به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ - ۱۹:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۶ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۴۷۴۲۵۰

خیز امیرنشین‌ها برای درآمدهای بسیار انبوه 

خیز امیرنشین‌ها برای درآمدهای بسیار انبوه 
گروه بین الملل: با پدیدار شدن فرودگاه‌های بزرگ و جدید در دل بیابان‌های کشورهای عرب حاشیهٔ خلیج فارس و سفارش‌های پیاپی آن‌ها برای خرید هواپیماهای مدرن، این کشورهای ثروتمند به‌شدت به‌دنبال افزایش درآمد خود از صنعت هوانوردی هستند؛ صنعتی که پیش‌بینی می‌شود در دهه‌های آینده رونق چشمگیری داشته باشد.
خبرگزاری فرانسه، در گزارشی تازه، به خیز کشورهای این منطقه برای پیشبرد هرچه سریع‌تر صنعت هوانوردی خود پرداخته است.
نشست سالانهٔ انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) این هفته در حالی در دبی برگزار می‌شود (دو سال پس از برگزاری آن در قطر) که همزمان میلیاردها دلار سرمایه به سمت صنعت هوانوردی این منطقهٔ ثروتمند سرازیر شده است.
و این امر بی‌دلیل نیست: بر اساس اعلام یاتا، رفت‌وآمد مسافر در خاورمیانه ظرف ۲۰ سال آینده دو برابر خواهد شد و تا سال ۲۰۴۳ میلادی تخمین زده می‌شود که به ۵۳۰ میلیون مسافر خواهد رسید. آمار جهانی نیز افزایش مشابهی را نشان می‌دهد.
دبی که در حال حاضر میزبان شلوغ‌ترین فرودگاه جهان از نظر آمدوشد بین‌المللی است، کار بر روی یک فرودگاه حتی بزرگ‌تر را آغاز کرده است که به‌گفتهٔ مقامات، سالانه تا ۲۶۰ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و بزرگ‌ترین فرودگاه جهان خواهد بود.
ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، در فاصلهٔ کوتاهی از دبی، پایانهٔ مسافری جدیدی را در ماه نوامبر افتتاح کرد، در حالی که قطرِ غنی از گاز نیز در حال توسعهٔ فرودگاه بین‌المللی حَمد دوحه است.در همسایگی قطر، عربستان سعودی نیز که به‌دنبال گذاری بی‌دردسر به دنیای بی‌نیاز از نفت و گاز است، از این قافله عقب نمانده است.
عربستان سعودی علاوه بر اعلام احداث یک قطب هواپیمایی جدید در ریاض با ظرفیت ۱۲۰ میلیون مسافر در سال، از ریاض‌ایر رونمایی کرده است؛ یک شرکت هواپیمایی جدید با ۳۹ جت بوئینگ در لیست سفارش.
در همین حال، گروه «سعودیا» مستقر در جده که شرکت‌های هواپیمایی سعودیا و فلای‌اِدیل (flyadeal) را اداره می‌کند، ماه گذشته از انعقاد یک قرارداد بزرگ برای ۱۰۵ فروند هواپیمای ایرباس خبر داد.خطوط هوایی امارات، شرکت هواپیمایی دولتی دبی، با ناوگان بزرگ خود از هواپیماهای دوربرد و پهن‌پیکر، نمونهٔ کاملی از الگوی مورد نظر امیرنشین‌های خلیج فارس برای تبدیل کردن هرچه بیشتر منطقهٔ خود به مرکز و کانون اصلی تعویض هواپیما در مسیرهای طولانی مسافرتی جهان است.
اِستَن دیل، رئیس وقت بخش هواپیماهای تجاری بوئینگ، اواخر سال گذشته توضیح داد: «خلیج فارس به دلیل جغرافیای خاص خود منطقه‌ای منحصربه‌فرد است، چراکه از آن‌جا در یک پرواز هشت‌ساعته می‌توان به ۸۰ درصد از جمعیت جهان دسترسی داشت.»
درحالی‌که انتظار می‌رود رشد اقتصادی آسیا باعث افزایش رفت‌وآمد مسافری جهانی شود، خلیج فارس نیز انتظار دارد از این روند بهره‌مند شود، زیرا در فاصلهٔ کمی از بازارهای در حال رشد جنوب آسیا قرار دارد.نینا لیند، کارشناس هوانوردی در شرکت مشاوره مدیریت مک‌کینزی،  در مورد امیرنشین‌ها می‌گوید: «آن‌ها در موقعیت بسیار خوبی برای جذب پروازهای هند و اتصال بیشتر شبه‌قارهٔ هند به بقیه جهان هستند.»
از سوی دیگر، کشور اندونزی بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان جهان را در خود جای داده و این کارشناس می‌گوید که سفرهای حج شهروندان اندونزی به عربستان نیز رشدی چشمگیر نشان می‌دهد.
به‌گفته شرکت ایرباس، انتظار می‌رود آمدوشد هوایی بین خاورمیانه و آسیا تا سال ۲۰۴۲ سه برابر شود و بیش از دو برابر نیز بین خاورمیانه و اروپا افزایش یابد.
کامل العوضی، معاون رئیس یاتا، در این باره گفته است که فرودگاه‌های خاورمیانه در حال حاضر «همتراز با تقاضا هستند، شاید کمی عقب‌تر… بنابراین یک طرح تجاری بسیار حساب‌شده برای گسترش یا ساخت فرودگاه‌های جدید را شاهد خواهید بود».او افزوده که بعید است «تا ۴۰ سال آینده یا بعد از آن در این منطقهٔ خاص با مازاد ظرفیت مواجه شویم».
جفری وستون، رئیس بخش رایزنی شرکت «بِین اند کامپنی» در زمینه خطوط هوایی، بخش تدارکاتی و حمل‌ونقل منطقه می‌گوید که خطوط هوایی خلیج فارس شامل قطر ایرویز و اتحاد ایرویز نیز می‌شود که از مزیت برندهای قوی و پیوندهای نزدیک با آسیا برخوردار هستند.
به‌گفتهٔ او «آن‌ها این مزیت را دارند که دو دهه را صرف ساختن برندهای خود و نزدیک‌تر شدن به مشتریان آسیایی و شبه قاره هند کرده‌اند».
این دست‌اندکار امور هوانوردی همچنین می‌گوید این خطوط هوایی «در عین حال در حال ورود به بازارهای شرق آفریقا، غرب آفریقا و جنوب آفریقا هستند.»



 
برچسب ها: سفر هوایی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها