به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۱۹:۱۹
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۸ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۴۷۸۳۵۲
درجا زدن در کاهش مرگ‌ومیرها

افزایش مرگ‌های ناشی از تصادفات؛تلفات جاده‌ای به ۱۱سال قبل برگشت

افزایش مرگ‌های ناشی از تصادفات؛تلفات جاده‌ای به ۱۱سال قبل برگشت

 گروه جامعه:مرگ‌ومیرهای جاده‌ای کاهش داشته یا افزایش؟ پرسشی که آمارها از عهده پاسخ به آن برمی‌آیند نه آرزوها؛ قطعاً آرزوی هر مدیر یا وزیری در مجموعه وزارت راه کاهش تلفات جاده‌ای است اما این‌که آمارها درباره مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات چه می‌گویند چندان نسبتی با آمال و آرزو ندارد.

به گزارش خبرآنلاین،یکی از بازه‌های زمانی مهم درباره وقوع تصادفات جاده‌ای مربوط به ایام نوروز است، ایامی که اگرچه با شادی همراه است اما خیلی‌ها در آن طعمه مرگ می‌شوند، در نورزوی که گذشت بازهم خودرو، جاده، مسافر و مرگ مانند سال‌های قبل خبرهای تلخی را رقم زدند، اما در این میان یک تفاوت وجود داشت، این‌که آمار تلفات جاده‌ای در نوروز امسال(۱۴۰۳) از مدت مشابه سال قبل (۱۴۰۲) کمتر شد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در پایان جلسه دولت دراین‌باره گفت: «جان باختگان جاده‌ای همیشه یکی از دردهای کشور است، شکر خدا در فروردین و اردیبهشت امسال با کاهش ۱۰ درصدی سوانح جاده‌ای منجر به فوت مواجه بودیم. البته یک فوتی هم زیاد است و باید به صفر برسد اما با توجه به شاخص‌ها و هدف گذاری‌هایی که وجود دارد و با رعایت‌هایی که مردم انجام دادند با کاهش ۱۰ درصدی مواجه بودیم. تکلیف برنامه هم این است که باید بتوانیم سالی ۱۰ درصد کاهش بدهیم.»

آمارهای پزشکی قانونی چه می‌گوید؟
آمارهای مربوط به پزشکی قانونی صحبت‌های وزیر راه را تایید می‌کند. عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی در رابطه با میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در ایام نوروز سال ۱۴۰۳، گفت: در حدفاصل روزهای ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ (۲۰ روز)، تعداد هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی، جان خود را از دست دادند.»به گفته او: «این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که هزار و ۱۷۵ نفر فوتی ناشی از تصادفات رانندگی داشتیم، حدود ۹ و نیم درصد کاهش داشته است.»

کاهش ۲ درصدی ترددهای جاده‌ای
همان‌طورکه از آمارها مشخص است، در ایام نوروز امسال چیزی حدودی ۱۱۰ نفر از تعداد تلفات جاده‌ای کاهش پیدا کرد تا نزدیک به ۱۰ درصد آمر این تلفات نسبت به سال گذشته بهتر شود، اما یک نکته مهم را نباید فراموش کرد، این‌که براساس آمارها نسبت ترددهای جاده‌ای در ایام نوروز امسال از نوروز سال گذشته کمتر بوده است.

آنطورکه ایرنا نوشته، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفته که: تردد بین استانی از ابتدای طرح سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ تا چهاردهم فروردین با ۴۲ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۱۲۶ وسیله نقلیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲ درصد کاهش داشته است.

بازگشت به ۱۱ سال قبل
این‌که این کاهش دو درصدی ترددهای جاده‌ای چند درصد می‌تواند در آمارهای کاهشی یا افزایشی تلفات جاده‌ای تاثیر داشته باشد موضوعی است که باید توسط کارشناسان مورد بررسی و محاسبه قرار بگیرد. اما آن‌چه اهمیت دارد همان نکته‌ای است که وزیر راه در پایان جلسه هیات دولت گفت، یعنی طبق برنامه تلفات جاده‌ای باید سالانه ۱۰ درصد روند کاهش داشته باشد. این درحالی‌ست که در پایان سال گذشته میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای در کشور با رشد ۲.۸ درصدی به میزان تلفات ۱۱ سال قبل برگشت که به‌نوعی بازگشت به عقب محسوب می‌شود.

آن‌طورکه تسنیم گزارش داده، آمار قربانیان تصادفات جاده‌ای در سال ۱۴۰۲ به بالای ۲۰ هزار نفر، یعنی بعد از ۱۱ سال با رشد ۲.۸ درصدی تلفات جاده‌ای این آمار به ۲۰ هزار و ۴۵ نفر رسید؛ اینفوگرافیک زیر جزئیات بیشتری در این‌باره نشان می‌دهد.حالا باید دید در پایان سال جاری آیا آمار تلفات جاده‌ای مانند ایام نوروز امسال کاهشی خواهد بود یا آمارهای تجمیعی یکساله بازهم نشان دهنده درجا زدن در کاهش این قبیل مرگ‌ومیرها است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها