به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۱۳ - ۲۲:۲۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۴۷۱۵۳۹
بودجه با اهداف ضد توسعه نوشته شده است

فاسد‌ها و چاپلوسان قدرت بیشتری گرفته‌اند

فاسد‌ها و چاپلوسان قدرت بیشتری گرفته‌اند
گروه اقتصادی: فرشاد مومنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در نشست «بررسی نسبت بودجه ۱۴۰۳ با مسائل اصلی کشور» با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این نشست به نظام تصمیم‌گیری‌های اساسی کشور، آگاهی درباره چالش‌ها و چشم‌انداز‌های ناشی از تداوم رویه‌های کوته‌نگرانه، برنامه‌گریز، غیرمشارکت‌جویانه و بحران‌ساز بدهد و راهی باز کند تا بلوغ و توان اندیشه‌ای نظام تصمیم گیری‌های اساسی کشور ارتقا یابد، اظهار کرد: عزیزان باید هر چه زودتر متوجه شوند که متملقان و چاپلوس‌هایی که با انگیزه کسب رانت‌های بزرگ به ساختار قدرت نزدیک می‌شوند نه دوستدار واقعی آن‌ها هستند و نه دوستدار مردم این سرزمین و تعلق خاطری هم به حیثیت و آینده کشور ندارند. این یکی از بدیهیات اولیه عقلی است که ساختار قدرت به شدت به توجه به آن نیاز دارد.
 
مافیاها، کارشناسان دلسوز را متهم به مخالفت با دولت می‌کنند
به گزارش جماران،وی با انتقاد نسبت به آنچه عدم انتشار برخی آمار‌ها و یا دیرکرد در انتشار آن‌ها و بعضا دست بردن در آن‌ها دانست، اظهار کرد: عوارض سوء این اقدامات، دیر یا زود برملا می‌شود. وقتی تلاش می‌کنیم حکومت گرامی را در این زمینه آگاه کنیم، مافیا‌ها و آن‌ها که به سختی می‌توان برای‌شان تعابیر مودبانه پیدا کرد و از این مناسبات نفع می‌برند، به جای اینکه از کارشناسان دلسوز و شرافتمند تقدیر کنند، آن‌ها را متهم به مخالفت با دولت می‌کنند.

زیباکلام شرافت، دلسوزی و حریتش را نشان داده
رییس موسسه مطالعات دین و اقتصاد یادآور شد: دکتر زیباکلام مگر به جزء قلم سلاح و ابزار دیگری دارد؟ ایشان رسانه اختصاصی هم ندارد. یک کارشناس است که شرافت، دلسوزی و حریتش را هم نشان داده، حداکثر این است که در ارائه تحلیل، مبنای نظری ایشان یا داده‌های مورد استنادشان محل گفت و گوست. آیا حکومتی که هزاران کارشناس را در استخدام خود دارد، باید تا این میزان از خود عجز نشان بدهد که به جای رویارویی قلمی با یک استاد بازنشسته دانشگاه، شیوه دیگری به کار بگیرد؟!

به گزارش جماران، رییس موسسه مطالعات دین و اقتصاد در بخش دیگری از سخنرانی خود درخصوص ارزیابی بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما گاه بحث کارشناسی جای خود را به بحث‌های حیدری نعمتی می‌دهد و گویا سر توزیع رانت با یکدیگر دعوا دارند، گفت: وقتی از دریچه سطوح خرد و کلان توسعه به بودجه نگاه می‌کنیم، ۱۵ معیار و شاقول برای سنجش اعتبار و کارآمدی بودجه دراختیار قرار می‌گیرد که ۹۰درصد این ۱۵ معیار به شرطی قابل عمل است که حکومت، داده‌ها را فراهم کند و در دسترس بگذارد، اما اکنون تقریبا باب هر ۱۵ معیار بسته است! گویی حکومت خودش باب خیر را به روی خود بسته است! شاید به این دلیل که بعضی فاسد‌ها و چاپلوسان اکنون در کشور قدرت بیشتری گرفته‌اند و در این شرایط؛ آنچنان همه چیز سیاسی دیده می‌شود که در ذهن آن‌ها جا انداخته‌اند که نقد به معنای مخالف‌خوانی است. متوجه نشده‌اند که نقد، اعتلابخش است و کمک می‌کند که رشد کنند.

بودجه با اهداف ضد توسعه نوشته شده است
مومنی تصریح کرد: برآورد اولیه نشان می‌دهد مجموع کسری‌های آشکار و پنهان، لایحه بودجه ۱۴۰۳ آنچنان است که باید هزاران هزار میلیارد بار به حال این ابربنگاه (دولت) گریه کنیم! با شاقول ارزیابی سطح خرد از بودجه، ما با استاندارد‌های کارایی و بهینگی دولت را ارزیابی می‌کنیم. درنهایت مهر و شفقت می‌گویم، رفتار عملی حکومت و به ویژه قوه مجریه به گونه‌ای است که نشان می‌دهد اصلا گویی دوست ندارد از این زاویه مورد ارزیابی قرار بگیرد که نتیجه آن فرو ریختن توان مالی حکومت است.

به گفته این استاد دانشگاه، وقتی ابعاد بیش برآوردی در درآمدها، کم‌برآوردی در هزینه‌ها و پنهانکاری‌های پرشمار را در این بودجه نگاه می‌کنید، کسری‌های آشکار و پنهان بودجه بیش از چند صد هزار میلیارد تومان است. من در پژوهشی، برآوردی از این کسری‌ها داشته‌ام، اما به دلیل برداشت‌های سیاسی که از نظرات کارشناسی می‌شود تصمیم ندارم آن را در فضای عمومی اعلام کنم، تنها زمانی آن را مطرح می‌کنم که یک مقام مسوول شرافتمندانه بگوید به این داده با هدف اصلاح رفتارش نیاز دارد.

تا آن زمان این عدد را نمی‌گویم، اما اجمالا به شما می‌گویم این رقم بیش از چند صد هزار میلیارد تومان است. به عنوان یک کارشناس می‌گویم از هر زاویه‌ای که به این سند نگاه کنید ردی از یک برنامه باکیفیت در آن دیده نمی‌شود، اما صد‌ها زاویه وجود دارد که دقیقا خلاف آن را نشان می‌دهد. گویی این بودجه با اهداف ضد توسعه‌ای طراحی شده تا هم فقر و نابرابری و وابستگی را افزایش بدهد و هم عقب‌ماندگی کشور را نسبت به همسایگانش و بقیه جهان تشدید کند.

چرا نمایندگان به نهاد پژوهشی هتاکی می‌کنند؟
این استاد دانشگاه با بیان این اعتقاد که طبیعتا مجلس اکنون مجال ندارد به این مسائل رسیدگی کند؛ چراکه خود مجلس نیز گرفتاری‌هایش در این زمینه کمتر از دولت نیست، گفت: اکنون نمایندگان مجلس به قوه عاقله مجلس، یعنی نهاد پژوهشی خود، هتاکی می‌کنند. این‌ها پدیده‌های شگفتی است! به یک نهاد اندیشه‌ای فحش می‌دهند و برچسب ناجور می‌زنند! اگر شورای نگهبان شأن خود را حفظ کند باید از خود بپرسد این‌ها چه کسانی هستند که من صلاحیت‌شان را تایید کرده‌ام؟! هرچند که نمی‌خواهم بگویم که صلاحیت چه کسانی را رد کرده‌اند که این‌ها را تایید کرده‌اند

واگرایی خطرناک از منابع و مصارف دولت
رییس موسسه مطالعات دین و اقتصاد با تاکید بر ضرورت درنظر داشتن شیوه‌های علمی برای سیاستگذاری در کشور، گفت: ما با روند‌های واگرایی خطرناک از منابع و مصارف دولت روبه‌رو هستیم. الزام قانونی وجود دارد که دولت یک گزارش درباره بدهی هایش منتشر کند. در زمان احمدی‌نژاد دیوان محاسبات در گزارشی نشان داد آن دولت فقط از کانال بودجه سالانه، ۲۵۰۰ خلاف قانون انجام داده است، اگر شما به قانون اهمیت می‌دهید این چوب شما را بر سر احمدی‌نژاد با این میزان تخلفات ندیدیم! چگونه است که در جا‌های دیگری می‌گویید، چون قانون است باید چنین و چنان شود؟!
برچسب ها: فرشاد مومنی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها