گروه اقتصادی: واردات گسترده خودروهای برقی و اعلام زمان ثبتنام برای دریافت آنها، آخرین خبر صنعت خودرو در ایران است. سامانه جدید عرضه خودروهای برقی وارداتی راهاندازی شده و متقاضیان توانستند در سامانه جدید ثبت نام کنند.
به گزارش اقتصاد24، طبق این خبر، افراد متقاضی برای ثبت نام باید مبلغ یک میلیارد ریال مسدود و سپس به ادامه روند ثبتنام میپرداختند. خبر مذکور توجهات را مجدد به سمت خودروهای برقی در کشور و همچنین بسترهای مورد نیاز برای بهرهگیری از آنها جلب کرد؛ این در حالی است که هنوز در کشور ایستگاههای تامین شارژ خودروها وجود نداشته و مشخص نیست خریداران چگونه باید سوخت ماشینهای خود را تهیه کنند و این موضوع مهمترین معضل یاد شده برای تصمیم دولت در واردات و فروش خودروهای برقی است.
آیا بستر لازم برای خودروهای برقی آماده است؟
ابوالفضل خلخالی، کارشناس حوزه خودرو به تشریح دلایل نیاز ایران برای حرکت به سمت استفاده از خودرو برقی پرداخت و گفت: با توجه به بحرانی که در مصرف سوخت و ناترازی انرژی در کشور وجود دارد، راهی غیر از توسعه استفاده از خودروهای برقی و جایگزین کردن آنها با خودروهای بنزینی نداریم. حال این برقیسازی چه شامل برقی شدن کامل خودروها باشد چه واردات و تولید خودروهای ترکیبی مانند برقی-هیدروژنی و یا غیره، فرقی نمیکند.
باید این تغییر و تحولات به زودی انجام شده و به سمت گسترش استفاده از خودروهای برقی در کشور حرکت کنیم.
وی ادامه داد: در رابطه با زیرساخت استفاده از خودروهای برقی، شبهات زیادی وجود دارد که باید به بررسی هر یک پرداخت؛ نخست آنکه شبکه برقی در کشور ما، گسترده و سراسریست و از نظر توزیع برق در نقاط مختلف ایران در شرایط خوبی قرار داریم. اگر قصد داشتیم تا سراغ ماشینهای هیبریدی یا توسعه استفاده از سوخت CNG برای وسایل نقلیه برویم، میبایست تا زیرساختهای عمومی آن را فراهم کنیم، اما برای خودروها برقی، در مضیقه چندانی قرار نداریم. با کمی مدیریت و ساماندهی بسترها و ایستگاههای برقرسانی میتوانیم به مسئله شارژ ماشینهای برقی در آیندهای نزدیک پاسخ دهیم.
تامین انرژی خودرو امکان پذیر است
این کارشناس حوزه خودرو در ادامه صحبتهای خود، به میزان مصرف خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: برخی تصور میکنند که برای تامین سوخت خودروهای برقی، نیاز به مصرف زیادی داریم در حالی که شاید چنین نباشد. برای تامین یک خودروی سواری، یک ایستگاه شصت کیلوواتی برق، کفایت میکند. این رقم برای اتوبوس، به سیصد کیلووات میرسد. اگر بخواهیم این رقم را در مقام قیاس با مصارف عمومی امروز قرار دهیم، باید بگوییم مصرف یک شبانه روز کولر گازی در ۱۰ خانه مسکونی، با این اعداد برابری میکند. پس نیاز نیست تا درباره ایستگاههای تامین برق خودروهای برقی، اغراق کنیم.
وی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که میتوان توسط آن، نیاز برقی خودروها را تامین و با سرعت بالایی زیرساخت استفاده از این خودروها را مهیا کرد، ایجاد ایستگاههای برقیست که شارژهای شبانه دارند و در زمان پیک مصرف انرژی، فعالیت محدود دارند. راهکار بعدی، آن است که خود ایستگاههای شارژ برق خودروها، مجهز به تجهیزاتی برای تامین و تولید برق توسط انرژیهای پاک باشند. به عنوان مثال ایستگاهها، پنلهای خورشیدی داشته و از این طریق بخش زیادی از برق مورد نیاز خود را تولید کنند. در چنین شرایطی، احتیاج به سوختهای فسیلی یا افزایش تولید برق توسط دولت نخواهد بود.
خلخالی در پایان خاطرنشان کرد: تهیه زیرساختهای تهیه برق برای خودروهای شارژی در ایران، میتواند با سرعت زیادی صورت بگیرد و بخشی از نیازهای آن در حال حاضر مهیاست. تنها باید در کنار واردات و واگذاری این خودروها به متقاضیان، تدبیرات لازم و همزمان به کار گرفته شود.
به بهانه کاهش مصرف بنزین!
بخشی از کارشناسان، با نگاهی مثبت و خوشبینانه به مسئله واردات خودروهای برقی نگاه کرده و بر این باورند که میتوان با برنامهریزی و مدیریت لازم، تمهیدات مورد نیاز استفاده از این خودروها را تهیه کرد. مسئله ناترازی انرژی در ایران، صحبتهای متعدد و اخیر برخی نمایندگان مجلس و سایر مدیران مربوطه درباره میزان رشد واردات بنزین در کشور، نگرانیها را بابت کمبود بنزین در ادامه در کشور به وجود آورده که خود شایان توجه است.
افزایش قیمت این سوخت برای مردم و محدود شدن میزان استفاده بنزین با مسائلی مانند کارت سوخت و سهمیهبندی جدی، خود گویای سیاست جدید دولت برای کاهش مصرف بنزین در سطح عمومیست.حال که دولت به سراغ واردات و عرضه خودروهای برقی رفته، باید دید تا چه میزان در تهیه و تامین زیرساختها و بسترهای مورد نیاز استفاده عمومی از این خودروها موفق عمل خواهد کرد. بهویژه در شرایط فعلی که تا مرداد ماه سال جاری، دولت و هیئت کابینه آن تغییر خواهد کرد، رویکرد دولت جدید برای عرضه و استفاده از ماشینهای برقی، مهم ارزیابی میشود.