به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۱۹:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۰ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۴۷۳۲۶۷

اوکراین از انهدام ۱۳ پهپاد روسیه خبر داد

اوکراین از انهدام ۱۳ پهپاد روسیه خبر داد
گروه بین الملل: نیروی هوایی ارتش اوکراین  اعلام کرد ۱۳ فروند از ۱۴ پهپاد روسیه را در حمله شبانه به سه منطقه اوکراین ساقط کرده است.
الکساندر کوال، استاندار استان ریونه در شمال غرب اوکراین، نیز در این زمینه گفت که بقایای شماری از این پهپادهای روسی بر روی زیرساخت‌های انرژی در این منطقه افتاده و باعث قطع برق در برخی از مناطق شده است.استاندار منطقه کیروف‌هِراد در مرکز اوکراین هم اعلام کرد لاشه پهپادها به خطوط برق در این منطقه آسیب زده و کار تعمیر در حال انجام است.
نیروی هوایی اوکراین می‌گوید ۱۱ پهپاد روسی را بر فراز منطقه میکولائیف سرنگون کرده، اما استاندار این استان جزئیاتی در مورد خسارات احتمالی نداد.در همین حال، دولت سوئد  اعلام کرد بسته‌ای از کمک‌های نظامی به ارزش ۱۳.۳ میلیارد کرون سوئد (۱.۳ میلیارد دلار) به اوکراین ارسال خواهد کرد.اِبا بوش، معاون نخست‌وزیر سوئد،  گفت که این شانزدهمین بسته کمکی سوئد به اوکراین و بزرگترین بسته کمکی این کشور تا امروز است.
این کمک در زمانی ارسال می‌شود که کی‌یف با تأخیرهای متعدد در ارسال بسته‌های نظامی حیاتی غرب در سومین سال جنگ خود با روسیه دست‌وپنجه نرم می‌کند.
سوئد پس از ۲۰۰ سال بی‌طرفی سیاسی، در ماه مارس امسال به عنوان سی‌ودومین عضو ناتو به این پیمان نظامی پیوست. هشدارهای مقامات این کشور در مورد تهدید روسیه برای سوئد، بسیاری را در این کشور نگران کرده است.یک روز پیشتر نیز اعلام شد که بلژیک ۹۷۷ میلیون یورو (یک میلیارد دلار) کمک نظامی و ۳۰ جنگنده اف-۱۶ به اوکراین تحویل خواهد داد.
این بسته کمکی طبق یک توافقنامه امنیتی دوجانبه ۱۰ ساله که در روز هشتم خرداد در بروکسل از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، و الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک امضا شد، فراهم شده است.
در تحولی دیگر، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس،  با امضای حکمی مشارکت کشورش در پیمانی که استقرار نیروهای نظامی متعارف در اروپا را محدود می‌کند، به حالت تعلیق درآورد.این اقدام مشابه تصمیمی است که پیشتر توسط روسیه، متحد این کشور، گرفته بود.
«پیمان نیروهای متعارف در اروپا» (سی‌اف‌ای) که برای اولین بار توسط ناتو و پیمان ورشو در اواخر جنگ سرد در سال ۱۹۹۰ امضا شد، تعداد تانک‌ها، هواپیماهای جنگی و سایر تجهیزات نظامی را که می‌توانند بین اقیانوس اطلس و کوه‌های اورال مستقر شوند، محدود می‌کند.بلاروس اگرچه به‌طور مستقیم در درگیری اوکراین دخیل نیست، اما در فوریه ۲۰۲۲، یعنی زمانی که مسکو آماده آغاز تهاجم خود علیه اوکراین می‌شد، میزبان نیروهای روسی بود.بلاروس پس از انتخاب مجدد لوکاشنکو در سال ۲۰۲۰ که به شدت مورد مناقشه بود، به مسکو نزدیک‌تر شده است. روسیه حمایت مالی، نظامی و دیپلماتیک از رژیم لوکاشنکو را فراهم می‌کند.


 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها