به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۱۷:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۳ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۴۷۳۷۶۰

اعلام اولویت‌های امنیتی آمریکا در آسیا

اعلام اولویت‌های امنیتی آمریکا در آسیا
گروه بین الملل: در میانه افزایش نگرانی‌ها از تمرکز آمریکا بر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و جنگ غزه، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا تاکید کرد که امنیت آسیا و اقیانوسیه و مقابله با تهدیدهای چین نیز در اولویت سیاست‌های خارجی واشینگتن است.
لوید آستین طی سخنرانی در یک کنفرانس امنیتی که در سنگاپور برگزار می‌شود تصریح کرد امنیت ایالات متحده آمریکا به آسیا گره خورده و این منطقه همواره در اولویت‌های کاخ سفید است.
او گفت به همین خاطر ایالات متحده حضور بلندمدت خود در منطقه آسیا را حفظ کرده است. آستین  با دنگ جون همتای چینی خود دیدار داشت و جنگ اوکراین و غزه، همچنین موضوع تایوان محور مذاکرات عنوان شده است.
دولت پکن مدعی است که تایوان بخش جداناپذیر این کشور است و باید دوباره به چین ملحق شود؛ موضوعی که دولت تایوان آن را رد کرده و آمریکا نیز چین را از هرگونه اعمال زور و تهدید علیه تایوان برحذر داشته است.
چین طی ماه‌های گذشته، بخصوص بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان تهدیدهای نظامی علیه این کشور را افزایش داده و اقدام مشابهی نیز علیه فیلیپین انجام می‌دهد.
فردیناند مارکوس رئیس‌جمهور فیلیپین  در کنفرانس امنیتی «شانگری‌-لا» گسیل گسترده ناوگان جنگی پکن به دریای جنوبی چین به خاطر مناقشات سرزمینی را «غیرقانونی، قهری و تهاجمی» عنوان کرد.فیلیپین، مجمع الجزایری گسترده با پیوندهای تاریخی قوی با ایالات متحده و در نزدیکی جغرافیایی چین، در مرکز تشدید جنگ قدرت بین واشینگتن و پکن قرار دارد.
 آستین با خطرناک خواندن تهدید و آزار فیلیپین، به معاهده دفاعی متقابل واشینگتن و مانیل اشاره کرده و آن را «آهنین» توصیف کرده است. او گفت هدف این است که تنش بین پکن و مانیل از کنترل خارج نشود.
در مقابل جینگ جیانفنگ معاون ستاد مشترک ستاد مرکزی چین  به سیاست‌های آمریکا تاخت و گفت این اتحادها به بی‌ثباتی در منطقه کمک می‌کند.
او در ادامه تصریح کرد طبیعی است که همسایه‌ها گاهی اوقات دعوا کنند، اما ما باید به جای دعوت «گرگ‌ها» به خانه خود و بازی با آتش، اختلافات را از طریق گفتگو و مشورت حل کنیم: «این فقط در خدمت منافع ژئوپلیتیکی خودخواهانه ایالات متحده است و در تضاد با روند تاریخی و آرزوهای مشترک کشورهای منطقه برای صلح، توسعه و همکاری برد‌-برد است».
ژنرال چینی می‌گوید که هدف راهبردی آمریکا در آسیا و اقیانوسیه «ایجاد تفرقه، تحریک رویارویی و تضعیف ثبات» است.
سنای آمریکا برای سال جاری میلادی در کنار تصویب بودجه ۶۱ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین در مقابله با تهاجم روسیه و کمک ۲۴ میلیارد دلار به اسرائیل در جنگ غزه، هشت میلیارد دلار نیز برای مقابله با بلندپروازی‌ها و تهدیدهای چین در آسیا اختصاص داده است.
 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها