به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۲۱:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۸ ساعت ۲۲:۲۱
کد مطلب : ۴۷۳۰۵۵

مکرون برنده جایزه صلح بین‌المللی آلمان شد

مکرون برنده جایزه صلح بین‌المللی آلمان شد
گروه بین الملل: رییس‌جمهوری فرانسه، در پایان سفر سه‌روزه و کم‌سابقه خود به آلمان، به دلیل تلاش برای پایان دادن به جنگ اوکراین، جایزه صلح بین‌المللی وستفالی را در شهر مونستر در شرق آلمان از دستان رییس‌جمهوری این کشور دریافت کرد.
 امانوئل مکرون پس از دریافت این جایزه گفت: «دریافت جایزه صلح در زمان جنگ. ابتدا، سختم بود که آن را دریافت کنم.»
رییس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود اضافه کرد: «برقراری صلح یک خطر است. زمانی که جنگ را آغاز کرده‌اید، این‌که باید راه‌ها و ابزارهایی را برای ادامه صحبت با دشمن بیابید پیچیده‌تر از این است که در یک لحظه‌ قرارداد صلح را امضا کنید.»این جایزه بین‌المللی به یاد پیمان وِستفالی اهدا می‌شود. این پیمان‌نامه‌ در قرن هفدهم در شهر مونستر آلمان، پس از پایان جنگ‌های ۳۰ ساله مذهبی در اروپا به امضا رسید.
در این پیمان، برای نخستین بار حقوق برابر و یکسان کشورها به عنوان واحدهای سیاسی مستقل مطرح و پذیرفته شد.مطابق این پیمان کشورهای مستقل حق دارند سرنوشت‌شان را تعیین کنند. این کشورها با هم برابرند و حق دخالت در امور داخلی یکدیگر را ندارند.مکرون جایزه وستفالی را به دلیل گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه به منظور تلاش برای جلوگیری و سپس توقف تهاجم روسیه به اوکراین دریافت کرد.
مکرون اکنون مدت‌هاست که با پوتین مستقیما ارتباط و گفت‌وگویی ندارد.جنگ اوکراین که از بیش از دو سال پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد و هنوز چشم‌اندازی برای صلح میان مسکو و کی‌یف به وجود نیامده است.خبرگزاری فرانسه گزارش داد که جنگ اوکراین یکی از آخرین موضوعاتی بود که مکرون در آخرین روز سفرش به آلمان درباره آن با اولاف شولتس، صدراعظم این کشور گفت‌وگو کرد.
قرار است نشستی بین‌المللی در ماه آینده میلادی در سوئیس برگزار شود تا همه ابزارهای موجود برای برقراری صلح در اوکراین بررسی شود.اما روسیه به این نشست دعوت نشده است.
چهار روز پیش، رویترز به نقل از چهار منبع در روسیه گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری این کشور آماده است تا تهاجم علیه اوکراین را با یک توافق آتش‌بس متوقف کند. بر مبنای این توافق کی‌یف باید خطوط کنونی میدان جنگ را به رسمیت بشناسد.این خبرگزاری روز جمعه گذشته گزارش داد که این چهار منبع گفته‌اند اگر کی‌یف و غرب حاضر به گفت‌وگو درباره چنین توافقی نباشند، پوتین مصمم است که تهاجم علیه اوکراین را ادامه دهد.
دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در شبکه اجتماعی ایکس گفت رهبر روسیه در تلاش است با استفاده از اطرافیان خود برای ارسال «پیام‌های ساختگی» درباره آمادگی ادعایی خود برای توقف جنگ، نشست ماه آینده صلح به ابتکار اوکراین در سوئیس را از مسیر خارج کند.
کولبا گفت: «پوتین در حال حاضر تمایلی به پایان دادن به تجاوزات خود به اوکراین ندارد. تنها صدای اصولی و متحد اکثریت جهان می‌تواند او را مجبور کند که صلح را به جای جنگ انتخاب کند.»میخائیلو پودولیاک، مشاور رییس‌جمهوری اوکراین گفت پوتین می‌خواهد دموکراسی‌های غربی شکست را بپذیرند.
رییس‌جمهوری روسیه حدود ۱۰ روز پیش، آندری بلوسوف، اقتصاددان و معاون پیشین نخست‌وزیر این کشور را برای جایگزینی شویلگو به پارلمان روسیه معرفی کرد.این معرفی، از نظر برخی از تحلیل‌گران نظامی و سیاسی غربی، به معنی قرار دادن اقتصاد روسیه بر پایه یک جنگ دائمی است تا زمانی که روسیه در آن پیروز شود.از زمان روی کار آمدن اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در سال ۲۰۲۱، پاریس و برلین آشکارا بر سر مسائلی از جمله مسائل دفاع اروپایی تا انرژی هسته‌ای با هم اختلاف داشته‌اند.
با این حال، دو کشور در چندین زمینه از جمله در مورد یارانه‌های الکتریسته به توافق رسیده‌اند.یان ورنت، از موسسه ژاک-دلور در برلین گفت: «تنش‌هایی در روابط فرانسه و آلمان وجود دارد، اما دلیل آن این است که دو کشور به موضوعات دشواری پرداخته‌اند.»او تاکید کرد دو کشور موفق شده‌اند در مورد ضرورت گسترش اتحادیه اروپا به سمت شرق به توافق برسند.
مکرون در مقام ریاست جمهوری فرانسه بارها به آلمان سفر کرده، اما این سفر بر اساس گزارش خبرگزاری‌‌های بین‌المللی، اولین «سفر دولتی» او به آلمان و اولین سفر دولتی یک رییس‌جمهوری فرانسه به آلمان پس از سفر ژاک شیراک در سال ۲۰۰۰ است.این سفر از این جهت که فرصتی برای ارزیابی روابط بین دو قدرت بزرگ اقتصادی اروپا خواهد بود، مهم ارزیابی شده بود.
این سفر در شرایطی برگزار شد که قرار است تا چند روز انتخابات پارلمان اروپا برگزار شود و نیروهای راست افراطی در کشورهای مختلف که با اتحادیه اروپا مخالف هستند، اقبال بیشتری در افکار عمومی یافته‌اند.کشورهای عضو اتحادیه اروپا اکنون با چالش‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی، جنگ اوکراین و احتمال انتخاب مجدد دونالد ترامپ در آمریکا در ماه نوامبر مواجه‌اند.

 
برچسب ها: فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها