به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ - ۱۹:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۲ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۴۷۳۶۶۱

کمک حفره مرموز مریخ به ساکنان آینده آن

کمک حفره مرموز مریخ به ساکنان آینده آن
گروه علمی:دانشمندان بر این باورند که ساکنان آینده مریخ می‌توانند روزی به واسطه پناه بردن به حفره مرموزی که در سطح سیاره سرخ دیده می‌شود، از خود در برابر خطرات گوناگون مانند تشعشعات کیهانی محافظت کنند.
 
به گزارش ایسنا، دانشمندان در حال جستجوی لوله‌های بزرگ زیرزمینی گدازه‌ای در مریخ هستند. این مسیرها مانند آنچه در کره ماه می‌بینیم، می‌توانند پناهگاهی در برابر تشعشعات کیهانی، نوسانات شدید دمایی و طوفان‌های گرد و غبار باشند.

به نقل از یوتی، بخش‌های فروریخته از لوله‌های گدازه‌ای که نورگیر(skylight) نامیده می‌شوند، می‌توانند به فضانوردان آینده مقیم مریخ اجازه ورود به این لوله‌های گدازه را بدهند.ناسا اخیراً تصویری را به اشتراک گذاشته است که توسط دوربین آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا(HiRISE) تعبیه شده در مدارگرد شناسایی مریخ(MRO) گرفته شده است و نگاهی اجمالی به یک لوله گدازه بزرگ در مریخ را ارائه می‌دهد.

یک گودال بزرگ مریخی
حفره نشان داده شده در این تصویر در منطقه آرسیا مونز(Arsia Mons) مریخ قرار دارد که عرض آن تنها چند متر است و تضمینی وجود ندارد که یک نورگیر باشد. با این حال، این منطقه میزبان یکی از سه آتشفشان خاموش در محدوده آتشفشانی تاریسیس مونتس(Tharsis Montes) در مریخ است. به این ترتیب، این حفره ممکن است توسط جریان‌های گدازه‌ای باستانی ایجاد شده باشد.

دانشمندان بر این باورند که این چند گودال در منطقه آرسیا مونز می‌توانند نورگیرهای فروریخته و مسیرهایی به سمت شبکه‌های لوله گدازه باشند.با این حال، یکی از تصاویر گرفته شده توسط مدارگرد شناسایی مریخ یک دیواره جانبی روشن را نشان می‌دهد، به این معنی که این حفره می‌تواند فقط یک گودال استوانه‌ای باشد.این نوع گودال‌ها می‌توانند در اثر فروریختگی بسیار عمیق‌تر در زیر سطح ایجاد شوند. به عنوان مثال، دهانه‌های گودال در سیاره زمین و در جزایر هاوایی وجود دارند که بیش از صد متر عمق دارند.

لوله‌های گدازه در زمین، ماه و مریخ
بسیاری از چیزهایی که ما از لوله‌های گدازه در فضا می‌دانیم از دانش ویژگی‌های زمین‌شناسی روی زمین نشات می‌گیرد. در واقع در سال ۲۰۲۱ تیمی از دانشمندان، اکتشاف در مریخ را با قدم زدن در لوله‌های گدازه در هاوایی شبیه‌سازی کردند.

ما همچنین در مورد لوله‌های گدازه در کره ماه بیشتر از مریخ می‌دانیم. گروهی از محققان اخیراً پیشنهاد ساخت به اصطلاح یک «کشتی قمری» در لوله‌های گدازه ماه را داده‌اند. این کشتی دی‌ان‌ای ۶.۷ میلیون گونه در زمین را به همراه خواهد داشت.

اگرچه داده‌های بسیار بیشتری در مورد لوله‌های گدازه ماه داریم، اما گرانش مریخ بسیار ضعیف‌تر از زمین و ماه است. این گرانش کمتر به این معنی است که لوله‌های گدازه‌ای عظیم باید درست در زیر سطح این سیاره شکل گرفته باشند.

تصاویر گذشته نیز حفره‌هایی را نشان می‌دهند که نشان دهنده لوله‌های گدازه‌ای فرو ریخته هستند.ماموریت‌های آینده مریخ احتمالاً ربات‌هایی را برای یافتن و کاوش این غارهای وسیع می‌فرستند که می‌توانند برای نخستین ساکنان مریخ سرپناه ایجاد کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها