به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۱۹:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۲ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : ۴۷۳۶۵۷
ثبت‌نام اولین چهره شاخص اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم

مسعود پزشکیان: دولتم دولت عدالت، انصاف و قانون خواهد بود

گروه سیاسی: دکتر مسعود پزشکیان هدف از حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری را رونق به انتخابات با افزایش حضور نمایندگان سلایق گوناگون عنوان کرد و گفت: دولت من دولت عدالت و انصاف و قانون خواهد بود.
مسعود پزشکیان: دولتم دولت عدالت، انصاف و قانون خواهد بود
به گزارش انصاف نیوز، نماینده مردم تبریز در مجالس هفتم تا دوازدهم که پیش از ظهر شنبه [۱۲ اردیبهشت ۴۰۳] برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم به ستاد انتخابات کشور آمده بود، در جمع خبرنگاران گفت: حضور سلایق مختلف در عرصه رقابت‌، به ایجاد شور انتخاباتی و مشارکت مردم کمک می‌کند و بنابراین تصمیم به اعلام کاندیداتوری گرفتم. خبرنگار انصاف نیوز از آقای پزشکیان پرسید آیا این انتخابات را از انتخابات ۱۴۰۰ متفاوت می‌داند؟ او پاسخ داد: باید این سوال را از شورای نگهبان پرسید اما من امیدوارم در رویه‌های قبلی تجدیدنظر و فضا برای حضور همه سلایق و افکار در انتخابات فراهم شود. پزشکیان نام دولت خود را دولت عدالت و انصاف و قانون خواند و افزود: قبلا هم گفته‌ام که اگر قانون و عدالت و انصاف را رعایت کنیم، هیچ مشکلی در کشور نخواهیم داشت. نماینده مردم تبریز در مجلس دوازدهم پس از ثبت نام نیز گفت: مشکل کشور، بی‌اعتنایی به قانون و ترجیح منافع گروهی و جناحی به منافع ملی است.
پزشکیان به اهداف مشخص‌شده در سند چشم‌انداز اشاره کرد و گفت: قرار بود فقر را ریشه‌کن کنیم، قرار بود بی‌عدالتی را از بین ببریم، قرار بود مردم در آسایش و رفاه باشند و قرار بود قدرت اول منطقه باشیم اما چرا نشد؟ چون هر دولتی به‌جای عمل به قانون، بر اساس سلیقه افراد و منافع گروهی و سیاسی خود عمل کرد و مردم را ندید.
او ادامه داد: همه حرف‌های قشنگ می‌زنیم اما زمان اجرا، قانون را کنار می‌گذاریم و بر اساس سلیقه خود عمل می‌کنیم. اگر قرار باشد هر دولتی بر اساس سلیقه خود عمل کند، همین هرج و مرجی می‌شود که شاهدش هستیم. من بارها به دوستان تذکر داده‌ام که اگر ولایت‌مدار هستید، باید خواسته رهبری را اجرا کنید. خواسته رهبری و مردم هم در سند چشم‌انداز و قوانین بالادستی منعکس شده است، چرا اجرا نمی‌کنید؟
پزشکیان در پاسخ به پرسشی درباره همکارانی که برای دولت احتمالی‌اش برمی‌گزیند، گفت: طبیعتا باید ببینیم چه کسانی تجربه و علم و آگاهی تصدی مسئولیت را دارند و وقتی چنین افرادی را پیدا کردیم، باید منت‌شان را بکشیم که مسئولیت قبول و کمک کنند کشور از این وضعیت خارج شود. اگر ملاک انتخاب دولتمردان تخصص و مهارت و علم افراد باشد، دیگر شاهد انتخاب افرادی نخواهیم بود که هیچ فضیلتی ندارند جز نزدیکی جناحی و گروهی. خبرنگار از این کاندیدای ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم پرسید در چند روز اخیر تلاش شد تشییع جنازه مرحوم رئیسی، مهر تایید مردم به دولت سیزدهم و تمایل‌شان به تداوم دولت ایشان ارزیابی شود. در این شرایط چرا شما وارد انتخابات شدید؟ پزشکیان پاسخ داد: چه دولت ایشان و چه هر دولتی دیگری، وقتی موفق است که سیاست‌های کلی و سند چشم‌انداز را اجرا کند. سیاست‌های کلی یعنی ثبات در سیاست‌ها. اگر ثبات وجود داشت، نباید شاهد بی‌عدالتی می‌بودیم، نباید  شاهد تبعیض بین مناطق حاشیه‌ای و مرکزی کشور می‌بودیم، نباید شاهد تفاوت بین قومیت‌ها می‌بودیم و… اگر چنین بود که مردم همه راضی می‌شدند. پزشکیان درباره وجود یا عدم وجود منابع کافی برای پیشرفت کشور نیز گفت: منابع، فکر و استعداد و دانش آدم‌هاست. منابع مغزها هستند نه زمین و ارز و امکانات. ژاپن و کره چه منابعی دارند که توانسته‌اند به دنیا امکانات صادر کنند؟ اگر منبع می‌خواهیم باید به مغزها اتکا کنیم. باید به آنانی که استعداد و علاقه و دانش ساختن ایران را دارند، میدان دهیم که بیایند و این کشور را بسازند، فارغ از این‌که با من و شما هم‌سلیقه هستند یا نه؟ این کاندیدای ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا به نفع کاندیدای خاصی انصراف می‌دهید یا نه؟ گفت: نه، ولی به هر حال شرایط باید طوری پیش برود که اصلح انتخاب شود.
برنامه را کنار می‌گذاریم و از خودمان حرف می‌زنیم
پزشکیان در ستاد انتخابات کشور گفت: اگر می‌خواهیم مشکل مملکت حل بشود باید با هم وحدت کنیم و به عالمان و دانشمندان و انسان‌های توانمند متکی شویم.‌ نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو پس از ثبت‌نام در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ‌در جمع خبرنگاران  ضمن تسلیت سانحه برای شهدای خدمت، گفت: برای اینکه بتوانیم به مشارکت پرشور کمک کنیم، وارد صحنه رقابت شدم.
او افزود: آن‌چه ما و مجریان باید انجام دهند، حرف‌های جدید و راه جدید نیست؛ مشکل ما این است که آن‌چه سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری و قانون و برنامه است را یک طرف می‌گذاریم و از خودمان حرف‌های دیگری می‌زنیم.
پزشکیان گفت: باید برای اهداف سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تلاش کنیم. قرار بود ایران جایگاه اول منطقه را در عرصه اقتصاد، علمی و فناوری با هویت اسلامی و انقلاب داشته باشد.
وی اضافه کرد: سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به عدم فقر و تبعیض جزو بندهای سیاست‌های ابلاغی رهبری بوده است. ما باید در منطقه جایگاه برتری می‌داشتیم و باید کاری می‌کردیم مردم از سلامت کامل برخوردار بوده و آموزش از عدالت برخوردار می‌بود.
داوطلب ریاست جمهوری گفت: تنظیم رابطه دولت و مردم و همچنین افزایش سهم مردم در امور کشور و ایجاد امکانات عادلانه برابر و رفع تبعیض در مناظق مختلف از جمله این موارد ابلاغی است. آیا مناطق مختلف کشور دسترسی عادلانه به منابع دارند؟
پزشکیان گفت: قانون برنامه باید اجرا می‌شده و باید ارتباط منطقی با دنیا می‌داشتیم. چرا این عملی نشده؟ چون یک عامل بیرونی و یک عامل درونی داریم. او اضافه کرد: باید قبول کنیم کسانی که در این کشور هستند بر اساس توانایی‌هایشان باید جایگاه‌ها را به دست بگیرند نه بر اساس گروه و جناح. ما باید به‌دنبال کسانی برویم که علم، مهارت و تجربه دارند. ممکن است این افراد دوست ما هم نباشند ولی در جهت سیاست‌های کلی باید عمل کنیم. این داوطلب ریاست جمهوری تصریح کرد: فرد مسئول باید این کار را انجام دهد و اگر نکند، باید پاسخ‌گو باشد. ما باید در داخل کشور وحدت و انسجام بین گروه‌ها، دسته‌ها و احزاب ایجاد کنیم. تقوا از نظر اعتقادی یعنی حرکت بدون خطا؛ این حرکت باید در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و همه عرصه‌ها رخ بدهد. نه اینکه برخی افراد ناتوان قدرت را بدست بگیرند و مشکلات متعدد ایجاد شود و پاسخ‌گو هم نباشد. پزشکیان در پایان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم مشکل کشور حل شود باید به افراد توانمند متکی شده و با وحدت و انسجام در جهت سیاست‌های کلی حرکت کنیم.
 
رهامی: نظر مثبت اصلاح طلبان بیشتر روی پزشکیان، جهانگیری و لاریجانی است
محسن رهامی گفت: در جریان اصلاح طلبان و میان احزاب روی آقای پزشکیان و جهانگیری و حتی آقای لاریجانی نظر‌ها بیشتر است. امکان دارد آقای لاریجانی تایید شود و یک توافقی مثل دوره‌ای که آقای روحانی آمدند، صورت گیرد.
رهامی، درباره احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: این را دوستان مطرح کردند. هیچ اطمینان قطعی نداریم. منتظریم ببینیم فضای عمومی باز می‌شود و می‌توانیم انتخابات رقابتی داشته باشیم یا خیر.
وی در گفتگو با ایلنا، افزود: در درجه دوم موضع جریان اصلاحات است که می‌خواهند نامزدی داشته باشند یا نه لذا این دو مهم‌ترین عامل برای ثبت نام من است. همان برنامه‌های دوره قبل را که داشتیم آماده کردیم و دوباره با همان افراد برای کابینه صحبت کردیم. دوره قبل هم کلی کار شده بود. از وزرات خانه‌های مهم اشخاصی را دعوت کردیم و صحبت کردیم همان جلساتی که از دوره قبل داشتیم کماکان دایر است. این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: یکی دو روز بعد از مشخص شدن برگزاری انتخابات مراجعات شروع شد این روز‌ها هم در دفتر هستم یک تعدادی از نمایندگان ادوار و یکسری از استان‌ها اینجا جلسه می‌گذارند برای همین موضوع که در واقع از من می‌خواهند برای ثبت نام و ورود به انتخابات اقدام کنم. رهامی درباره آخرین وضعیت تصمیم جبهه اصلاحات برای نحوه حضور در انتخابات گفت: در داخل جبهه اصلاحات دو جریان فعال است یکی همان جبهه اصلی است که یکشنبه جلسه داشتند و به تصمیم قطعی نرسیدند و فعلا نه به مصداق رسیدند و نه به کیفیت ورود. قرار است این هفته دوباره جلسه بگذارند این طیف در انتخابات مجلس به این نتجیه رسیدند که اصلا لیست ندهند و شرکت نکنند. آن‌ها فعلا مردد هستند و تصمیم نگرفته‌اند.
وی افزود: اما آن جریان اصلاحات که از دوره چهارم شورای شهر وارد انتخابات شد و لیست دادند و بعد هم در مجلس اخیر در تهران و شهرستان‌ها فعال شد یک جریان معتدل‌تر است که نود یا صد نفر نماینده مستقل، معتدل و مایل به اصلاحات را وارد مجلس می‌کند. آن‌ها تقریبا تکلیف‌شان مشخص است و بناشان بر حضور در انتخابات است و در انتخاب مجلس در حالی که در تهران جبهه اصلاحات لیست نداد و آقای خاتمی و دوستان هم گفتند ما شرکت نمی‌کنیم و رای هم ندادند، ولی جریان معتدل اصلاحات هم در تهران و هم در شهرستان ها، از ارائه لیست در واقع حمایت هم کردند مثل زنجان و آذربایجان شرقی و غربی و کردستان این جریان بنایش بر این بود که لیست بدهد. همان‌ها می‌آیند دفتر ما و درخواست کاندیداتوری از بنده دارند.این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: در واقع این‌ها از میان کاندیدا‌ها از نامزدی که مورد توافق جمعی باشد حمایت می‌کنند. منتها فعلا نظرشان این است که شما ثبت نام کنید تا ببینیم در فضای انتخاباتی این چند روز چه پیش می‌آید بعد ما بیایم به نتیجه برسیم.
وی با بیان اینکه جریان دوم یعنی جریان معتدل اصلاحات هم به شخص خاصی فعلا نظر ندارند، گفت: از مجموع دوستان خواستند که بیایند، به بنده، آقای پزشکیان و آقای جهانگیری گفتند که شما ثبت نام کنید و درخواست دادند و ما هم فعلا منتظریم ببینیم این جریان چه اندازه جدی است جریان اول یعنی آن که الان در قالب جبهه اصلاحات تصمیم گیری می‌کند، در انتخابات مجلس متوقف بودند و احتمال اینکه الان هم متوقف باشند وجود دارد.
رهامی عنوان کرد: این جریان متوقف است در مجلس هم ورود پیدا نکرد، جریان معتدل در انتخابات مجلس ورود پیدا کرد تقریبا در انتخابات هیات رییسه عامل عمده‌ای که باعث شد تندرو‌ها رای نیاورند، همین جریان مستقل و معتدل بوده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که تشکل شما برای این انتخابات نامزد خاصی را به جبهه اصلاحات پیشنهاد داده یا خواهد داد، گفت: فعلا چیزی ندادند. خیلی زود است باید منتظر بمانیم و ببینیم چند نفر ثبت نام می‌کنند فعلا با افرادی که صحبت کردند هیچ کدام به صورت قطعی نگفتند ثبت نام می‌کنیم. از دوستانی دعوت کردیم و برنامه چند وزراتخانه را از دوستان گرفتم. مثلا برنامه وزرات آموزش و پرورش و وزرات راه و وزارت کشور را از آن‌ها گرفتم و افرادی را انتخاب کردم، اما مسئله این است که آیا واقعا حکومت می‌خواهد یک انتخابات رقابتی و از همه سلیق داشته باشد.
رهامی یادآور شد: اگر بخواهند یک انتخابات دستی مثل فوتبال‌های دوستانه که بین دوستان برگزار می‌شود بگیرند و یک انتخابات محفلی و داخل جریانی برگزار کنند ما شرکت نمی‌کنیم و ثبت نام نخواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که شنیده شده محمد صدر نامزد مورد حمایت آقای خاتمی است نظر شما در این خصوص چیست و آیا احتمال حمایت جبهه اصلاحات از ایشان وجود دارد، گفت: من هم مصاحبه ایشان را دیدم گفتند با آقای خاتمی ملاقاتی کردند و ایشان برای حضور وی در انتخابات اظهار تمایل کردند که شما ثبت نام کنید، ولی من از قول جبهه چیزی در این خصوص نشنیدنم که حاضر باشد از ایشان حمایت کند یا خیر.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: در جریان ما و میان احزاب روی آقای پزشکیان و جهانگیری و حتی آقای لاریجانی نظر‌ها بیشتر است. امکان دارد آقای لاریجانی تایید شود و یک توافقی مثل دوره‌ای که آقای روحانی آمدند، صورت گیرد. در واقع ممکن است توافقی میان مجموعه اصلاحات و جریان اعتدال اتفاق بیفتد، ولی در مجموع جلسات ما صحبتی رو شخص آقای صدر نشده است. ایشان دیپلمات بود و کمتر در صحنه سیاست داخلی و احزاب فعال بودند به همین دلیل احتمالی که برای آقای پزشکیان، جهانگیری و حتی لاریجانی هست، برای ایشان نیست.
وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی وجود دارد، گفت: اصلاح‌طلبان اگر خودشان مثل دوره آقای روحانی به شخص خاصی نرسند و نامزدهایشان رد صلاحیت شوند. احتمال دارد که به سمت ایشان بروند یعنی توافقی میان اعتدال و اصلاحات ایجاد شود. الان قدری زود است، ولی ببینید در انتخابات بحث نسبی بودن این قضیه مهم است و این اصل یعنی که ما باید در انتخابات شرکت کنیم به هر حال آمدن و حمایت کردن از آقای لاریجانی بهتر از این است که میدان را دست آقای جلیلی یا دست آقای احمدی نژاد بدهیم.
رهامی یادآور شد: در سال ۸۴ ما شکست خوردیم و آقای کروبی و آقای هاشمی رضایت ندادند ما نمی‌خواهیم آن حادثه تکرار شود ما از آن قضیه درس گرفتیم و اگر از جبهه اصلاحات کسی نباشد و آدم معتدلی مثل آقای لاریجانی بیاید، در مجموع به مسائل کشور بیشتر می‌تواند کمک کند تا اینکه کنار بنشنیم و تماشاگر باشیم مانند همان کاری که دوستان ما در انتخابات مجلس کردند. وقتی نتوانستند هییت رییسه را دست بگیرند بین آقای قالیباف و ذوالنور یا بین قالیباف و منوچهر متکی گفتند قالیباف.
برچسب ها: مسعود پزشكیان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها