به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۰۹ - ۱۵:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۶ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۴۷۸۰۹۱

فروش طلای کهنه به نفع مردم ممنوع شد؟

فروش طلای کهنه به نفع مردم ممنوع شد؟
گروه اقتصادی:فروش طلای دست دوم در حالی ممنوع شده است که به گفته نایب رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران، طلاهای دست دوم فاقد استاندارد و عیار مشخص بوده و خریداران را با زیان جدی مواجه می کند.

به گزارش بازار، مدت هاست مردم به جای خرید طلاهای استاندارد با عیار مشخص، اقدام به تهیه طلاهای دست دوم بی نام و نشان و به اصطلاح بدون اجرت می کنند، تا برای خرید این کالای ارزشی هزینه کمتری بپردازند، غافل از اینکه با چنین اقدامی سرشان کلاه می رود و طلایی را خریداری می کنند که فاقد استاندارد و عیار لازم است. در چنین شرایطی آنها در زمان فروش با مشکل جدی مواجه می شوند، آن وقت می دانند که به جای کسب سود در پی عیار پایین و غیر استاندارد بودن جنس، چه کلاه گشادی سرشان رفته است.

از طرفی این روزها فروش طلا متاسفانه به کانالهای تلگرامی بی هویت رفته است و خیلی های فریب می خورند چرا که این کانالها معمولا طلایی را به خریدار می اندازند که ناخالص، کم عیار و احتمالا برخوردار از آلیاژ دیگری است. با این وجود مردم نباید گول طلای بدون اجرت و نسبتا ارزانتر از بازار رسمی را بخورند.

طلاهای پرزرق و برقی که معلوم نیست آیا خالص است یا نه. اما چنانچه طلایی از واحدهای دارای مجوز رسمی تهیه شود و عیار و مشخصه کارگاه تولید این کالا در طلا حک شده باشد، خریدار با خاطری آسوده اقدام به خرید آن می کند، زیرا فروش طلای بدون اجرات اقدامی برای فرار فروشنده از پرداخت مالیات است که متاسفانه در این راستا مردم متحمل زیان آن خواهند شد.

هر کالایی که قیمت آن نسبت به نرخ روز بازار پایین تر است بی تردید بدون مشکل نیست آنگونه که خیلی ها طلای بدون اجرت و کهنه خریده اند اما در زمان فروش متوجه شده اند که آن قطعه طلا عیار واقعی را ندارد و دچار زیان شده است
تضرر خریداران طلای دست دوم
البته کارشناسان، روسای اتحادیه و مسئولان اتاق اصناف بارها تاکید کرده اند که خریداران طلا به جای خرید طلای کهنه و دست دوم که معلوم نیست سازنده آن کیست و یا چه عیاری دارد، طلای نو بخرند، زیرا هر کالایی که قیمت آن نسبت به نرخ روز بازار پایین تر است بی تردید بدون مشکل نیست آنگونه که خیلی ها طلای بدون اجرت و کهنه خریده اند اما در زمان فروش متوجه شده اند که آن قطعه طلا عیار واقعی را ندارد و از طرفی چون تولید کننده آن نیز به دلیل فقدان کد روی کالا مشخص نمی باشد، بنابراین قابل رصد و شناسایی نبوده و خریدار طلای کهنه به جای سودآوری با ضرر مواجه شده است.

با این اوصاف برای جلوگیری از زیان و از بین رفتن سرمایه مردم اخیرا رئیس کمیسیون تخصصی اتاق اصناف ایران از حذف کد آیسیک فروش طلای مستعمل از سامانه نوین اصناف و ممنوعیت فروش آن در طلافروشی‌ها خبر داده و اعلام کرده است: اتحادیه‌ها پس از اطلاع‌رسانی و دادن اخطارهای لازم، می‌توانند نسب به اعمال قانون نسبت به واحدهای متخلف اقدام کنند. رویکردی که به نفع مردم و ممانعت از فعالیت سوداگران سودجوی بی هویت می باشد که با ترفند فروش طلای بدون اجرت نه فقط از پرداخت قانونی مالیات طفره می روند بلکه با سرمایه های مردم نیز بازی می کنند.

برخی فروشندگان طلا با استفاده از ناآگاهی مردم خریداران را به خرید طلای بدون اجرت ترغیب می کنند. پدیده ای که در پی شرایط نامناسب اقتصاد خانوارها از یک سو و از طرفی عدم آگاهی آنها در چنین معامله ای عمد خریداران به این سمت کشیده شده اند بدون اینکه بدانند فریب خورده اند
هیچ واحد صنفی اجازه فروش طلای کهنه را ندارد
حال با توجه به اهمیت موضوع حمایت از تولید کنندگان همچنین حمایت از مردم و خریداران برای جلوگیری از خرید طلاهای فاقد استاندارد، خوشبختانه این موضوع به انجام رسید و بدین ترتیب هیچ واحد صنفی اجازه فروش طلای دست دوم را ندارد. علاوه بر این مطابق مقررات جدید، اتحادیه‌های سراسر کشور نیز می‌توانند با اطلاع‌رسانی و ارسال اخطاریه لازم به واحدهای صنفی تحت پوشش خود و مشخص کردن یک ضرب‌الاجل یک ماهه، نسبت به اعمال ماده ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی برای پلمب و یا ابطال پروانه کسب واحدهای صنفی متخلفی که اقدام به فروش طلای دست دوم بدون استاندارد می‌کنند، اقدام کنند.

محمد کشتی آرای، نایب رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در خصوص اقدام جدید برای جلوگیری از فروش طلای کهنه بدون اجرت، اظهارداشت: مدت هاست مشاهده می شود برخی فروشندگان طلا با استفاده از ناآگاهی و یا سادگی مردم خریداران این کالا را به خرید طلای بدون اجرت دست دوم با هزینه پایین ترغیب می کنند. پدیده ای که در پی شرایط نامناسب اقتصاد خانوارها از یک سو و از طرفی عدم آگاهی آنها در چنین معامله ای عمد خریداران به این سمت و سو کشیده شده اند بدون اینکه بدانند فریب خورده اند.

عمده طلاهای دست دوم، طلای با عیار تمام و دارای استاندارد لازم نیستند، این در حالی است که طبق قانون استاندارد ملی کشور کلیه مصنوعات طلا که به فروش میرسد باید دارای استاندارد باشند، استانداردی که عیار ۱۸ است اما طلا های دست دوم فاقد کد شناسایی استاندارد لازم هستند
فروش طلای دست دوم ناخالص، ترفندی برای فرار از مالیات
وی با بیان اینکه مالیات به اجرت و سود طلا تعلق می گیرد، گفت: برخی فروشندگان طلا برای فرار از پرداخت مالیات که این روزها در فضای مجازی نیز دست به معامله چنین کالایی می زنند، طلای بدون استاندارد و ناخاص را با ترفند طلای بدون اجرت به خریداران می فروشند در حالی که عمده این طلاها، طلای با عیار تمام و دارای استاندارد لازم نیستند. این در حالی است که طبق قانون استاندارد ملی کشور کلیه مصنوعات طلا که به فروش میرسد باید دارای استاندارد باشند، استانداردی که عیار ۱۸ است اما طلا های دست دوم فاقد کد شناسایی استاندارد لازم هستند.

کشتی آرای با تاکید بر اینکه فروش طلای دست دوم و کهنه به دلیل حفظ منافع مردم ممنوع شده است، اظهارداشت: آحاد مردم باید هشیار باشند که در دام سوء استفاده کنندگان فروش طلای دست دوم بدون اجرت نیفتند تا در خرید این کالا کلاه سرشان نرود. با این وجود خریداران طلا بایستی با ظرافت خاص طلایی را خریداری کنند که دارای کد شناسایی باشند، مثلا اگر بخواهند انگشنر، تک پوش و یا زنجیر طلا بخرند حتما به علامت t یعنی ساخت طلا در تهران یا e ساخت طلای اصفهان همچنین m مشهد که با حروف لاتین روی طلا حک شده است همراه با درج عیار ۷۵۰ توجه کنند، چرا که این خصیصه شاخص استاندارد و واحد تولید طلا را مشخص می کند

علاوه بر این موقع خرید باید در فاکتور نوشته شود که طلای ساخته شده برای کجا و دارای چه عیاری است، زیرا وقتی عیار و محل ساخت طلا بر روی طلا حکاکی شده است به درستی مشخص و معین می شود طلا هیچ مشکلی ندارد زیرا رصد آن به آسانی انجام می شود و خریدار در زمان فروش دچار مشکل نخواهد شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها