به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۰۰:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۷ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۴۷۸۲۲۹

نگرانی از گرایش جهان به تنبلی

نگرانی از گرایش جهان به تنبلی
گروه علم و فناوری: یک پژوهش سازمان جهانی بهداشت می‌گوید حدود یک‌سوم از کل بزرگسالان جهانی تحرک و ورزش خیلی کمی دارند. نسبت کسانی که "به ورزش روی خوش نشان نمی‌دهند" رو به افزایش است. ارقام برای مردان و زنان به طور قابل توجهی متفاوت است.
تقریبا یک سوم از کل بزرگسالان که حدود ۱.۸میلیارد نفر است به اندازه کافی ورزش نمی‌کنند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) در مجله "لنست گلوبال هیلث" در گزارشی می‌نویسد که این کم‌تحرکی عواقب قابل توجهی برای سلامتی دارد و برای نظام‌های مراقبت‌های بهداشتی هزینه کلانی ایجاد می‌کند.
اخیراً نسبت بزرگسالان غیرفعال افزایش یافته و میان سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ حدود پنج درصد بوده است. اگر این روند ادامه یابد، انتظار می‌رود که نسبت افراد غیرفعال از ۳۱ درصد فعلی به ۳۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.سازمان جهانی بهداشت ۱۵۰ دقیقه فعالیت استقامتی در هفته با شدت متوسط را توصیه می‌کند. این چیزی بیشتر از یک پیاده‌روی است؛ در واقع پیاده‌روی با سرعت بالاست که ضربان قلب را بالا می‌برد. به عنوان جایگزین فعالیت ۷۵ دقیقه‌ای با شدت بالا توصیه می‌شود که فرد را از نفس می‌اندازد، مانند کوهنوردی، رقصیدن، دویدن یا بازی فوتبال.
بر اساس این پژوهش، در کشورهای ثروتمند منطقه آسیا و اقیانوسیه به ویژه افراد زیادی وجود دارند که به ورزش روی خوش نشان نمی‌دهند. تا ۴۸درصد مردم آنجا به اندازه کافی ورزش نمی‌کنند. در کشورهای غربی این میزان به ۲۸درصد می‌رسد.به گفته سازمان جهانی بهداشت ، آلمان یکی از تنها ۲۲ کشوری است که در مسیر درستی برای ایجاد تحرک بیشتر در افراد است. به نظر می‌آید، در آلمان هدف جهانی کاهش ۱۵درصدی عدم تحرک تا سال ۲۰۳۰ محقق خواهد شد.
رودیگر کرچ، مدیر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت گفت: «آلمان در مقایسه جهانی و در گروه کشورهای غربی با درآمد بالا، عملکرد بسیار خوبی دارد. فقط ۱۲درصد از مردم به اندازه کافی فعال نیستند.»
تفاوت میان جنسیت و سن نگران‌کننده است. در سراسر جهان، زنان بیشتر از مردان غیر‌فعال هستند. نرخ بی‌تحرکی ۳۴درصد برای زنان در مقایسه با ۲۹درصد برای مردان است. علاوه بر این، افراد بالای ۶۰سال کمتر از جوانان فعال هستند.کسی که ورزش نمی‌کند، در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع-۲، زوال عقل و سرطان است. رودیگر کرچ از یک "تهدید خاموش برای سلامت جهانی" سخن می‌گوید. ورزش نکردن به میزان قابل توجهی به گسترش بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.
تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در این رابطه گفت که در سال‌های اخیر فرصت کاهش سرطان و بیماری قلبی و بهبود سلامت روانی از طریق افزایش فعالیت بدنی از دست رفته است. اقدامات سیاسی و پول بیشتر نیز برای معکوس کردن روند مورد نیاز است.
 
برچسب ها: ورزش
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها