به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۲۱:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۲۴ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۴۷۵۷۶۸

جهان با مازاد نفت روبرو است

جهان با مازاد نفت روبرو است
گروه اقتصادی: نهاد نظارتی انرژی پیش‌بینی کرده است که ظرفیت نفت خام مازاد پمپاژ شده با توجه به کاهش رشد تقاضا و افزایش عرضه‌، تا پایان دهه جاری به میزانی قابل توجه افزایش خواهد یافت.
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی می‌کند که بازار جهانی نفت در اواخر این دهه با مازاد قابل توجهی مواجه شود.
این آژانس با اشاره به افزایش عرضه و کندی رشد تقاضا برای نفت خام به دلیل منابع انرژی با آلایندگی کمتر، چنین پیش‌بینی‌ای را ارائه کرده است.
آژانس بین‌المللی انرژی که اعضای آن شامل بزرگترین مصرف‌کنندگان نفت جهان هستند، در گزارش بازار نفت میان‌مدت خود که بسیار مورد توجه قرار گرفته، پیش‌بینی کرده است که ظرفیت مازاد نفت پمپاژ شده که به دلیل عرضه کافی بلااستفاده باقی مانده، می‌تواند در سال‌های آینده به سطوحی بسیار بالا افزایش یابد که تنها در طول همه‌گیری کووید-۱۹ شاهد آن بوده‌ایم.
بر اساس گزارش این سازمان مستقر در پاریس، رشد تقاضای نفت تا سال ۲۰۲۹ به اوج خود می‌رسد و از سالِ پس از آن، با تسریع روند توسعه فناوری‌های انرژی پاک شروع به کاهش می‌کند تا آنکه در سال ۲۰۳۰ به ۱۰۵.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.در همین حال، ظرفیت تولید نفت به دلیل فعالیت تولیدکنندگان در ایالات متحده و قاره آمریکا به تقریباً ۱۱۳.۸ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: «این امر منجر به سطوحی از ظرفیت مازاد خواهد شد که هرگز به جز در اوج قرنطینه‌های کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ دیده نشده است.»
این نهاد نظارتی همچنین تصریح کرد: «چنین ذخیره عظیمی از تولید نفت می‌تواند دوره‌ای با قیمت پایین‌تر نفت را به همراه آورد و چالش‌های سختی را برای تولیدکنندگان در منطقه‌ نفت شیل آمریکا و گروه اوپک پلاس رقم بزند.»آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که به رغم روند احتمالی کاهش، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۳۰ همچنان نسبت به سال گذشته میلادی، ۳.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
این افزایش به دلیل تقاضای بالای اقتصادهای آسیا، به ویژه هند و چین، صورت خواهد گرفت. این در حالیست که فروش رو به افزایش خودروهای برقی، بهبود بهره‌وری سوخت و استفاده از منابع تجدیدپذیر برای تولید برق به طور فزاینده‌ای این افزایش را جبران خواهد کرد.با این حال، تقاضا در اقتصادهای پیشرفته، طبق پیش‌بینی‌ها، از حدود ۴۵.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ به ۴۲.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۳۰ کاهش خواهد یافت. به گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی، آخرین باری که تقاضای نفت به غیر از دوران همه‌گیری، در این حد پایین بود، به سال ۱۹۹۱ بازمی‌گردد.
در همین حال، پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت تولید جهانی با فعالیت تولیدکنندگانی خارج از گروه اوپک پلاس، به ویژه در ایالات متحده، برزیل، کانادا، آرژانتین و گویان افزایش یابد که طبق پیش بینی‌ها، عامل سه چهارم از افزایش مورد انتظار تا سال ۲۰۳۰ را به خود اختصاص خواهد داد.
با وجود رشد کلی ظرفیت تولید، انتظار می رود ظرفیت تولید نفت اوپک پلاس از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که این افزایش عمدتا به رهبری عربستان سعودی، امارات عربی متحده و عراق صورت خواهد گرفت.بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سهم کل بازار نفت اوپک پلاس در سال جاری به دلیل کاهش داوطلبانه تولید، به پایین‌ترین میزان از زمان تشکیل این گروه در سال ۲۰۱۶ یعنی ۴۸.۵ درصد رسیده است.
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) ریسک‌های مختلفی را برای پیش‌بینی خود در زمینه کاهش تقاضا و ظرفیت مازاد نفت پمپاژ شده بر شمرده که از میان آنها می‌توان به برآوردهای مرتبط با رشد اقتصادی، مسیر قیمت نفت و سرعت فراگیری خودروهای برقی در سراسر جهان اشاره کرد.
با این حال، این نهاد نظارتی در کوتاه مدت، پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت برای امسال را به دلیل ضعف تحویل در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که باعث کم‌تر شدن تقاضای جهانی در ماه مارس شد، از ۱.۱ میلیون بشکه در روز به ۹۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است.
رشد تقاضای نفت برای سال آینده، در حال حاضر به دلیل رشد اقتصادی ضعیف، افزایش استفاده از خودروهای برقی و بهبود بهره‌وری سوخت، از ۱.۲ میلیون بشکه در روز به ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. انتظار می رود کل تقاضا به طور متوسط به ۱۰۳.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ و ۱۰۴.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۵ برسد.
گزارش‌  آژانس بین‌المللی انرژی در حالی منتشر می‌شود که نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدییت به ترتیب هر کدام بشکه‌ای حدود ۸۲ و ۷۸ دلار معامله می‌شود.
هر دو شاخص اوایل این هفته حدود ۳ درصد افزایش یافتند، زیرا به نظر می‌رسد معامله‌گران پس از افت قیمت نفت ناشی از طرح اوپک پلاس برای کاهش برخی از محدودیت‌های تولید خود، در حال خرید هستند.پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی همچنان به طور قابل توجهی پایین‌تر از پیش‌بینی‌های اوپک است. این گروه انتظار دارد تقاضای جهانی نفت امسال به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۵ به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.


 
برچسب ها: نفت خام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها