به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۳۰ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۴۷۶۹۲۴
نامزدهای ریاست جمهوری به فکر رفاه مردم باشند، نه سیاست‌های کوپنی

وعده ارسال گوشت به منزل شهروندان در دهه ۵۰ منسوخ شد

وعده ارسال گوشت به منزل شهروندان در دهه ۵۰ منسوخ شد
گروه اقتصادی:با شروع چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نامزد‌های گروه‌های مختلف وعده‌هایی را برای بهبود شرایط کشور مطرح می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که کشور با مشکلاتی نظیر تورم، بحران‌های زیست‌ محیطی، فقر، کاهش نرخ رشد جمعیت، تحریم و ... مواجه است.

به گزارش تجارت نیوز،یکی از وعده‌هایی که در این دوره از انتخابات مورد بحث قرار گرفته، وعده توزیع گوشت قرمز درب منازل شهروندان تهرانی است که توسط علیرضا زاکانی، نامزد اصول‌گرای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است.

این نامزد انتخاباتی در برنامه صف اول اعلام کرد که یکی از برنامه‌هایش، ارسال گوشت قرمز درب منازل شهروندان تهرانی است. طبق اظهارات وی،  درحال حاضر روزانه 120 تن گوشت قرمز به قیمت 319 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در میدان‌های تره‌بار به فروش می‌رسد. درحالی که قیمت این محصول در بازار آزاد بین 650 تا 750 هزار تومان است.

اما آیا در حال حاضر اجرای چنین سیاستی پاسخ‌گوی رفع مشکلات است و امکان تحقق آن وجود دارد؟ در این زمینه گفت‌وگویی با فریال مستوفی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی انجام داده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

آیا در قرن 21 ارسال گوشت به درب منازل شهروندان سیاست کاراست و اصلاً امکان اجرای آن وجود دارد؟
این یک وعده خوش‌بینانه است. نامزدها باید برنامه‌ریزی کنند تا شرایط اقتصادی و معیشت مردم بهبود یابد و اقتصاد کشور رشد کند، به نحوی که شهروندان بتوانند به راحتی نیازهای معیشتی خود از جمله خرید گوشت را تأمین کنند.

آیا در کشور‌های توسعه‌یافته هم گوشت از این طریق در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد؟
در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی سابقه نداشته است. در کشور‌هایی که مردم به نسبت وضعیت خوبی دارند، خود برای خریدن مایحتاج زندگی اقدام می‌کنند.

آیا این اقدام روش مناسبی برای تنظیم بازار است؟
ایران کشوری با ظرفیت و منابع غنی است. باید با برنامه‌ریزی، وضعیت معیشت جامعه بهبود بخشیده شود تا رشد اقتصادی کشور افزایش یابد. این روش به هیچ عنوان روش مناسبی برای تنظیم بازار نیست.

آیا این روش مدیریت اقتصادی، مناسب است؟ یا ایران هنوز در روش‌های مدیریتی دهه 50 محصور شده است؟
در کشور‌های پیشرفته، روش‌های مدیریت اقتصادی شامل توزیع کوپن، پول یا گوشت به مردم نیست. زیرا با بهبود وضعیت اقتصادی جامعه و ایجاد شغل، نیاز به پرداخت یارانه‌ها و توزیع موارد مذکور از بین می‌رود. افراد با کار کردن خود می‌توانند نیاز‌های معیشتی خود را تأمین کنند. بنابراین به جای توزیع کوپن، پول یا حتی مواد غذایی دولت باید برای رایگان شدن آموزش، بهداشت و درمان و ... تلاش کند تا زندگی راحت‌تری برای مردم فراهم شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها