به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۱۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۲۱ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۴۷۵۲۰۹

با علائم شایع گرمازدگی آشنا شوید

با علائم شایع گرمازدگی آشنا شوید
گروه سلامت:با نزدیک‌شدن به آغاز فصل تابستان کم‌کم خورشید تمام زور و توانش را به‌کار می‌گیرد و سرسختانه در میانه آسمان قدرت‌نمایی می‌کند. این قدرت‌نمایی اما با گرمای شدیدی همراه است که می‌تواند در دل تابستان ما را با چالش جدی گرمازدگی مواجه کند و حسابی به دردسر بیندازد.
 
به گزارش جام جم آنلاین،با وجود این راهکارهای نسبتا ‌ساده‌ای برای پیشگیری و درمان گرمازدگی وجود دارد که می‌خواهیم با هم این راهکارها را مرور کنیم و علائم و تبعات گرمازدگی را بشناسیم تا اگر در طول تابستان گرما زده شدیم، بدانیم باید چه کار کنیم. 

درمان گرمازدگی در طب سنتی
می‌توانیدبرای کاهش دمای‌بدن یادرامان ماندن ازاین مشکل،ازخواص عناب بهره ببرید.همچنین مصرف این موادغذایی بسیار مناسب است: شربت خاکشیر و تخم شربتی، شربت آبلیمو، شربت سکنجبین، شربت گلاب، مصرف میوه‌هایی مانند هندوانه، آلبالو و خیار و ماست و دوغ.پس از بهبودی، احتمالا تاهفته بعد، نسبت به دمای بالاهنوزحساسیت خواهید داشت؛ بنابراین بهتر است تازمانی که پزشک به شما بگوید که از سرگیری فعالیت‌های عادی بی‌خطر‌است،ازهوای گرم و ورزش‌هی سنگین اجتناب کنید.

گرمازدگی در طب سنتی 
ازنظر طب سنتی، گرمازدگی به عدم تعادل بین عوامل داخلی وخارجی بدن اشاره می‌کند.تغییرات دمایی محیط، نظم و تعادل انرژی و گرمای بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به عقیده طب سنتی، افراد با توجه به ساختار بدنی و عناصر داخلی‌شان نسبت به تغییرات دمایی و گرمایی واکنش نشان می‌دهند.
 
علائم شایع گرمازدگی
۱ ــ تعرق بیش ‌از حد و ناگهانی، یکی از اولین علائم گرمازدگی است.
۲ ــ افزایش دما و تعریق باعث کاهش انرژی و احساس خستگی و ضعف عضلانی می‌شود.
۳ ــ افزایش حرارت بدن باعث تغییر در عملکرد عروق مغزی و سردرد خواهد شد.
۴ ــ گاهی اوقات گرمازدگی با تهوع و استفراغ همراه است و شما مایعات بیشتری از دست می‌دهید.
۵ ــ افزایش حرارت بدن می‌تواندروی عملکرد مغز تأثیر بگذارد و باعث تغییراتی مانند اضطراب، تاری دید و توهمات موقت شود.
۶ ــ ممکن است پوست با افزایش حرارت داخلی بدن، تیره‌تر شود یا به رنگ آبی درآید.
۷ ــ کمبود آب به خشکی دهان و تشنج عضلانی منجر خواهد شد.
۸ ــ گرمازدگی با افزایش ضربان قلب و تغییر در فشار خون همراه خواهد بود.
۹ ــ در موارد شدید گرمازدگی شاهد تشنج هستیم.

راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی
همیشه و همه‌جا پیشگیری بهتر از درمان است حتی در گرمازدگی! درست متوجه شدید؛ می‌توان با راهکارهایی از گرمازدگی پیشگیری کرد. به طور مثال وقتی گرمای هوا زیاد است، بهتر است در یک محیط با تهویه مطبوع قرار بگیرید.

اگر مجبورید که به بیرون از منزل بروید، با انجام این مراحل می‌توانید از گرمازدگی جلوگیری کنید:
لباس‌های سبک، روشن، گشاد و کلاه لبه گشاد بپوشید.
از ضد آفتاب با ضریب محافظت (SPF ۳۰)  یا بیشتر استفاده کنید.
مایعات اضافی بنوشید.برای جلوگیری ازکمبود آب‌بدن،به طورکلی توصیه می‌شودروزانه حداقل هشت‌لیوان آب،آبمیوه یاآب‌سبزیجات بنوشید.ازآنجاکه بیماری‌های مرتبط باگرما نیز می‌تواندازکاهش نمک ناشی شود،توصیه می‌کنیم دردوره‌های گرماو رطوبت شدید یک نوشیدنی ورزشی غنی ازالکترولیت مثل آب هندوانه، لیموترش و مرکبات، آب نارگیل و کرن‌بری را در کنار آب بنوشید.

درمان گرمازدگی چیست؟
اگر مشکوک هستید که فردی دچار این عارضه شده، فورا با اورژانس تماس بگیرید یا او را به بیمارستان منتقل کنید.تا رسیدن امدادگران، کمک‌های اولیه را آغاز کنید. فرد را به یک محیط با تهویه مطبوع ــ یا حداقل یک منطقه خنک و سایه ــ منتقل کنید و لباس‌های غیر‌ضروری او را دربیاورید.در صورت امکان با اندازه‌گیری دمای مرکزی بدن فرد گرمازده، کمک‌های اولیه را شروع کنید تا دمای بدن او را تا ۱۰۱ یا ۱۰۲فارنهایت خنک کنید.راهکارهای دیگری که درموارد گرما‌زدگی باشدت کمتر می‌توان امتحان کرد، ‌خیس کردن پوست با آب خنک و قرارگرفتن درمعرض جریان هواست.

همچنین می‌توانید‌ کمپرس یخ رازیر بغل، کشاله ران، گردن و پشت بیمار قرار دهید.ازآنجا که این نواحی سرشار از رگ‌های خونی نزدیک به پوست هستند، خنک کردن آنها ممکن است دمای بدن راکاهش دهد.علاوه براین می‌توانید بیماررادردوش یا وان آب خنک غوطه‌ور کنید.برخی نوشیدنی‌هاو خوراکی‌ها هم می‌تواند درمواقع گرمازدگی به فرد گرمازده کمک کند که دراین زمینه می‌توان از توصیه‌های طب سنتی هم بهره گرفت. 

گرمازدگی چیست؟
گرمازدگی وضعیتی است که در آن، بدن به‌دلیل افزایش بیش از حد دما تعادل خود را از دست می‌دهد. معمولا این وضعیت به‌دلیل قرار گرفتن در محیط گرم یا فعالیت بدنی شدید رخ می‌دهد. دمای بالا به افزایش تعریق بدن و از دست دادن مقدار زیادی آب منجر خواهد شد. این وضعیت ممکن است باعث عوارض جدی برای سلامتی ‌شود.
برچسب ها: گرمازدگي
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها