به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۰۶ - ۲۲:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۲ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۴۷۳۶۲۱

توافق بر سر بازگشایی گذرگاه رفح 

توافق بر سر بازگشایی گذرگاه رفح 
گروه بین الملل: با «فشار ایالات متحده»، دو کشور اسرائیل و مصر بر سر بازگشایی گذرگاه مرزی رفح در جنوب نوار غزه به منظور ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای غیرنظامیان فلسطینی در این باریکه محاصره شده موافقت کردند.
این گذرگاه از روز ۱۸ اردیبهشت (۷ مه) که ارتش اسرائیل کنترل آن در سمت غزه را در اختیار گرفت، بسته بود و این امر به اختلال در کمک‌رسانی برای غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه منجر شده بود.مصر برای اجتناب از این دیدگاه که همدست اسرائیل جلوه کند اعلام کرده بود که از بازگشایی گذرگاه رفح تا مادامی که کنترل بخش غزه آن به دست فلسطینی‌ها نیفتد، خودداری خواهد کرد.
بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی کان که متعلق به دولت اسرائیل است، این کشور با هدف کمک به بازگشایی گذرگاه رفح موافقت کرده که نیروهای خود را از مرز عقب بکشد.
این گزارش می‌گوید که علی‌رغم تلاش‌ها برای آن که یک نهاد بین‌المللی کنترل گذرگاه را به دست بگیرد، هیچ نهادی حاضر به این کار نشده است. در نتیجه اسرائیل موافقت کرده که به طور موقت کنترل این گذرگاه به فلسطینیانی واگذار شود که سابقه آنها را تایید کند و اطمینان یابد که هیچ ارتباطی با گروه حماس ندارند.
از سویی شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از منابع مطلع گزارش داد که اسرائیل به مصر پیشنهاد داده تا گذرگاه رفح را با مشارکت سازمان ملل متحد و احزاب فلسطینی غیروابسته به حماس مدیریت کند.این منابع به العربیه گفته‌اند که هفته آینده یک هیئت آمریکایی برای گفت‌وگو در مورد مدیریت گذرگاه رفح و بحران مرزی وارد قاهره می‌شود.
العربیه می‌گوید که واشینگتن به قاهره اطمینان داده که نیروهای اسرائیلی در گذرگاه رفح مستقر نخواهند شد.
جمعه گذشته دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرده بود که این کشور و ایالات متحده توافق کرده‌اند تا زمانی که مکانیسم‌های قانونی برای بازگشایی گذرگاه مرزی رفح از سوی طرف فلسطینی- مصری، ایجاد شود، «به طور موقت» به ارسال کمک‌های بشردوستانه به سازمان ملل در غزه از طریق گذرگاه «کرم شالوم» اسرائیل ادامه دهند.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها