به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۲:۳۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۲۹ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۴۷۶۷۴۲

علاقه مردم به اخبار کاهش یافته است

علاقه مردم به اخبار کاهش یافته است
گروه بین الملل: نتیجه یک تحقیق جهانی نشان می‌دهد که تعداد بیشتری از مردم از اخبار رویگردان شده‌اند و آن را افسرده‌کننده، بی‌وقفه و خسته‌کننده توصیف می‌کنند.
به گزارش موسسه مطالعات روزنامه‌نگاری رویترز در دانشگاه آکسفورد، حدود چهار نفر از هر ده نفر (۳۹ درصد) در سراسر جهان گفته‌اند که گاهی اوقات یا اغلب مواقع، بطور تعمدی از اخبار دوری می‌کنند.این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۹ درصد بود.مولفان این گزارش گفته‌اند که جنگ‌های اوکراین و خاورمیانه، احتمالا در تمایل مردم به قطع ارتباط با اخبار نقش داشته‌ است.
این گزارش می‌گوید دوری مردم از اخبار، اکنون در بالاترین حد خود قرار دارد.موسسه «YouGov» در ماه‌های ژانویه و فوریه از ۹۴ هزار و ۹۴۳ فرد بزرگسال در ۴۷ کشور برای تهیه گزارش سالانه «اخبار دیجیتال» نظرخواهی کرد.این گزارش در زمانی منتشر می‌شود که میلیاردها نفر در سراسر جهان برای مشارکت در انتخابات ملی و محلی پای صندوق‌های رای می‌روند.نتایج این گزارش نشان می‌دهد که انتخابات در چند کشور، از جمله آمریکا، علاقه به اخبار را افزایش داده است.با این وجود، نتایج تحقیق اخیر حاکی از آن است که میزان تمایل به اخبار همچنان روندی نزولی دارد.۴۶ درصد از مردم در سراسر جهان گفته‌ا‌ند که علاقه زیاد یا خیلی شدیدی به دنبال کردن اخبار دارند، در حالی که در سال ۲۰۱۷ این رقم ۶۳ درصد بود.
در بریتانیا، علاقه به خبرها از سال ۲۰۱۵ تا الان تقریبا نصف شده است.
نیک نیومن، مسئول تیم تهیه‌کننده این گزارش، گفت: «موضوعات خبری به ویژه در سال‌های اخیر به وضوح دشوار بوده است. با همه‌گیری کرونا و جنگ روبرو بودیم، و به همین دلیل این واکنش طبیعی مردم است که از اخبار دوری کنند، چه برای حفظ سلامت روانشان و چه برای این که بخواهند به کارهای دیگر زندگی‌شان برسند.»
 نیومن گفت کسانی که عامدانه از دنبال کردن اخبار پرهیز می‌کنند، اغلب به این دلیل است که احساس «ناتوانی» می‌کنند.بگفته او این دسته افراد کسانی هستند که احساس می‌کنند «هیچ کنترلی بر اتفاقات بزرگی که در جهان رخ می‌دهد ندارند.» نیومن می‌گوید بعضی افراد احساس می‌کنند روز به روز بیشتر تحت فشار خبرهای اطرافشان قرار می‌گیرند و سردرگم می‌شوند، در حالی که گروهی دیگر از سیاست خسته شده‌اند.براساس این گزارش، حجم زیاد اخبار، زنان و افراد جوان‌تر را بیشتر خسته و فرسوده می‌کند.بر اساس این نظرسنجی، ۴۰ درصد مردم همچنان به اخبار اعتماد دارند اما این رقم ۴ درصد کمتر از دوران اوج همه‌گیری کرونا است.
در بریتانیا، اعتماد به خبرها امسال کمی افزایش یافته و به ۳۶ درصد رسیده است، اما همچنان حدود ۱۵ درصد کمتر از دوران پیش از همه‌پرسی برگزیت-خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا- در سال ۲۰۱۶ است.بر اساس این نظرسنجی، بی‌بی‌سی قابل اعتمادترین نام در میان سازمان‌های خبری در بریتانیاست و پس از آن کانال ۴ و آی‌تی‌وی قرار دارند.
این گزارش نشان می‌دهد که مخاطبان منابع خبری سنتی، مانند تلویزیون و نشریات، در دهه گذشته به شدت کاهش یافته‌ است و افراد جوان‌تر ترجیح می‌دهند اخبار خود را به صورت آنلاین یا از طریق شبکه‌های اجتماعی دریافت کنند.در بریتانیا، تقریبا سه‌چهارم افراد (۷۳ درصد) گفته‌اند که اخبار خود را به صورت آنلاین دریافت می‌کنند.این رقم برای تلویزیون ۵۰ درصد و برای مطبوعات تنها ۱۴ درصد بود.مهم‌ترین شبکه اجتماعی برای دنبال کردن اخبار همچنان فیسبوک است، گرچه در بلندمدت روندی نزولی دارد.یوتیوب و واتس‌اپ برای بسیاری از افراد منابع خبری مهمی هستند.
هم‌زمان محبوبیت تیک‌تاک در حال افزایش است و برای اولین بار از شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) پیشی گرفته است.۱۳درصد افراد از تیک‌تاک- که اپلیکیشن اشتراک‌ ویدیوست- برای دنبال کردن اخبار استفاده می‌کنند، در حالی که این رقم برای شبکه اجتماعی ایکس ۱۰ درصد است.میزان استفاده از تیک‌تاک در افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله در سراسر جهان، به ۲۳ درصد می‌رسد.
در چارچوب این تغییرات، ویدیو، به ویژه برای گروه‌های سنی جوان‌تر، در حال تبدیل شدن به منبع خبری مهم‌تری در فضای مجازی است.
بر اساس گزارش جدید، ویدیوهای خبری کوتاه بیشترین جذابیت را دارند.نیک نیومن می‌گوید: «مصرف‌کنندگان در حال پذیرش بیشتر ویدیو هستند چون استفاده از آن آسان است و محتوای متنوع و جذابی ارائه می‌دهد. اما بسیاری از تحریریه‌های سنتی هنوز ریشه در فرهنگ مبتنی بر متن دارند و در تطبیق شیوه‌های گزارشگری خود با مشکل روبرو هستند.»
این گزارش می‌گوید پادکست‌های خبری برای ناشران امیدوارکننده است، اما گوش دادن به پادکست «در مجموع یک فعالیت اقلیتی» است که عمدتا مخاطبان تحصیل‌کرده را جذب می‌کند.
گزارش جدید نشان می‌دهد که ظن عمومی گسترده‌ای در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در گزارشگری، به ویژه برای خبرهای مربوط به جنگ و سیاست وجود دارد.
این گزارش می‌گوید: «نظرها درباره از استفاده هوش مصنوعی برای انجام وظایف پشت صحنه مانند پیاده کردن صدا و ویدیو یا ترجمه مثبت‌تر است، آن هم برای حمایت از خبرنگاران نه جایگزین کردن آنها.»
 
برچسب ها: اخبار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها