به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۰۹ - ۱۵:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۶ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۴۷۸۰۵۵

فشار نرخ تورم بر دوش کم درآمدها

فشار نرخ تورم بر دوش کم درآمدها
گروه اقتصادی:مرکز آمار ایران در سوم تیرماه ۱۴۰۳ گزارش تورم خردادماه را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نرخ تورم سالانه در خردادماه به رقم ۳۶.۱ درصد کاهش یافت. همچنین تورم نقطه به نقطه با افزایشی ۰.۹ درصدی به عدد ۳۱.۹ درصد رسید.

به گزارش تجارت نیوز،با وجود اینکه آمار و ارقام یاد شده بیانگر تورم کل جامعه هستند، نرخ تورم برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای متغیر است. در واقع، سبد خرید خانوار‌ها بر اساس درآمدها و هزینه‌های آنها تشکیل می‌شود و افراد با درآمدها و هزینه‌های مختلف، سبد مصرفی یکسانی ندارند. در نتیجه افرادی که در دهک‌های هزینه‌ای مختلف قرار دارند، تورم یکسانی را تجربه نمی‌کنند. از این جهت، مرکز آمار در گزارش‌های خود به بررسی تورم به تفکیک دهک‌ها نیز می‌پردازد.

نرخ تورم ماهانه دهک اول بیشتر از دهک دهم شد
بنابر گزارش مرکز آمار، در خردادماه امسال دهک نهم متحمل بیشترین تورم نقطه به نقطه شد. این نرخ برای دهک نهم برابر با ۳۲.۶ درصد بود. همچنین پایین‌ترین نرخ تورم نقطه به نقطه در خردادماه، مربوط به دهک اول هزینه‌ای بود و رقمی برابر ۲۸.۷ داشت.

با این وجود در تورم ماهانه خرداد ۱۴۰۳ بیشترین تورم متوجه دهک چهارم با رقم 3.07 درصدی شد. از طرفی، پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه در دهک دهم هزینه‌ای که ثروتمندترین دهک به شمار می‌رود رقم خورد و این دهک در خرداد امسال نرخ تورم ماهانه ۲.۴۴ درصدی را به ثبت رساند. دهک اول اما که کم درآمدترین دهک محسوب می‌شود، نرخ تورم ماهانه 2.88 درصدی را ثبت کرد و فشار افزایش قیمت‌ها را بیش از دهک دهم حس کرد.

اختلاف 4.7 واحد درصدی بیشترین و کمترین تورم سالانه
بررسی‌ها نشان می‌دهند که بر خلاف تورم ماهانه، نرخ تورم سالانه در خردادماه سال گذشته، در دهک‌های بالاتر بیشتر بوده است. نرخ تورم سالانه خردادماه برای دهک اول ۳۲ درصد و برای دهک دهم ۳۶.۷ درصد بود که به ترتیب کمترین و بیشترین تورم سالانه را به ثبت رساندند. این موضوع، نشان‌دهنده اختلافی ۴.۷ واحد درصدی بین تورم سالانه در دهک اول و دهم است.

علت اختلاف تورم در بین دهک‌ها چیست؟
تفاوت نرخ تورم در بین دهک‌ها به دلیل ضریب اهمیت کالاها و خدمات در سبد مصرفی خانوارها در دهک‌های مختلف است. طبق داده‌های مرکز آمار ایران، در دهک‌های پایین‌تر، کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات از اهمیت بیشتری برخوردار هستند اما در دهک‌های بالاتر اهمیت کالاهای غیرخوراکی بیشتر است.

گزارش مرکز آمار نشان‌دهنده این موضوع است که ضریب اهمیت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در دهک اول برابر با ۴۲.۴ درصد است. این رقم در دهک دهم عدد ۲۱.۶ درصد را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، در مصرف کالاهای غیر خوراکی، و خدمات، دهک اول ۵۷.۶ درصد از هزینه‌های خود را به این کالاها اختصاص داده است. با این وجود سهم کالاهای غیرخوراکی و خدمات در هزینه دهک دهم برابر با ۷۸.۴ درصد است.



 
برچسب ها: تورم نرخ تورم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها