به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۰۰:۳۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۴ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۴۷۷۷۴۵

صربستان به اوکراین مهمات فروخت

صربستان به اوکراین مهمات فروخت
گروه بین الملل: صربستان پس از حمله روسیه به اوکراین به تحریم‌های غرب علیه روسیه نپیوست. الکساندر ووچیچ رئیس جمهور این کشور اما اکنون تائید کرده از طریق کشورهای ثالث به مقدار ۸۰۰ میلیون یورو مهمات به اوکراین فروخته شده است.طبق برآورد روزنامه "فایننشال تایمز" از زمان آغاز جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، صربستان حدود ۸۰۰ میلیون یورو از طریق کشورهای ثالث به اوکراین مهمات فروخته است.الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان شرایط موجود را به عنوان یک فرصت تجاری دانسته اما تاکید می‌کند که در این جنگ جانبدارانه عمل نخواهد کرد.
او در مصاحبه‌ای فروش مهمات به اوکراین از طریق کشور ثالث را تائید کرد و آن را بخشی از بهبود روند اقتصادی صربستان دانست.
ووچیچ در این مصاحبه خاطرنشان کرد که صربستان نمی‌تواند به اوکراین یا روسیه مهمات یا تسلیحات صادر کند اما با آمریکایی‌ها، اسپانیایی‌ها، چک‌ها و دیگر کشورها قراردادهای زیادی منعقد کرده است. رئیس جمهور صربستان در ادامه افزود اینکه مهمات نهایتا به کدام کشور می‌رسد مهم نیست بلکه وظیفه او این است که مطمئن شود این مهمات به طور قانونی صادر و به فروش برسد. 
ووچیچ همچنین تاکید کرد که صربستان دوست مسکو و کی‌یف است. صربستان عضو ناتو و اتحادیه اروپا نیست و مردم این کشور مدت‌هاست که با روسیه رابطه دوستانه‌ای دارند و در پی بمباران ناتو در سال ۱۹۹۹ از غرب کینه به دل گرفتند.بلگراد همچنین از مسکو انتظار دارد تا مانع به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی کوزوو شود. کوزوو اکنون توسط اکثر کشورهای غربی به رسمیت شناخته شده اما روسیه و چین به عنوان اعضای شورای امنیت سازمان ملل آن را رد کرده‌اند. 
ووچیچ در برابر فشارهای غرب برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه مقاومت کرده است اما مصمم است کشورش را به عضویت اتحادیه اروپا درآورد. او همچنین تلاش کرده است که فاصله خود را با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حفظ کند.یک دیپلمات غربی به فایننشال تایمز گفته است اروپا و ایالات متحده سال‌ها تلاش کرده‌اند تا ووچیچ را از پوتین دور کنند. این دیپلمات تاکید کرده است که کریستوفر هیل، سفیر آمریکا در صربستان در دور کردن بلگراد از مسکو نقش مهمی ایفا کرده و ووچیچ سال‌هاست با پوتین ملاقات نکرده و حتی تماس تلفنی با او نگرفته است.
صربستان در طول جنگ سرد، زمانی که هنوز بخشی از یوگسلاوی بود، صنایع دفاعی پر رونقی داشت و مهمات برای تسلیحات شوروی تولید می‌کرد که امروزه نیز به طور گسترده در نیروهای مسلح اوکراین استفاده می‌شود.دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران با این حال به فایننشال تایمز گفتند فروش مهمات صربستان به اوکراین آنقدر "مبهم" است که در داده‌های رسمی نمی‌توان آن را یافت.
"موسسه کیل برای اقتصاد جهانی" که روند حمایت از اوکراین را نظارت می‌کند، نتوانست فعالیت‌ صرب‌ها را بطور مستقیم ردیابی و رصد کند و مدرکی دال بر مشارکت صرب‌ها در جریان فروش مهمات به کی‌یف پیدا کند.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها