به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۰۸:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۴۷۳۲۱۹

ژاپن از اولین ماهواره چوبی جهان رونمایی کرد

ژاپن از اولین ماهواره چوبی جهان رونمایی کرد
گروه علمی:دانشگاه کیوتو و جنگلداری سومیتومو روز سه‌شنبه از تکمیل اولین ماهواره مصنوعی چوبی جهان به نام لینگوست خبر دادند.به گزارش ایسنا، لینگوست(LignoSat) در ماه سپتامبر از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب می‌شود.
 
 این ماهواره که توسعه آن در ماه آوریل سال ۲۰۲۰، آغاز شد از چوب ماگنولیا ساخته شده است. استحکام و کارایی درخت ماگنولیا پس از انجام آزمایش‌های قرار گرفتن در معرض محیط فضا انتخاب شد. برای این آزمایش چوب درخت گیلاس، درخت توس و ماگنولیا روی یک تراشه قرار داده شد و به فضا رفت. این چوب توسط شرکت جنگلداری سومیتومو (Sumitomo Forestry) تهیه شده است.

این کاوشگر ۱۰ سانتی‌متر مکعبی با استفاده از روش سنتی ژاپنی که نیازی به پیچ یا چسب ندارد ساخته شد و مجهز به صفحات خورشیدی خارجی است. آزمایش‌های زمینی تأیید کرد که چوب بر سلامت و ایمنی فضانوردان و همچنین تجهیزات دقیق و اجزای نوری تاثیر منفی نمی‌گذارد.

پروژه لینگوست با هدف مبارزه با شلوغی فضا و ترویج فعالیت‌های فضایی دوستدار محیط زیست انجام شده است. قوانین بین‌المللی کنونی الزام می‌کند که ماهواره‌ها پس از ماموریت‌های خود دوباره وارد جو شوند تا از تبدیل شدن به زباله‌های فضایی جلوگیری شود. ماهواره‌های معمولی به دلیل داشتن ذرات فلزی تولید شده در هنگام ورود مجدد، خطرات آلودگی هوا را به همراه دارند. انتظار می‌رود ماهواره‌های چوبی که پس از ورود مجدد به جو می‌سوزند، این اثر را کاهش دهند.

تاکائو دوی(Takao Doi) استاد دانشگاه کیوتو و فضانورد گفت: گسترش پتانسیل چوب به عنوان یک منبع پایدار بسیار مهم است.طی ۶ ماه پس از پرتاب، داده‌های مربوط به انبساط و انقباض چوب، دمای داخلی، ژئومغناطیس و عملکرد تجهیزات الکترونیکی جمع آوری خواهد شد. این داده‌ها که توسط ایستگاه ارتباطی دانشگاه کیوتو دریافت می‌شود، از توسعه دومین ماهواره به نام لینگوست-۲ خبر می‌دهد.

جنگلداری سومیتومو همچنین نتایج را برای درک نحوه تجزیه چوب در سطح نانو با هدف توسعه فناوری‌هایی برای جلوگیری از تخریب چوب و ایجاد کاربردهای جدید برای چوب، از جمله ساخت مواد بسیار بادوام برای نمای بیرونی ساختمان، مطالعه خواهد کرد.
برچسب ها: تحقیقات علمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها