به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ - ۱۸:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۱ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۴۷۷۲۱۷
برنامه اقتصادی هیچ یک از نامزد‌ها مشخص نیست

قول اجرای کار‌هایی که فرجامش مشخص نیست

قول اجرای کار‌هایی که فرجامش مشخص نیست
گروه اقتصادی:اولین مناظره انتخابات دور چهاردهم ریاست جمهوری، ۲۸ خرداد ماه برگزار شد؛ در این مناظره هر یک از کاندیدا‌های انتخاباتی به برنامه‌های خود برای بهبود وضعیت مختلف کشور از جمله اقتصادی اشاره کردند و به سوالاتی که از آن‌ها پرسیده شد، پاسخ دادند.

به گزارش اقتصاد24،نخستین مناظره نقطه نظرات مختلفی را از همان ابتدا همراه خود داشت؛ نخست آنکه اکثر کارشناسان نقطه قوت برنامه را توهین نکردن کاندیدا‌ها به یکدیگر و حمله نکردن به عملکرد دولت‌های پیشین می‌دانند.

غیر از آن، این مناظره بار اطلاعاتی خاصی به همراه نداشت. وعده‌هایی همچون کنترل تورم، کاهش میزان چاپ پول، از بین بردن نوسانات نرخ ارز و سایر موارد اینچنینی، همه به صورت کلی جزو وعده‌های نامزد‌های انتخاباتی گفته شد، ولی برنامه دقیقی برای شیوه عملیاتی کردن این قول‌ها ندیدیم.

قول اجرای کار‌هایی که فرجامش مشخص نیست
آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی  به صحبت‌های عنوان شده در نخستین مناظره انتخاباتی اشاره کرد و گفت: تمام موارد مطرح شده در مناظره انتخاباتی، مسائلی نبودند که به تازگی کشف شده و یا به آن اشاره شده باشد. سالهاست که تمام کارشناسان و حتی مدیران پیشین به تمامی مشکلات اقتصادی اشاره کرده و مشکلاتی مانند رشد نقدینگی، نوسانات ارزی و سایر موارد اینچنینی را همه می‌دانیم.

بغزیان تصریح کرد: در برنامه مناظره تنها مجدد به این مسائل اشاره شد و راهکاری برای حل این مشکلات نشنیدیم. می‌توان یکی از نکات مثبت مناظره نخست را رویکرد نامزد‌ها و توجه آن‌ها به چالش‌های اقتصادی دانست. آن‌ها دنبال سرکوب سیاست‌های دولت قبل و گرفتن امتیاز نبودند و این خود تحولی مناسب در روند برگزاری مناظرات است. غیر از این اتفاق مثبتی رخ نداد که آن را پیشرفت و اقدامی رو به جلو بدانیم.

وی ادامه داد: وجود تحریم، چاپ پول، نوسان ارز، مشکلات تولید، روند مالیات و سایر موارد اینچنینی، چالش‌های اصلی اقتصاد است و همه آن را قبول داریم. اما انتظار داریم که این مشکلات تنها در حد شمارش باقی نمانده و راهکاری ارائه دهند. متاسفانه نامزد‌ها تنها گفتند قول می‌دهیم که چالش‌ها برطرف شوند، اما برنامه‌ای مدون برای آن ارائه نکردند. حتی برخی وعده‌ اجرایی شدن برنامه توسعه را دادند که در اصل وظیفه دولت است؛ چیزی نیست که بخواهیم آن را اقدامی فرای وظایف دولتی بدانیم.

وی ادامه داد: بحث ناترازی بانک‌ها به دفعات مورد بحث قرار گرفته و همه این مسئله را عامل اصلی چاپ پول می‌دانند. حال پرسش اینجاست که هر یک از کاندیداها، در صورت رئیس‌جمهور شدن چه برنامه‌ای برای بانک‌های ناتراز خواهند داشت. آیا بانک‌های ناتراز را تعطیل می‌کنند یا با آن‌ها کنار آمده و به خلق پول و رشد تورم ادامه می‌دهند؟ تمام موارد یاد شده، از جمله شاهرگ‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شوند و باید موضع‌گیری هر فرد نسبت به آن مشخص باشد. در صورت این شفافیت، ادامه برنامه‌های اقتصادی نیز نمایان خواهد شد.

اقتصاد ایران با موضوع برجام چه می‌شود؟
یکی از مهم‌ترین مسائلی که انتظار می‌رود هر یک از کاندید‌ها درباره آن صحبت کنند، بحث برجام و تحریم‌هاییست که هر از چندگاهی شدت آن کم و زیاد می‌شود. رویکرد نامزد‌های انتخاباتی درباره مسئله برجام و در ادامه شیوه تعامل با جهان باید مشخص باشد. تمامی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، ارتباط با کشور‌های دیگر را عامل رشد می‌دانند، اما موضع صریح خود نسبت به برجام و یا سایر مسائل دیپلماتیک را اعلام نکرده‌اند؛ بنابراین مشخص نیست این افراد در صورت سکانداری دولت، چه برنامه‌ای برای آینده تعاملات جهانی ایران به‌ویژه تجارت جهانی و کاهش مانع‌های ارتباطی خواهند داشت.

نه‌تنها در بحث ارتباط با جهان، بلکه درباره سایر چالش‌ها نیز هیچ یک برنامه‌ای مشخص را اعلام نکردند و نمی‌دانیم در آینده باید منتظر چه چیزی باشیم. به نظر می‌رسد هر اسمی که از صندوق انتخابات بیرون بیاید، برای کل کشور پر از غافلگیری باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها