گروه بین الملل: در ماههای گذشته هزاران خلبان غیرنظامی بر فراز دریای بالتیک با اختلال در سیستم ردیابی روبرو شدهاند. نهادهای مربوطه در کشورهای حوزه بالتیک مطمئن هستند که منشأ این اختلال از کالینینگراد است.
بر اساس اطلاعات آژانس امنیت پرواز اروپایی در سال ۲۰۱۸ در سراسر منطقه دریای بالتیک کمتر از ۱۰۰ مورد اختلال در سیستم ردیابی هواپیماها گزارش شد. تعداد این اختلالها در سال گذشته اما به ۱۰ هزار مورد رسید و در سال جاری نیز به طور قابل توجهی افزایش داشته است.
شرکت هواپیمایی فنلاند بهار امسال مجبور شد برای چند هفته فرود در فرودگاه تارتو در استونی را متوقف کند چرا که هواپیماها پیش از فرود در این فرودگاه به طور مرتب دچار اختلال در سیستم جیپیاس میشدند.به طور معمول در هنگام اختلال در جیپیاس میتوان از سیستم ردیابی پشتیبانی (بکآپ) استفاده کرد اما چنین سیستمی در تارتو وجود ندارد.
علیرغم هزاران مورد اختلال امنیتی در هوانوردی غیرنظامی هنوز علت اصلی این موارد مشخص نشده است. نهادهای مربوطه در لیتوانی و استونی به شبکه سراسری تلویزیون آلمان گفتهاند که منشأ این اختلالات کالینینگراد، منطقه تحت تصرف روسیه در اروپاست.
یک متخصص در مدرسه عالی دفاعی استکهلم به نام هانس لیوانگ نیز این مسئله را تایید میکند و میگوید: «دریای بالتیک تحت تاثیر تنش میان روسیه و غرب است. وقتی به اختلال جیپیاسها نگاه میکنیم متوجه میشویم که اکثر آنها از کالینینگراد روسیه منشأ گرفتهاند.»تنها هواپیماها تحت تاثیر این مشکل فنی قرار ندارند بلکه کشتیها، گوشیهای موبایل و نیز کشاورزانی که به سیستم ردیابی نیاز دارند نیز از این اختلال ضربه میبینند. کشاورزانی که در مرز فنلاند با روسیه هستند میگویند تراکتورهایشان به طور مرتب دچار اختلال جیپیاس شده و نمیتوانند مسیرشان را پیدا کنند.
اوایل سال جاری میلادی نیز وزارت حمل و نقل آلمان خبر داد که از دسامبر ۲۰۲۳، اختلالاتی در سیگنالهای جهتیابی ارسال شده توسط سیستم مسیریابی ماهوارهای جهانی (GPS) به طور پراکنده از شمال شرقی حریم هوایی آلمان گزارش شده است.
درباره علت این اختلالات در آن زمان اطلاعاتی داده نشد اما ظن اصلی و مشخص متوجه روسیه بود که بر اساس گزارشهای مختلف از این نوع اختلالات در برخی شهرهای روسیه که پهپادهای اوکراین به آنجا حمله کردهاند مشاهده شده است.