به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۸ - ۱۹:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۲۱ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب : ۴۷۵۲۴۳

 ارسال هشدار سخت به  چینی‌ها

 ارسال هشدار سخت به  چینی‌ها
گروه بین الملل: اجلاس رهبران هفت کشور صنعتی جهان که قرار است هفته آینده در ایتالیا برگزار شود، تمرکز خود را بر روابط چین و روسیه قرار داده است.
 نشست ۱۳ تا ۱۵ ژوئن به میزبانی جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود در دیدارهای خصوصی، بر روی تهدید ناشی از رشد تجارت چین و روسیه بر جنگ اوکراین و نحوه برخورد با آن تمرکز یابد.این گزارش از قول یک مقام آمریکایی می‌افزاید نتیجه نشست گروه هفت احتمالا به انتشار یک بیانیه «عمومی» در رابطه با بانک‌های چینی مرتبط با روسیه منجر شود.آمریکا و دیگر اعضای جی-۷ شامل بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن در نظر ندارند اقدامات تنبیهی فوری، مانند قطع دسترسی بانک‌های چینی به سیستم بین‌المللی انتقالات مالی سوئیفت یا دلار آمریکایی اعمال کنند، اما تصمیم به ارسال یک «هشدار سخت» به آنها گرفته‌اند.
 مذاکرات درباره شکل و محتوای دقیق هشدار همچنان ادامه دارد.
هفت کشور صنعتی جهان پیش‌تر تحریم‌های سختی علیه روسیه به خاطر تهاجم نظامی به اوکراین اعمال کرده و ایالات متحده آمریکا نیز نسبت به هرگونه نقض این تحریم‌ها هشدار داده بود.
دالیپ سینگ معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در امور اقتصادی هفته جاری اعلام کرده بود که انتظار دارد رهبران گروه هفت حمایت چین از اقتصاد روسیه را که اکنون حول محور جنگ تمرکز کرده، هدف قرار دهند.
او در این زمینه گفت: «نگرانی ما این است که چین به طور فزاینده‌ای تبدیل به کارخانه ماشین جنگی روسیه می‌شود. جاه‌طلبی‌های نظامی روسیه آشکارا وجود اوکراین را تهدید می‌کند، اما در عین حال خطری بر امنیت اروپا و ناتو است.»
سینگ و دیگر مقامات ارشد دولت بایدن می‌گویند واشنگتن و شرکای آن آماده استفاده از تحریم‌ها و کنترل‌های سخت‌تر برای کاهش توانایی روسیه برای دور زدن تحریم‌های غرب، از جمله تحریم‌های ثانویه هستند که می‌تواند علیه بانک‌ها و سایر موسسات مالی بین‌المللی اعمال شود.
یک منبع آگاه به رویترز گفته است که واشنگتن در هفته آینده در آستانه اعلام تحریم‌های «جدید قابل توجه» بر اهداف مالی و غیرمالی در این رابطه است.
این گزارش می‌افزاید بانک‌های بزرگ چینی از تعاملات با روسیه پرهیز می‌کنند، اما بانک‌های کوچک کماکان ابزار تعاملات مالی هستند.
از طرفی چین برای احتراز از تحریم‌ها و محدودیت‌های غرب، بر استفاده از ارز ملی یوآن به جای دلار آمریکا در تجارت با روسیه تمرکز کرده و از ارزهای دیجیتال نیز استفاده می‌کند.
آمریکا پیشتر بانک کونلون چین را به خاطر نقض تحریم‌های ایران در لیست سیاه قرار داده بود، اما رویترز می‌نویسد واشنگتن نمی‌خواهد با اعمال تحریم علیه بانک‌های بزرگ چینی نظام مالی جهان را در معرض ریسک قرار دهد.این موضوع همچنین می‌تواند واکنش تند چین را برانگیزد.
انتظار می‌رود اجلاس گروه هفت امسال همچنین بر روی نحوه استفاده از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه در غرب به نفع اوکراین تمرکز کند.
کشورهای غربی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را به خاطر تهاجم به اوکراین مسدود کرده‌اند.

 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها