به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۰۶:۱۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۷ ساعت ۱۹:۱۸
کد مطلب : ۴۷۸۳۰۵

ناكامی کودتا در بولیوی با بازداشت یک ژنرال

ناكامی کودتا در بولیوی با بازداشت یک ژنرال
گروه بین الملل: تلاش گروهی از نیروهای نظامی ارتش در بولیوی برای انجام کودتا با دستگیری یک ژنرال ارشد که رهبری این عملیات را بر عهده داشت، شکست خورد. سران شماری از کشورها از جمله رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا این کودتا را محکوم کردند.
شماری از خودروهای زرهی ارتش بولیوی به دستور ژنرال خوان خوزه زونیگا که وعده "بازگشت دموکراسی به کشور" را داده بود، به سمت درهای کاخ دولتی هجوم بردند. در عرض چند ساعت کشور ۱۲ میلیون نفری بولیوی شاهد عملیاتی بود که به نظر می‌رسید یک کودتای نظامی برای به‌دست‌ گرفتن کنترل دولت به شمار می‌رود.
لوئیس آرسه، رئیس‌جمهور بولیوی در واکنش به این عملیات نظامی فرمانده جدیدی را به رهبری ارتش منصوب کرد که این فرمانده بلافاصله به نیروهای نظامی دستور توقف عملیات را داد. طبق گزارش‌ها، با صدور این دستور سربازان به همراه صفی از خودروهای ارتشی عقب‌نشینی کردند و پس از تنها سه ساعت، به شورش پایان دادند.
 با ترک صحنه توسط نیروهای ارتشی، صدها تن از هواداران آرسه در حالی که پرچم‌ بولیوی را در دست داشتند و سرود ملی را می‌خواندند، در میدان مقابل کاخ ریاست‌جمهوری تجمع کردند. ژنرال زونیگا نیز دستگیر شد و به گفته دادستانی کل بولیوی، تحقیقات علیه او آغاز شده است.اتهامات وارده به این ژنرال ارشد هنوز مشخص نیست. دیوان عالی بولیوی تلاش برای "کودتا" را محکوم کرد و آن را "حمله‌ای به ثبات دموکراتیک" کشور خواند.ادورادو دل کاستیو، یکی از وزرای دولت اعلام کرد، علاوه بر زونیگا، معاون سابق فرمانده نیروی دریایی، خوان آرنز سالوادور نیز بازداشت شده است. دل کاستیو به خبرنگاران گفت: «هدف این گروه سرنگونی قدرتی بود که به صورت دموکراتیک انتخاب شده است.»
وزیر دفاع بولیوی نیز در حالی که همراه با فرمانده جدید منصوب شده توسط آرسه مقابل دوربین خبرنگاران حاضر شده بود، اعلام کرد "همه چیز تحت کنترل است" و بولیوی از یک "کودتای شکست‌خورده" جان سالم بدر برد.بولیوی در چند ماه گذشته شاهد تنش‌ها و دعواهای سیاسی میان آرسه و متحد سابقش اوو مورالس، رئیس‌جمهور سابق چپگرا، بر سر کنترل حزب حاکم بوده است. این کشور همچنین با یک بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.
آرسه با انتشار پستی در شبکه اجتماعی "اکس" خواستار احترام به دموکراسی شد. او همچنین در پیامی ویدئویی که رسانه‌های خبری بولیوی پخش کردند، در حالی که در کنار اعضای دولت ایستاده بود تأکید کرد که نمی‌توان اجازه داد "تا کودتا یک بار دیگر جان مردم بولیوی را بگیرد." او افزود، دولت ثابت‌قدم باقی خواهد ماند و در مقابل هر گونه کودتا مقاومت خواهد کرد.
مورالس نیز در پیامی در شبکه اکس حرکت سربازان ارتش در میدان مقابل کاخ دولت را "کودتای در حال ساخت" خواند و آن را محکوم کرد.
سران کشورها و دولت‌های منطقه آمریکای لاتین نیز با محکوم کردن عملیات سربازان به این واقعه واکنش نشان دادند. رئیس‌جمهور هندوراس گفت: «نیروهای مسلح بار دیگر کودتایی جنایتکارانه انجام دادند.»سازمان کشورهای آمریکایی (OEA) نیز این واقعه را محکوم کرد.
رئیس‌جمهور مکزیک این عملیات را "حمله‌ای علیه دموکراسی" خواند و رئیس‌جمهور شیلی نیز اعلام کرد، کشورش از "دولت قانونی" بولیوی به رهبری آرسه حمایت می‌کند. پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا گفت، این کشور "اقدامات نظامی در بولیوی را به شدت محکوم می‌کند." او با اشاره به "همبستگی" و "حمایت" از دولت بولیوی افزود، مادرید خواستار "احترام به دموکراسی و حاکمیت قانون است."اورزولا فن در‌لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در واکنش به وقایع بولیوی با انتشار پیامی در اکس اعلام کرد: «اتحادیه اروپا در کنار دموکراسی‌ها می‌ایستد. ما حمایت قاطع خود را از نظم قانون اساسی و حاکمیت قانون در بولیوی اعلام می‌کنیم.»
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت، اتحادیه اروپا "هرگونه تلاش برای تضعیف نظم قانون اساسی در بولیوی و سرنگونی دولت‌های منتخب بر اساس اصول دموکراتیک" را محکوم و با مردم و دولت بولیوی اعلام همبستگی می‌کند.
برچسب ها: بولیوی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها