به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۰۶ - ۲۲:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۱ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۴۷۳۴۲۷

لغو ممنوعیت فروش مواد غذایی به غزه

لغو ممنوعیت فروش مواد غذایی به غزه
گروه بین الملل: به گفته مقام‌های فلسطینی، بازرگانان و امدادگران بین‌المللی، ارتش اسرائیل ممنوعیت فروش مواد غذایی به غزه از اسرائیل و کرانه باختری اشغالی را لغو کرده است.
خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی می‌گوید مقام‌های ارتش به بازرگانان غزه چراغ سبز نشان دادند تا چند روز پس از حمله نیروهای اسرائيل به رفح تامین‌کنندگان اسرائیلی و فلسطینی، مواد غذایی تازه مانند میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی را از سر بگیرند.
حمله به رفح، عملا جریان کمک‌های سازمان ملل به سرزمین ویران شده فلسطین را متوقف کرده است. اسراییل تحت فشار فزاینده جهانی برای کاهش بحران قرار گرفته و آژانس‌های بشردوستانه نسبت به قحطی قریب الوقوع هشدار می‌دهند.
عید ابو رمضان، رئیس اتاق بازرگانی غزه در این رابطه می‌گوید: «اسرائیل با توزیع کنندگان غزه که قبل از جنگ از کرانه باختری و اسرائیل کالا می خریدند، تماس گرفته و به آنها گفته که می‌توانند تجارت خود را از سر بگیرند.»
به گفته مقام‌ها بازرگانان و ساکنان فلسطینی، این نخستین بار از آغاز جنگ در اکتبر سال گذشته است که کالاهایی که در داخل اسرائيل و یا کرانه باختری تولید می‌شوند، اجازه ورود به غزه پیدا می‌کنند.
یک شاخه ارتش اسرائيل که مسئول انتقال کمک‌ها به غزه است در پاسخ به خبرگزاری رویترز گفته است که این کشور به دنبال راه‌هایی برای تقویت کمک‌های بشردوستانه و افزایش میزان مواد غذایی برای فروش در نوار غزه است. شیمون فریدمن، از سخنگویان این بخش از ارتش اسرائيل در ادامه می‌افزاید: «اجازه دادن به بخش خصوصی برای آوردن مقداری غذا به نوار غزه بخشی از این تلاش‌ها برای افزایش میزان مواد غذایی است که وارد می‌شود».
امدادگران ماه‌ها از اسرائیل خواسته‌اند که اجازه دهد محموله‌های تجاری بیشتری وارد غزه شود تا علاوه بر غذاهای فاسدنشدنی همچون آرد و غذاهای کنسروی، غذاهای تازه هم به مردم آواره این باریکه برسد.در این مدت روزانه بین ۲۰ تا ۱۵۰ کامیون که هر کدام ظرفیت انتقال ۲۰ تن مواد غذایی دارند به صورت نامنظم از گذرگاه مرزی کرم شالوم بین جنوب غزه و اسرائيل منتقل شده و مقام‌های فلسطینی می‌گوید اسرائيل به صورت سلیقه‌ای اجازه ورود این کمک‌ها را صادر می‌کند.
این تعداد بسیار کمتر از روزانه ۶۰۰ کامیون در روزی است که آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده تاکید کرده برای مقابله با قطحی در غزه ضروری است.
بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، قبل از شروع جنگ در ۷ اکتبر، روزانه به طور متوسط ۵۰۰ کامیون کمکی و تجاری وارد غزه می‌شد تا تقریبا تمام کالاهای مورد نیاز این باریکه از مواد غذایی گرفته تا تجهیزات پزشکی و کشاورزی را تامین می‌کرد.
چهار امدادگر که در هماهنگی تحویل این کمک‌ها به غزه نقش دارند، می‌گویند که غذای ورودی نیز گران است مردم فقیر در نوار غزه به راحتی نمی‌توانند هزینه‌های آن‌را پرداخت کنند. سه تن از ساکنان غزه که با آنها مصاحبه شد، گفتند که محصولاتی با برچسب عبری در بازارها دیده‌اند، از جمله هندوانه‌های یک شهرک اسرائیلی، اما اغلب با قیمت‌های بسیار بالا که خرید آن برای خانواده‌های محروم و آواره غیرممکن است.
عابد ابومصطفی، پدر پنج فرزند در شهر غزه، در این رابطه به رویترز می‌گوید: «من دو تخم مرغ به قیمت ۱۶ شکل (۵ دلار) خریدم، فقط به این دلیل که کودک سه ساله‌ام برای تخم مرغ گریه می‌کرد. این در حالی است که در حالت عادی می‌توانستم ۳۰ تخم مرغ را با قیمتی کمتر از این بخرم.»
حملات اسرائيل به نوار غزه در حالی ادامه دارد که این کشور به هشدارها و درخواست‌های بین‌المللی برای پایان دادن به این عملیات خونین توجهی نمی‌کند و آژانس‌های امدادی از محتمل بودن وقوع فاجعه انسانی در این باریکه خبر می‌دهند.
ابو رمضان از اتاق بازرگانی نوار غزه  می‌گوید ارتش اسرائيل با بازرگانان غزه تماس گرفته و به آنها اطلاع داده که می‌توانند تحویل غذا از اسرائيل و انتقال آن به نوار غزه را از سر بگیرند. به گفته وسیم الجباری، رئیس اتحادیه صنایع غذایی و صنایع کرانه باختری، بر اساس این توافق، تمامی تامین کنندگان و کالاها باید توسط ارتش اسرائیل بررسی شوند.
توزیع کنندگان غزه با کامیون‌های ارسال شده توسط تامین کنندگان در گذرگاه کرم شالوم غزه ملاقات می‌کنند، جایی که ارتش کالاها را قبل از تحویل آن به توزیع کنندگان برای بردن به داخل غزه بررسی می‌کند. الجباری و ابورمضان گفتند که ورود هیچ کالای رایگان یا کمک‌های خیریه از کرانه باختری یا اسرائیل به غزه مجاز نیست، فقط محصولاتی برای فروش اجازه ورود به این باریکه را خواهند داشت.
هیچ یک از پنج تاجر مصاحبه شونده که در این تجارت مشارکت داشتند، مبلغ دقیقی را که برای یک محموله کامل دریافت می‌کنند، اعلام نکردند، اما گفتند که قیمت آنها همان چیزی است که معمولا برای فروش در کرانه باختری هزینه می‌شود. با این حال این بازرگانان تأیید کردند که هزینه‌های حمل و نقل قیمت‌ها را افزایش می‌دهد زیرا کامیون‌ها اغلب مجبورند مدت طولانی را در جاده نزدیک کرم شالوم در ایست بازرسی بگذرانند.دو توزیع کننده در داخل غزه از بیان این که به چه قیمتی کالاها را خریده و فروخته‌اند خودداری کرده اما تأیید کردند که از طریق حواله بانکی این مبالغ را به تولیدکنندگان پرداخت کرده‌اند و در بازارهای محلی هم از فروشندگان بازارهای محلی پول نقد دریافت می‌کنند.
این کالاها همچنین به طور نابرابر توزیع شده‌اند و تعداد کمی از آنها به شمال غزه می‌رسند، جایی که نگرانی از بروز قحطی شدیدتر است.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها