به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۱:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۴۶۸۷۸۴

دادستان دیوان کیفری خواستار پایان تهدیدها شد

دادستان دیوان کیفری خواستار پایان تهدیدها شد
دفتر دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه هلند خواهان پایان تلاش‌ها برای «ارعاب» کارکنان این نهاد شد و هشدار داد که چنین تهدیدهایی، حتی اگر عملی نشود، «یک جرم» علیه این تشکیلات به شمار می‌رود.
در بیانیه دفتر دادستانی دیوان لاهه به نام افراد یا کشور خاص اشاره نشده است.
اما در روزهای اخیر نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل، مقامات ارشد کاخ سفید و سناتورهای آمریکایی در رابطه با احتمال صدور حکم بازداشت علیه مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل از سوی دیوان لاهه سخن گفته بودند.دفتر دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی لاهه  در یک بیانیه نوشت: «تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از ممانعت، ارعاب یا نفوذ نادرست» در قبال این نهاد و کارکنان آن «باید فورا متوقف شود».این بیانیه افزود «اساسنامه رم» (که دیوان برپایه آن برپا شده) ساختار و حوزه‌های صلاحیت این نهاد را مشخص و اقداماتی از این دست را ممنوع کرده است.
بیانیه غیرمعمول کریم خان، دادستان بریتانیایی دیوان لاهه، تأکید کرده که استقلال و بی‌طرفی دیوان «زمانی که افراد به انتقام تهدید می‌کنند» تضعیف می‌شود.
به نوشته هاآرتص، نخست‌وزیر، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل به ظن «ارتکاب جنایت جنگی در غزه» با احتمال صدور حکم بازداشت بین‌المللی روبه‌رو هستند.
نخست‌وزیر اسرائیل چند بار در روزهای اخیر علیه احتمال صدور حکم جلب برای مقامات اسرائیل موضع گرفت و گفت هر گونه تصمیم این دیوان تأثیری بر اقدامات اسرائیل نخواهد داشت ولی یک سابقه خطرناک ایجاد می‌کند.بنیامین نتانیاهو گفت: «۸۰ سال پس از هولوکاست، نهادهای بین‌المللی که برای جلوگیری از یک هولوکاست دیگر برپا شدند، می‌خواهند اسرائیل را از حق دفاع از خود در برابر کسانی که مرتکب نسل‌کشی علیه ما شدند، محروم کنند.»
 نتانیاهو  در یک ویدئو در شبکه‌های اجتماعی گفت اسرائیل از رهبران جهان آزاد انتظار دارد قاطعانه در برابر حمله ظالمانه دیوان کیفری بین‌المللی به حق بنیادین اسرائیل در دفاع از خود، موضع بگیرند و این «بدعت خطرناک» را متوقف کنند.
اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل نیز در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، احتمال صدور حکم بازداشت سران اسرائیل از سوی دیوان لاهه را محکوم کرد.
 هرتسوگ گفت مجامع حقوقی بین‌المللی در راستای ایجاد نظم جهانی، برای صلح، ارزش‌ها و هنجارهایی که همه ما در دنیای مدرن به آن باور داریم، برپا شدند اما عناصری سعی می‌کنند این روند را تضعیف کنند.
ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل هم گفت از دیوان لاهه انتظار دارد از صدور حکم بازداشت علیه مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل خودداری کند.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین شماری از سناتورها در روزهای اخیر اقدام احتمالی دیوان لاهه علیه اسرائیل را خطری برای آمریکا نیز دانسته و گفته بودند واشینگتن و دولت‌های متحد علیه قضات و کارکنان دیوان اقدام خواهند کرد.اسرائیل و آمریکا عضو دیوان کیفری بین‌المللی لاهه نیستند.
تشکیلات فلسطینی از ۹ سال پیش با عضویت در این نهاد سلسله شکایاتی علیه اسرائیل را ارائه کرده است: از جمله در خصوص عملیات جنگی ارتش اسرائیل علیه گروه  حماس در باریکه غزه در سال ۲۰۱۴ که دامنه تحقیقات در این خصوص به جنگ کنونی اسرائیل و حماس نیز کشیده شده است.
حکومت خودگردان فلسطین همچنین پرونده ساخت‌وسازهای اسرائیل در شهرک‌های واقع در کرانه باختری را به دیوان لاهه برده است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها