به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - ۱۳:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۳ ساعت ۱۸:۳۱
کد مطلب : ۴۷۷۶۴۸

تاثیر حملات حوثی‌ها بر وضعیت مصر

تاثیر حملات حوثی‌ها بر وضعیت مصر
گروه بین الملل: کانال سوئز نقطه‌ای استراتژیک و منبع درآمد مهمی برای مصر به شمار می‌آید. اما کشتی‌ها از ماه‌ها پیش به دلیل حملات حوثی‌ها در دریای سرخ از این منطقه دوری می‌کنند و این وضعیت پیامدهای جدی برای اقتصاد مصر به دنبال داشته است.
عبور و مرور کشتی‌ها از طریق کانال سوئز نه تنها یک نقطه استراتژیک برای اقتصاد جهانی است بلکه منبع درآمد مهمی برای مصر به شمار می‌آید. اما کشتی‌های عبوری از دریای سرخ از ماه‌ها پیش به دلیل حملات حوثی‌ها از این منطقه دوری می‌کنند و این وضعیت پیامدهای جدی برای اقتصاد مصر به دنبال داشته است.
پیش از این بندرگاه شهر ساحلی پورت‌سعید مصر با ترافیک سنگین تاکسی‌ها، فروشندگان و توریست‌‌ها شناخته می‌شد. اما منظره‌ای که در حال حاضر از این بندر ساحلی می‌توان دید اغلب این است: چند ماهیگیر در حال صید ماهی‌های کوچک و خرچنگ‌‌ هستند. آب آرام است و کشتی‌های بزرگ باربری در این کانال دیده نمی‌شوند. ناظران در ساحل تنها کشتی‌های کوچکی را می‌بینند که از کانال سوئز که چند صد متر پایین‌تر به دریای مدیترانه منتهی می‌شود، عبور می‌کنند.
پورت‌سعید از کشتی‌هایی که از کانال سوئز عبور می‌کنند، درآمد کسب می‌کند. درست مانند تمام مصر. اما از زمانی که حوثی‌ها از یمن به کشتی‌های باربری در دریای سرخ حمله می‌کنند تا همبستگی خود را با فلسطینیان در غزه نشان دهند، ترافیک کشتی‌ها در کانال سوئز به شدت کاهش یافته است.در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی به دلیل ملاحظات امنیتی مسیر طولانی‌تری را انتخاب می‌کنند که از آفریقا و دماغه امید نیک می‌گذرد.اسامه ربیع، رئیس اداره کانال سوئز مصر چند ماه پیش گفته بود که "تعداد کشتی‌ها هر روز کاهش می‌یابد و این وضعیت به شدت بر ما اثر منفی دارد."اکنون کانال سوئز از کشتی‌ها خالی شده است. درآمدهای حاصل از عبور کشتی‌ها به میزان ۶۰ درصد کاهش یافته است و این برای مصر که اقتصادی ناپایدار دارد، یک فاجعه است.
استفان رول کارشناس مصر در بنیاد علم و سیاست می‌گوید که درآمدهای کانال سوئز برای مصر یک منبع ارز خارجی بسیار مهم است. به گفته او این تنها منبع ارز خارجی نیست که اکنون از دست رفته است، صنعت گردشگری این کشور نیز به دلیل جنگ در غزه به شدت آسیب دیده است. او می‌گوید مجموع این عوامل، فشار زیادی بر بودجه دولتی مصر وارد کرده است.
 مصر پیش از این حدود ده میلیارد دلار از طریق عوارض کانال سوئز درآمد داشته است اما اکنون درآمدها به شدت کاهش یافته است و این وضعیت، بحران اقتصادی کشور را تشدید کرده است.
مصر چند ماه پیش، به وضوح نزدیک به ورشکستگی بود اما با کمک امارات متحده عربی و همچنین صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا توانست خود را سرپا نگاه دارد.
اما این که این پول جدید تا به چه حد دوام خواهد آورد، مشخص نیست و هیچ نشانه‌ای از آرامش در وضعیت جهان و اقتصاد وجود ندارد.
سازمان تجارت جهانی (WTO) از ماه‌ها پیش نگران وضعیت دریای سرخ بوده است. رالف اوسا اقتصاددان ارشد این سازمان می‌گوید: «بحران در دریای سرخ ما را بسیار نگران کرده است.»
او چند ماه پیش گفته بود: «دوازده درصد تجارت جهانی از طریق کانال سوئز انجام می‌شود و یک سوم حمل‌ونقل کانتینری از چین به اروپا نیز از این مسیر عبور می‌کند. به ویژه اروپا به شدت وابسته به تجارت از طریق کانال سوئز است و ایالات متحده نیز تا حدی چنین است.»بحث کانال سوئز در بازار ماهی پورت‌سعید نیز به بحثی جدی تبدیل شده است و قیمت ماهی‌ها به دلیل بحران اقتصادی به شدت افزایش یافته و کسب‌وکارها به خوبی پیش نمی‌روند.
با این حال دولت مصر در انتقاد علنی از حوثی‌ها تردید دارد، زیرا هراس دارد که این انتقاد در افکار عمومی به عنوان خیانت به آرمان فلسطینی‌ها در غزه تلقی شود.حوثی‌ها ماه‌هاست که به کشتی‌های باربری در دریای سرخ حمله می‌کنند تا بر جامعه بین‌المللی فشار بیاورند.
در این میان یک ائتلاف دریایی بین‌المللی تلاش کرده تا از کشتی‌ها محافظت کند، اما این حمله‌‌ها کاهش نیافته و روزانه حوادث زیادی برای کشتی‌ها رخ می‌دهد. اخیرا اعلام شد که یک کشتی باری غرق شده است و کشتی دیگری نیز توسط خدمه رها شده و در دریای سرخ سرگردان است. بحران اقتصادی که این حملات برای اقتصاد مصر به بار آورده نمی‌تواند نادیده گرفته شود و باید صبر کرد و دید این وضعیت تا کجا می‌تواند ادامه پیدا کند.
 
برچسب ها: مصر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها