالحی شدند
ده کارشناس حقوق بشری سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای خواستار آزادی توماج صالحی شدند. این کارشناسان، که مستقل از سازمان ملل هستند، گفته‌اند که «از حکم اعدام و بدرفتاری که آقای صالحی می‌گوید در موردش انجام گرفته نگران» هستند. در این بیانیه آمده است که «هنر باید اجازه داشته باشد در هر جامعه‌ای انتقاد کند و مردم را برانگیزد تا مرزها را جابجا» شود. این کارشناسان می‌گویند که توماج صالحی در آهنگ‌هایش از «آزادی هنری و حقوق فرهنگی» خود برای انتقاد استفاده کرده است.

وکیل دادگستری: افزایش حکم در دادگاه انقلاب «پوزخندی تلخ از درون دستگاه قضایی» است
علی‌ مجتهدزاده، وکیل دادگستری در خصوص حکم اعدام صادر شده برای توماج صالحی در دادگاه انقلاب در حسابش در شبکه اجتماعی ایکس نوشته این افزایش حکم پس از رای دیوانعالی کشور «پوزخندی تلخ از درون دستگاه قضایی» است.
مجتهد‌زاده نوشته است: «اینکه بعد از نقض حکم توماج صالحى در دیوانعالی کشور و تاکید این مرجع به کاهش اتهامات، دادگاه انقلاب با افزایش اتهامات وی را به اعدام محکوم کرده پوزخندی تلخ از درون دستگاه قضایی به سر تا ذیل قانون آئین کیفری است». این وکیل دادگستری خطاب به دستگاه قضایی و حکومت نوشته است: «خواست مردم هیچ، حداقل به قانون خودتان پایبند باشید!»
 
برچسب ها: توماج صالحی

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ ۱۵:۰۰
افسوسسسسسس (439732)
علیرضا
United Arab Emirates
۱۴۰۳/۰۲/۰۷ ۲۰:۳۰
حتما بدون هیچ شرطی هر چه سریعتر قهرمان ایران توماج عزیز باید ازاد بشه وقاضی پرونده به توکلی به همراه اژه ای در رسانه های ملی از توماج وکل مردم ایران معذرت خواهی وطلب بخشش کنند.توکلی قاضی پرونده همان روز محاکمه وحکمش اجرا بشه اژه ای هم حتما استعفا بده تا مردم خودشون ریس قوه قضاییه رو انتخاب کنند.. (439738)
۱۴۰۳/۰۲/۰۸ ۱۴:۵۰
برای بهار نیوز متاسفم.یه نفر یه کارایی کرده تو دادگاه محاکمه شده.طبق قانون باید رفتار کنند.تمام (439743)
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ ۰۹:۴۱
چیکار کرده که باید این حکم خیلی خیلی سنگینو بهش بدن من خودم این دولتو خیلی دوست دارم ولی دیگه اعدام حکم نهایی بابا (439771)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها