به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۰:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۲۶ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۴۷۶۰۵۸

حملات حوثی‌ها گریبان ۶۵ کشور  را گرفت

حملات حوثی‌ها گریبان ۶۵ کشور  را گرفت
گروه بین الملل: در تازه‌ترین گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا آمده است: «علی‌رغم اینکه حوثی‌های به دنبال کسب مشروعیت بین‌المللی هستند، اما اقدامات آن‌ها به امنیت منطقه آسیب رسانده، تلاش‌های بین‌المللی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه را مختل کرده و تجارت دریایی در سطح جهان را تحت فشار قرار داده است.»
بر اساس گزارش جدید آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، حملات حوثی‌ها در دریای سرخ بر منافع ۶۵ کشور و ۲۹ شرکت بزرگ انرژی و کشتیرانی تأثیر گذاشته است.
این گروه یمنی، در سیاست‌های اعلامی خود آشکارا بیان کرده است که در پاسخ به حملات اسرائیل در نوار غزه و به نشانه همبستگی با فلسطینیان، تمامی کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار می‌دهد، حال آنکه گزارش نهاد اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن است که «بسیاری از حملات آن ها کشتی های غیرنظامی را هدف قرار داده که کمترین ارتباط با اسرائیل یا بنادر آن را داشته و یا اصلا هیچ ربطی به اسرائیل نداشته‌اند.»
آنطور که این گزارش آورده است، ده‌ها کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، ترکیه، روسیه، چین، قطر و البته ایران، در آتش این گروه گرفتار شده‌اند.
حوثی‌ها از سال ۲۰۲۳ میلادی به این سو از انواع موشک، پهپاد و حتی شناور‌های سطحی بدون سرنشین برای حمله به کشتی‌های تجاری در این آبراه حیاتی خاورمیانه استفاده کرده‌اند.
اینگونه بود که ایالات متحده نیز در دسامبر گذشته، عملیات موسوم به «نگهبان رفاه» را راه اندازی کرد. این عملیات، یک طرح چند ملیتی برای دفاع از کشتی‌های تجاری از طریق دفع تهدیدات در آسمان و دریا است. البته در این بین، دو کشور ایالات متحده آمریکا و بریتانیا فعالانه‌تر از سایرین توانسته‌اند تأسیسات حوثی‌ها وزیرساخت‌های مناطق تحت کنترل آن‌ها در خاک یمن را در حملات مستقیم خود هدف قرار دهند.علاوه بر این‌ها، اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود یک ابتکار دفاعی دیگر به نام «آسپایدز» را اجرایی کرده است.
اما با وجود همه این تلاش‌ها، حملات حوثی‌ها همچنان به قوت خود باقی است.
بر اساس این گزارش، این حملات خطوط تجاری و کشتیرانی را نیز تحت تأثیر قرار داده و ۲۹ شرکت بزرگ کشتیرانی و انرژی مجبور شدند برای در امان بودن از این حملات، مسیرهای خود را تغییر دهند و متحمل تعرفه‌های سنگین‌تر شرکت‌های بیمه شدند.
این کشتی‌ها با یک انتخاب دشوار روبرو هستند: یا باید مسیر کوتاه شده کانال سوئز-دریای سرخ-تنگه ​​باب المندب را زیر سایه تهدید حملات مرگبار حوثی‌ها طی کنند یا اینکه با تغییر جهت، به سمت تنگه جبل الطارق رفته و مسیر طولانی‌تری را به دور و اطراف دماغه امید نیک در جنوب قاره آفریقا برگزینند.
در گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا آمده است: «این مسیرهای کشتیرانی جایگزین به دور آفریقا نزدیک به ۱۱ هزار مایل دریایی [حدود ۲۰ هزار کیلومتر]، یک تا ۲ هفته زمان ترانزیت و تقریبا ۱ میلیون دلار هزینه سوخت به هر سفر اضافه می‌کند.»
حمل و نقل کشتی‌های کانتینری از مسیر دریای سرخ از دسامبر ۲۰۲۳ تا اواسط فوریه، تقریبا ۹۰ درصد کاهش یافته است. با این وجود، بر اساس گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، تأثیر حملات حوثی‌های یمنی بر سایر بخش‌های کشتیرانی از جمله کشتی‌های فله‌بر و تانکری کمتر بوده است.حمل و نقل دریایی از طریق دریای سرخ معمولاً حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تجارت بین‌المللی دریایی را تشکیل می‌دهد.
 با این حال، حتی تهران نیز از پیامدهای حملات حوثی‌ها در امان نمانده است.بر اساس جدول رویدادهای آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، یک موشک پرتابی از جانب حوثی‌ها در ماه فوریه به یک کشتی یونانی که از برزیل به مقصد ایران در حرکت بود، اصابت کرد و به آن آسیب رساند.

 
برچسب ها: حوثي‌ها
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها